© Sodiq Adelakun

Wordt Vervolgd archief

Het journalistiek onafhankelijke maandblad over mensenrechten

• Huurlingen van de Britse Armor Group trainen in Afghanistan (2007)

Hoe oorlog en geweld zijn geprivatiseerd

Achtergrond

Voor de juiste prijs kan tegenwoordig iedereen een privéleger inhuren. Onderzoekers waarschuwen voor de privatisering van geweld.

• Cover Wordt Vervolgd - juli augustus

Over Wordt Vervolgd

Al meer dan vijftig jaar is Wordt Vervolgd h…

• Emine Ocak, de moeder van Hasan Ocak, werd in maart 2018 (weer) weggesleept door de politie.

‘Online komen de Moeders in ieder geval geen politiebarricade tegen’

Achtergrond

Demonstreren is sinds corona niet gemakkelijker geworden. Op zoek naar het nieuwe actievoeren. Deel 1: de Turkse Zaterdagmoeders.

• Advocaat Kimberley Motley, vorig jaar maart, op weg naar een cliënt in Afghanistan.

Kimberley Motley: ‘De rechter luisterde toen ik wees op de Koran’

Interview

Advocaat Kimberley Motley werkt in Afghanistan om vrouwen die het slachtoffer zijn van seksueel misbruik en zelf in de gevangenis komen te verdedigen.

• Sadet Karabulut: ‘De minister heeft ons echt een streek geleverd’

Interview

SP-Kamerlid Sadet Karabulut stopt in maart als Kamerlid. Ze is een van de grootste critici van de ministers Bijleveld en Blok.

• Onderzoeksjournalist Ruth Hopkins

Ruth Hopkins: ‘In een private gevangenis zijn de mensen die vastzitten handelswaar’

Interview

Het runnen van een Zuid-Afrikaanse gevangenis is voor de Britse beveiligingsmultinational G4S een lucratieve aangelegenheid, ontdekte Ruth Hopkins.

• ‘De drang naar veiligheid lijkt excessief staatsgeweld te vergoelijken’

• Dagmar Oudshoorn

‘De prijs voor moed is vaak hoog. En wat het oplevert is onzeker’

Column Dagmar Oudshoorn

• Linda Bilal wil kunnen denken als een mens

• Mounir Samuel

Mounir Samuel vreest voor een gezondheidsdictatuur

Column Mounir Samuel

• Amnesty-vrijwilliger Lisa Bontenbal

Amnesty-vrijwilliger Lisa Bontenbal: ‘Corona gaf ook ruimte voor nieuwe dingen’

De vrijwilliger

• Word abonnee van Wordt Vervolgd

Neem een abonnement op het journalistiek onafhankelijke Wordt Vervolgd en steun Amnesty. Voor dertig euro per jaar ontvang je Wordt Vervolgd tien keer.

• Boris Dittrich: ‘Veel landen ontkennen dat homo-seksualiteit bestaat’

Interview

Sinds twee jaar strijdt Boris Dittrich, voormalig fractievoorzitter van D66 in de Tweede Kamer, namens Human Rights Watch voor de mensenrechten van seksuele minderheden. Een gevecht tegen religie, traditie en cultuur, met af en toe een overwinning. ‘Als je maar enkele regeringen ervan weet te overtuigen wetten te veranderen, heb je al heel wat gedaan.’

• Li Fangping: ‘De overheid bestrijd je het best met haar eigen wetten’

Interview

Advocaten die zich in China inzetten voor ‘gevoelige’ zaken als Tibet, slachtoffers van het melamineschandaal of Oeigoeren, moeten over een lange adem beschikken en – letterlijk – tegen een stootje kunnen. ‘In elkaar geslagen worden, arrestatie, huisarrest. Dat moet je accepteren als je in dit vak zit.’

• Geboren in de hel die Noord-Korea heet

Artikel

Een macabere versie van the truman show: Shin Dong-Hyeok (27) werd geboren in een Noord-Koreaans werkkamp dat de rest van zijn leven zijn universum zou zijn gebleven – als hij niet op zijn 23ste was ontsnapt.

Anne Applebaum: ‘Rusland vreest een nieuwe revolutie’

Interview

Hoe staat het met de mensenrechten in Oost-Europa, 20 jaar na 1989? Journaliste Anne Applebaum ziet een groot verschil tussen Rusland en andere landen.

• Rebiya Kadeer, moeder der Oeigoeren

Artikel

Met een legertje fans op haar hielen trok de ‘Dalai Lama van de Oeigoeren’ vorige maand door Den Haag. Het bezoek van mensenrechtenverdediger Rebiya Kadeer aan het Movies that Matter Festival bleef niet onopgemerkt.

• Hoofdverdachte van het Decembermoordenproces Desi Bouterse

Antoine en Anton de Kom over Suriname en Bouterse

Artikel

Naar aanleiding van de uitslag van de Surinaamse verkiezingen eind mei, waarbij de hoofdverdachte van het Decembermoordenproces Desi Bouterse een klinkende overwinning behaalde, schreef de Nederlands-Surinaamse schrijver/dichter Antoine de Kom een dialoog met zijn grootvader, de anti-koloniale schrijver Anton de Kom. ‘Denkt u eens aan de nabestaanden! Die moeten hun verwonding opnieuw meemaken en ondergaan dat B. aan B. gratie verleent.’

• Hero Brinkman: ‘Ik vind mezelf niet radicaal’

Interview

De moord op Theo van Gogh voerde hem van politie naar politiek, wat de korpsleiding hem niet in dank afnam. Inmiddels is Hero Brinkman een potentiële dissident in Geert Wilders’ Partij voor de Vrijheid. ‘Als de PVV een regering gaat gedogen, moet Nederland ook internationaal voor de PVV-gedachten opkomen.’

Februari 2020

• 'We zullen deze markt boycotten zolang jullie ons lastigvallen.'

#MeToo verovert Afrika, en Nigeria loopt voorop

Reportage

Een op de vier vrouwen in Nigeria krijgt te maken met seksueel geweld. Door de MeToo-beweging verdwijnt het onderwerp langzaam uit de taboesfeer.

• Panorama van vluchtelingenkamp Kutupalong aan de zuidoostkust van Bangladesh.

Fotoreportage: Rohingya, het volk waarvan Aung San Suu Kyi de naam weigert uit te spreken

Beeldverhaal

Fotograaf Shahria Sharmin uit Bangladesh trok met een boxcamera naar kampen waar honderdduizenden Rohingya wonen, ontworteld en staatloos.

• Phon van den Biesen

Phon van den Biesen: ‘Er is geen rechtvaardigheid als advocaten hun werk niet kunnen doen’

Interview

15 jaar was Phon van den Biesen voorzitter van Lawyers for Lawyers, dat opkomt voor bedreigde, onderdrukte en gevangen advocaten wereldwijd.

• Canan Coşkun

Rechtbankverslaggever Canan Coşkun: ‘Ik wil de absurditeiten in de Turkse rechtszaal laten zien’

Interview

Rechtbankverslaggever Canan Coşkun, zelf meerdere keren vervolgd, schreef een boek over het verval van de Turkse rechtsstaat.

• Herdenking van de Decembermoorden bij het consulaat van Suriname in Amsterdam (december 2015)

Suriname, veertig jaar na de staatsgreep

Artikel

Eind 2019 werd Desi Bouterse tot 20 jaar cel veroordeeld voor de Decembermoorden. Maar wat had de legerleider nog meer op zijn kerfstok?

• Scott Warren

‘Woestijnengel’ Scott Warren vrijgesproken voor het geven van water aan migranten

Rest

Aardrijkskundeleraar Scott Warren is onschuldig aan het helpen van migranten in de woestijn van Arizona, zo bepaalde de rechter.

• Linda Bilal: ‘Wie zich afvraagt of vluchtelingen niet terug moeten keren, krijgt in de film For Sama antwoord’

Column Linda Bilal

• Arnon Grunberg: ‘Zonder stijl is er eigenlijk niets, amper leven. Dat zouden ook activisten moeten beseffen’

• Andriy Ostreyagin

Amnesty-vrijwilliger Andriy: ‘Alleen als je samenwerkt, kun je verandering brengen’

De vrijwilliger

• Gastcolumnist Mounir Samuel: ‘Zelfs de bomen zijn in Nederland niet gelijk verdeeld’

Column Mounir Samuel

• Sacha Baron Cohen: Geef geen megafoon aan neonazi’s

Cultuur

Toespraak van acteur en komiek Sacha Baron Cohen voor de Anti-Defamation League (ADL) waarin hij forse kritiek levert op de wijze waarop techbedrijven als Google en Facebook racisme, antisemitisme en complottheorieën faciliteren

• Dina Nayeri: ‘De wereld keert vluchtelingen de rug toe’

Cultuur

Het is de ultieme vernedering volgens Dina Nayeri: het jarenlange wachten waartoe vluchtelingen zijn veroordeeld, zonder iets te kunnen…

December 2019 / januari 2020

• Ze noemen het The Game. Maar het leven van deze kindmigranten staat echt op het spel

Artikel

Kindmigranten die naar Europa vluchten, noemen het kat-en-muisspel met (vaak gewelddadige) grenswachten 'The Game'. Bashar (14) uit Syrië verkleedt zich als toerist, Sajid sprong ineen vrachtwagen.

• Hoe journalist Roman Dobrochotov vanuit hartje Moskou Poetins geheimen onthult

Interview

Activist en journalist Roman Dobrochotov ziet een nieuwe, onbevreesde generatie opstaan in Rusland. ‘Toen ik student was, waren we met zijn tienen. Nu gaan er ieder weekend duizenden mensen de straat op.

Afscheidsinterview met Amnesty-directeur Eduard Nazarski

Interview

Na bijna 14 jaar stopt Eduard Nazarski als Amnesty-directeur. Een gesprek over een boerkafilmpje, ontroerende vrijlatingen en onverschilligheid.

• De Roemeense revolutie door de ogen van een 16-jarige: ‘De vrijheid kwam met onbegrip en verbijstering’

Artikel

Dertig jaar geleden kwam er in Roemenië een einde aan het decennialange schrikbewind van dictator Ceaușescu. De Roemeens-Nederlandse schrijfster…

• Arsica (uit Oost-Timor) zag na 41 jaar haar ouders weer terug. ‘Ik heb zo’n geluk dat ze nog in leven zijn’

Artikel

Minstens 4000 Oost-Timorese kinderen werden tijdens de Indonesische bezetting weggevoerd. Arsica is nu, na 41 jaar, herenigd met haar familie.

• In Memoriam: Vladimir Boekovski (1942-2019). Jarenlang verzet tegen politiek misbruik van de psychiatrie in de Sovjet-Unie

Rest

Op een foto uit 1987 staat hij met een gezicht dat ernst en strijdlust uitdrukt, naast premier Ruud Lubbers.

• Moses zat als tiener in de dodencel. ‘Er brandde nog een klein vuurtje in me: ik heb dit niet gedaan’

Interview

>Meer dan 800 duizend activisten schreven vijf jaar geleden brieven, tweets en mails om gerechtigheid voor Moses Akatugba te vragen. Hij kwam vrij na tien jaar in de dodencel vanwege de vermeende diefstal van een paar mobieltjes.

• Geraldine Chacón: vrij na vier maanden gevangenschap omdat ze opkwam voor mensenrechtenactivisten

Rest

Advocaat Geraldine Chacón (25) uit Venezuela voerde actie voor de vrijlating van politieke gevangenen, maar had nooit verwacht dat er op een dag een campagne voor háár gevoerd zou moeten worden. Nu is ze vrij.

• Linda Bilal: ‘In mijn droom beschermt het Syrische leger de demonstranten, zoals het Libanese leger dat doet’

Column

• Arnon Grunberg: ‘Het niet mogen ontsnappen aan de eigen identiteit is een kenmerk van onvrijheid’

Column

• Linda Polman: ‘Twee parallelle universums raakten elkaar even toen de toerist struikelde over een Syrische familie’

• Mike Bakker

Amnesty-vrijwilliger Mike Bakker (29): ‘Ik kan het geen vrijwilligers-“werk” noemen’

Rest

‘De kaars met de prikkeldraad ken ik al vanaf mijn eerste jaren op de basisschool in Limburg, van een meester…

November 2019

• Stratumseind

Hoe Eindhoven haar uitgaanspubliek als proefkonijn gebruikt

Reportage

Het uitgaanspubliek op het Stratumseind lijkt zich weinig druk te maken om de technologie die Eindhoven inzet. Schendt deze proeftuin het recht op privacy?

• Ian Urbina

Onderzoeksjournalist Ian Urbina over slavernij en wetteloosheid op de wereldzeeën

Interview

Volgens onderzoeksjournalist Ian Urbina zijn de werkomstandigheden nergens erger dan op de Zuid-Chinese zee. Hij bereisde de wereldzeeën voor 'De jungle op zee.

• Elzbieta Podlesna

‘Eigenlijk ben ik niet het type om actie te voeren.’ Elzbieta Podlesna, boegbeeld van de Poolse lhbti-beweging

Interview

Ze is het gezicht van de Poolse lhbti-beweging. Daarom moet Elzbieta Podlesna vrezen voor gevangenisstraf en voor haar leven.

Oktober 2019

• Linda Bilal vraagt zich af waarom vluchteling-studenten vertrouwelijke informatie moeten prijsgeven

• Hoe Berkeley de volgende generatie mensenrechten-onderzoekers traint

Artikel

Online is enorm veel beeldmateriaal te vinden dat bewijs kan zijn voor mensenrechtenschendingen. Maar hoe vind je het en hoe weet je of het betrouwbaar is?

• Nang Pann Ei Kham in Amsterdam

Activist en arts Nang Pann Ei Kham uit Myanmar: ‘Ook opiumboeren hebben hulp nodig’

Interview

Myanmar is een van de grootste illegale opiumproducenten ter wereld. Heroïne is er goedkoop en makkelijk te krijgen, waardoor…

• Vrouwengevangenis Ali Demi

Als je in de enige vrouwengevangenis van Albanië zit, mag je soms op verlof

Artikel

Vervroegde vrijlating wegens goed gedrag zit er voor de gedetineerden van deze vrouwengevangenis in Albanië niet in. Drie weken vakantie per jaar wel.

• Hasna Al Ghaoui (links) tijdens een bezoek aan Hongaarse militairen in Afghanistan in 2009.

Oorlogscorrespondent Hesna Al Ghaoui gebruikt de kracht die van angst kan uitgaan als brandstof

Artikel

Ze hebben beiden Syrische roots. Maar verder zijn er vooral veel verschillen en hebben beiden hun eigen angsten. Wordt…

• Volgens Grunberg begint het beschermen van de democratie bij het erkennen van de onvolmaaktheid

Column Arnon Grunberg

• Feiten hebben de status van meningen gekregen. Dat is zorgelijk, vindt Linda Polman

• Eduard Nazarski

Eduard Nazarski: Hoe dik onze rapporten ook zijn, ons wordt makkelijk verweten dat we op emotie spelen

• Ben Loth

Amnesty-vrijwilliger Ben Loth: ‘Het raakt je hele bestaan’

Rest

‘Jaren geleden, ik was leraar in Suriname, deed ik mee aan een staking in Paramaribo die met wapenstokken hard uiteen…

Augustus & september 2019

• Koeweit

De wonderbaarlijke ontsnapping van dienstmeisje Eline uit Koeweit – een reconstructie

Artikel

600.000 dienstmeisjes en ander huishoudelijk personeel uit het buitenland werken in Koeweit. Slecht betaald, slecht behandeld - en soms mogen ze zelfs niet meer weg. Dit is het verhaal van een van hen, Eline uit Madagascar.

• Laila Ait Baali

Politieke lobbyist Laila Ait Baali: ‘Jij bent toch van de vrouwenrechten? Waarom dan die hoofddoek?’

Interview

Ze is niet zo van de schijnwerpers, haar kracht ligt juist achter de schermen: als politieke lobbyist zit Laila…

• Bobi Wine

Bobi Wine wil de nieuwe president van Uganda worden. Maar liever maakte hij alleen nog maar muziek

Interview

Hij switcht net zo makkelijk tussen een maatpak en joggingbroek als tussen de rol van parlementariër en popster. Bobi…

• Wie de macht beter willen verdelen, zullen onderling altijd om die macht blijven vechten, verwacht Grunberg

Column Arnon Grunberg

• Door de Holocaust uniek te verklaren, aldus Linda Polman, lijkt niets erg genoeg meer

Column Linda Polman

• Linda Bilal werd ontslagen en maakt zich zorgen: kan ze haar rekeningen nog wel betalen?

Column Linda Bilal

• Eduard Nazarski: dat sommige landen een EU-toppositie lijken te kunnen dwarsbomen is alarmerend

• Alaattin Erdal en Michelle van Tongerloo

Vrijwilligers Alaattin en Michelle: ‘Behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden’

Rest

Alaattin Erdal (50) en Michelle van Tongerloo (35), voorzitters van Amnesty Rotterdam: Michelle: ‘Sinds 2018 delen wij het voorzitterschap van…

• Hoe klokkenluider Julian Assange lange tijd voor velen een idool was maar nu wegkwijnt in een Britse cel

Artikel

Julian Assange was lange tijd voor velen een idool dat machthebbers ter verantwoording riep. Inmiddels hebben vroegere bondgenoten hun…

Juli 2019

• Donatella Rovera bezoekt in januari 2019 samen met Mohammed het gebouw waar zijn familie werd gedood bij een luchtaanval van de Coalitie

Crisisonderzoeker Donatella Rovera: ‘Emoties zijn voor de rijken. Na een oorlog moeten de mensen gewoon door’

Interview

Dankzij Donatella Rovera weten we dat bij de bevrijding van Raqqa door de geallieerde bombardementen zestienhonderd burgerslachtoffers vielen.

• De Filipijnse journaliste Maria Ressa (midden) de dag nadat de recherche het kantoor van Rappler binnenvielen. Ze kwam een dag later, op 14 februari van dit jaar, borgtocht vrij.

Hoe deze Filipijnse journalist een van de honderd invloedrijkste mensen ter wereld werd

Interview

De Filipijnse directeur van nieuwsplatform Rappler strijdt voor geëngageerde journalistiek en is door TIME uitgeroepen tot journalistiek icoon van 2019

• Vakantiedilemma's

Vakanties in ‘foute’ landen:
    welk land heeft wel een zuiver blazoen?

Artikel

Kun je wel op vakantie naar een fout land? Maar welk land heeft nog een zuiver blazoen? Vijf vragen over veiligheid en verantwoordelijkheid voor reizigers

• Egyptenaren zoeken hun naam op de lijst om te kunnen stemmen tijdens het referendum afgelopen april

Als Sisi weggaat stort Egypte in. Zegt hij zelf

Artikel

Hoe kon Abdel Fattah al-Sisi in zes jaar tijd uitgroeien tot een meedogenloze machthebber? Hoe Egypte steeds dichter bij een volledige dictatuur komt.

• Het oordeel over de vijand – column van Arnon Grunberg

• Een nieuw geheugen – column van Linda Bilal

• Ballenbeleid – column van Linda Polman

• Eduard Nazarski op Curaçao, juni 2019

Bij de buren – column van Eduard Nazarski

• Sofie

Vrijwilliger Sofie: ‘Voor mij draait alles om liefde’

Rest

Sofie (34), collectecoördinator van Amnesty-groep Breda: ‘Hoe het precies begonnen is?…

Juni 2019

• Plein van de Hemelse Vrede voor 4 juni 1989

Marieke was op het Plein van de Hemelse Vrede in juni ’89: ‘Ik fietste er gewoon naartoe’

Artikel

Dertig jaar na het bloedige einde van de protesten op het Plein van de Hemelse Vrede vertelt de Nederlandse Marieke hoe ze als student naar het plein fietste. Hoe was het om getuige te zijn van deze wereldgebeurtenis?

• Victoria Lomasko

Kunstenaar Victoria Lomasko: ‘In Rusland zelf kan ik mijn werk maar zelden tonen’

Interview

In haar ‘grafische reportages’ geeft de Russische kunstenaar Victoria Lomasko een stem aan de underdog, en toont een Rusland dat meestal verborgen blijft.

• Verlangen naar mythes – column van Arnon Grunberg

• Stout stuntje – column van Linda Polman

• Fasten your seatbelts – column van Linda Bilal

Veiligheidsnet – Column van Eduard Nazarski

Column Eduard Nazarski

• Uitrusting van agenten door de jaren heen

Van bajonet tot bodycam en tasers: zo zijn politie-uitrustingen veranderd

Artikel

Ooit was de politie je beste vriend, maar inmiddels is streng optreden in de mode. Dat is terug te zien in de uitrusting van agenten.

• Behrouz Boochani

Behrouz Boochani: ‘Ik ben auteur van een bestseller. En een gevangene’

Rest

Op zijn mobiel schreef Behrouz Boochani over het leven in het vluchtelingenkamp op Manus. Hoe is het om gelauwerd schrijver te zijn, terwijl je vastzit?

• Bert Boer

Vrijwilliger Bert Boer: ‘Je moet een taaie zijn om in vooruitgang te blijven geloven’

Rest

Bert Boer (78) is voorzitter van de Amnesty-groep Zaanstreek.

Mei 2019

• Het geboortecertificaat van Ajna Jusic, waarop bij 'naam vader' alleen een streepje staat

‘Het spijt me dat ik je aan mijn verwekker doe denken.’ Deze Bosnische twintigers zijn geboren uit een oorlogsmisdaad

Artikel

In de Bosnische burgeroorlog vond veel seksueel geweld plaats. De kinderen die daaruit zijn geboren, nu twintigers, hebben dagelijks met de gevolgen te maken met de gevolgen van hun traumatische verwekking. ‘Op elk officieel formulier moet ik de naam van mijn vader invullen.’

• Protestbord tegen de detentie van Osman Kavala uit Turkije

Osman Kavala: ‘Wie zou mij nu wat willen doen?’

Artikel

De repressie in Turkije duurt nog altijd voort. Tienduizenden mensen zitten vast. Zo ook Osman Kavala, voormalig directeur van organisatie Anadolu Kültür.

• Een aanhanger van de Nigeriaanse president Buhari viert diens herverkiezing bij de verkiezingen van februari dit jaar

Wordt Vervolgd, mei 2019

In dit nummer

Bekijk een preview van het meinummer, met daarin o.a. een aangrijpende reportage over kinderen van Bosnische oorlogsverkrachters – 20’ers die…

• Efraim Vegas

‘De ratten liepen door de operatiekamer’

Interview

Al zijn collega’s vertrokken uit Venezuela, maar hij bleef: de arts Efraím Vegas wilde er zijn voor…

• Europese verkiezingen

Europese verkiezingen: verenigen, vergroenen of verjagen?

Artikel

Er staat veel op het spel bij de parlementsverkiezingen: het klimaatbeleid, migratiedeals, de Brexit-perikelen. Welke partijen moet u in de gaten houden?

• Het noodlot tegemoet – column van Arnon Grunberg

• Mijn Armeense grootmoeder – column van Linda Bilal

• Allemaal familie – column van Linda Polman

Kiezen voor mensenrechten – column van Eduard Nazarski

Cultuur

Vast om blauwe kleding De Turkse journalist en schrijver Ahmet Altan wist dat hij zou worden gearresteerd, schrijft hij…

April 2019

• Wordt Vervolgd, april 2019

In dit nummer

Bekijk een preview van het aprilnummer, met daarin een beeldverhaal over de zorgwekkende leefomgeving van de bewoners van het Egyptische…

• Misschien zit ik naast een moordenaar

Artikel

Joukje Akveld ging naar Rwanda voor de gorilla’s, maar bleef voor de herdenking van ‘de zoveelste Afrikaanse stammenstrijd’, 25 jaar na de genocide.

• Maxim Februari

Maxim Februari: ‘Je moet soms flink tegen de wet aan duwen’

Interview

Maxim Februari maakt zich zorgen over de groeiende inmenging van de overheid in de persoonlijke levenssfeer. Niet alleen in China, maar ook in Nederland.

• Demonstratie in Al Hoceima, juli 2017

De tentakels van de Marokkaanse geheime dienst

Artikel

Journalist Gerbert van der Aa werkte in Marokko aan een verhaal over de Hirak-opstandelingen in de Rif, toen hij…

• Solidariteit – column van Linda Bilal

Column Linda Bilal

• Met de mannen bidden tegen abortus

Artikel

Beeld: Olivia Harris Tekst: Padu Boerstra Het is nu bijna een jaar geleden dat in Ierland een meerderheid…

• Tolereer het verwerpelijke – column van Arnon Grunberg

• Nasrin Sotoudeh

Kooltjes onder de as – column van Eduard Nazarski

• Klaasverhalen – column van Linda Polman

Cultuur

Van democratie naar dictatuur Aan schrijvers die in boeken met titels als ‘How democracies die’ waarschuwen voor het gevaar van…

Maart 2019

• Thazin Nyunt Aung, rapper uit Myanmar

Rapper met een boodschap in Myanmar

Artikel

Beeld: Nicola Lo Calzo/INSTITUTE Tekst: Minka Nijhuis © Nicola Lo Calzo/INSTITUTE   De foto intrigeert meteen. De…

• Filmmaker Jan Gebert: ‘Ooit noemden we dit soort groepen extremistisch’

Interview

Voor zijn eerste lange documentaire volgde Jan Gebert een paar jaar lang de Slowaakse Rekruten, een paramilitaire groepering met…

• Adam Bodnar (links) met de burgemeester van Bergen tijdens een lichtprocessie in Bergen na de uitreiking van de RAFT-mensenrechetnprijs in november 2018

‘Polen voelen zich fundamenteel Europeaan’

Interview

De nationale ombudsman geldt als een van de laatst overgebleven onafhankelijke instellingen in Polen. Volgend jaar loopt de termijn…

Cultuur

Te bang om te getuigen Na de ineenstorting van de Sovjet-Unie heeft Rusland nooit echt afgerekend met de totalitaire communistische…

• Training in Gambia

Bewijs – column van Eduard Nazarski

• Even terug – column van Linda Bilal

• Vrome leugens – column van Arnon Grunberg

• Pippi Langkous – column van Linda Polman

Februari 2019

• Albert Woodfox (links) en Robert King

‘Trump gaat wel weer weg, maar de rassenpolitiek voorlopig niet’

Interview

Albert Woodfox en Robert King werden begin jaren zeventig veroordeeld voor de moorden op onder meer een witte gevangenisbewaker…

• Mengwen Cao (still uit video Here I Am)

Wordt Vervolgd, februari 2019

In dit nummer

Bekijk een preview van het februarinummer, met daarin onder andere een interview met Kumi Naidoo, de nieuwe secretaris-generaal van Amnesty…

• Kumi Naidoo

Kumi Naidoo: ‘Secretaris-generaal? Zeg maar gewoon Kumi’

Interview

Hoe open Kumi Naidoo zich ook opstelt, de nieuwe baas van Amnesty International is bloedserieus als het op zijn omstreden plannen voor de toekomst aankomt.

Cultuur

In een hedendaagse goelag Protesteren tegen Vladimir Poetin en zijn inmenging in Oekraïne is bepaald niet zonder risico. De Russische…

• Ja! – column van Linda Bilal

• Sexy fatalisme – column van Arnon Grunberg

• Tremendous Trump Tents – column van Linda Polman

• Max Weber

Een zaak van gevoel én verstand – column van Eduard Nazarski

December 2018 / januari 2019

• Een meisje op een autowrak in de wijk Al-Mashhad in Aleppo, september 2015

Fotograaf Ameer al-Halbi: ‘Achter elke foto draait een film’

Interview

Fotograaf Ameer al-Halbi gelooft allang niet meer dat zijn foto’s van het belegerde Aleppo de oorlog kunnen stoppen, ook al is hij World Press Photo-winnaar. Nu probeert de Syrische fotograaf in Parijs iets nieuws op te bouwen.

• Masih Alinejad

‘Zelfs ’s nachts mocht mijn hoofddoek niet af’

Interview

Geheel op eigen kracht transformeerde Masih Alinejad (42) van een opstandig arm plattelandsmeisje in het streng islamitische Iran naar…

• ‘De EU moet Polen en Hongarije in het gareel houden.’ Argumenten voor en tegen

Artikel

Wat moet de Europese Unie met lidstaten als Polen en Hongarije, die hun rechtsstaat aanvallen? Aanpakken met harde sancties,…

• Aanhangers vieren de overwinning van Bolsonaro in de straten van Sao Paolo

‘De Braziliaanse messias’

Artikel

Als persvoorlichter bij Amnesty Nederland moet Yara Boff Tonella wel vaker zorgwekkende nieuwsberichten maken. Maar die over de Braziliaanse…

• 'Poetieners'

‘Poetieners’

Artikel

Beeld: Davide Monteleone Je bent jong, en je wilt van alles. Je bent Russisch. Je krijgt al je informatie…

• Leefbaar milieu is ook een recht

• De keten – column van Linda Polman

• La vie sans peur – column van Linda Bilal

• Geen broeders maar vijanden – column van Arnon Grunberg

• Op de markt – hoofdredactioneel door Arend Hulshof

Column Arend Hulshof

• Demonstratie in Rotterdam.

Laat de haat niet winnen – column van Eduard Nazarski

Oktober 2018

• Joke van Leeuwen

‘Iedereen vindt: bij ons is het het beste’

Interview

Schrijver en illustrator Joke van Leeuwen was 25 jaar lang actief voor Amnesty. In haar boeken, ook die voor kinderen, gaat het…

• De rol van Nederland in de vuile palmolie-industrie

Artikel

Hoge opbrengsten en lage arbeidskosten: palmolie is de ideale grondstof. Althans, voor bedrijven. Werknemers van plantages en omwonenden zijn…

• Wordt Vervolgd, oktober 2018

In dit nummer

In het oktobernummer van Wordt Vervolgd een reportage over de misstanden op palmolieplantages en de rol van de Nederlandse banken…

• Een verwoeste watertank in Al Hazimah, Syrie.

Stilte na de storm

Artikel

Beeldreportage van Lorenzo Meloni (Magnum) Bekijk alle foto’s. Als de mist van de oorlog is opgetrokken, is het even…

• Joke van Leeuwen

Joke van Leeuwen: ‘Iedereen vindt: bij ons is het het beste’

Interview

Schrijver en illustrator Joke van Leeuwen was 25 jaar lang actief voor Amnesty. In haar boeken, ook die voor…

• Gemankeerde wezens – column van Arnon Grunberg

• Dankzij EU-geld – column van Linda Polman

• Een vergeten letter – hoofdredactioneel door Arend Hulshof

• Doorgaan – column van Eduard Nazarski

Cultuur

Knoeien met kinderen Begin jaren dertig, als Toni Morrison nog een peuter is, ontmoet ze haar overgrootmoeder voor het eerst.

Augustus/september 2018

• Nurcan Baysal

‘Koerdischheid was verboden’

Artikel

In haar woonplaats Diyarbakır maakte de Turks-Koerdische journaliste en activiste Nurcan Baysal van zeer nabij Turkse bombardementen mee. Door…

• Bootvluchteling Doud (11) krijgt zwemles in Duitsland

Wordt Vervolgd, zomer 2018

In dit nummer

In het augustus-septembernummer van Wordt Vervolgd een reportage over kanker in Afrika. De tijd dat kanker vooral een westerse welvaartsziekte…

• Directeur Amnesty Hongarije, Julia Ivan

‘Jullie belastinggeld gaat naar dit corrupte regime’

Interview

Mensenrechtenorganisaties in Hongarije liggen onder het huidige rechts-nationalistische regime van Orbán zwaar onder vuur.

• Protest na de dood op de Indiase journaliste Gauri Lankesh

De moord op Gauri Lankesh

Artikel

Het hindoenationalisme in India wordt steeds feller, mede door de snelle opkomst van de middenklasse. Een recent dieptepunt is…

Opgelegde vaderlandsliefde – column van Arnon Grunberg

Gave – column van Linda Polman

• Onder vuur – hoofdredactioneel door Arend Hulshof

• Achterstandswijk in Aarhus, Denemarken

Onvergetelijk – column van Eduard Nazarski

Cultuur

Cadeautje Forum voor Democratie ‘De dag dat fascisten mijn leven voor het eerst een andere wending gaven, kon ik nog…

Juli 2018

• Dwing mensenrechten af in Noord-Korea

Artikel

De toenadering tussen Noord- en Zuid-Korea gaat de afgelopen maanden opvallend snel. En onlangs was er de ontmoeting tussen…

• Portret Filep Karma

‘Pas als Papoea vrij is, gaat mijn baard eraf’

Interview

Zelfs het hijsen van de Morgenster, de vlag van onafhankelijk Papoea, is verboden in Indonesië. Filep Karma zat er tien jaar…

• Wordt Vervolgd, juli 2018

In dit nummer

In het julinummer aandacht voor commercieel draagmoederschap. Steeds vaker trekken wensouders naar bestemmingen met minder strenge regels dan Nederland. Papoea-activist…

Metaalmoeheid – column van Arnon Grunberg

Geen medelijden – column van Linda Polman

Column Linda Polman

• In de maak: fairtrade draagmoederbaby

Artikel

In Nederland is commercieel draagmoederschap verboden. Dus trekken wensouders naar bestemmingen met minder strenge regels, zoals Georgië, Zuidoost-Azië en Amerika.

• Filep Karma

‘Pas als Papoea vrij is, gaat mijn baard eraf’

Interview

Zelfs het hijsen van de Morgenster, de vlag van onafhankelijk Papoea, is verboden in Indonesië. Filep Karma zat er…

• Ruig – hoofdredactioneel door Arend Hulshof

• Verscheidenheid – column van Eduard Nazarski

Cultuur

Een jaar bij de PKK Geen Nederlandse journalist die zoveel weet van de Koerden als Fréderike Geerdink. In 2014 publiceerde…

Juni 2018

• Detentiecentrum in Rotterdam

Vreemdelingendetentie – zonder strafblad in de Nederlandse cel

Artikel

Meer dan drieduizend uitgeprocedeerde asielzoekers en mensen zonder verblijfsvergunning zitten in vreemdelingendetentie, in afwachting van hun uitzetting.

• Maryam al-Khawaja

‘De regering van Bahrein ziet de bevolking nog altijd als vijand’

Interview

Al jong deed Maryam al-Khawaja mee aan protesten tegen het regime in Bahrein. Vanuit ballingschap in Denemarken strijdt ze harder dan ooit voor vrijheid.

• In Nagorno-Karabach, een regio bij de Armeens-Azerbeidzjaanse grens, moeten alle jongens en meisjes vanaf 13 jaar naar de militaire academie. Schoolvakken zijn ondergeschikt. De 150 duizend inwoners, met name Armeniërs, eisen onafhankelijkheid van Azerbeidzjan. Ondanks een wapenstilstand in 1996 laaide de strijd in april 2016 opnieuw op.

Wordt Vervolgd, juni 2018

In dit nummer

In het juninummer van Wordt Vervolgd onder meer een reportage over vreemdelingendetentie in Nederland, een interview met de Bahreinse activiste…

• Arend Hulshof

Wim Aloserij † – hoofdredactioneel door Arend Hulshof

Triomfalisme – column van Arnon Grunberg

Schoolplein – column van Linda Polman

• Evenement 50 jaar Amnesty Nederland

Een halve eeuw Amnesty Nederland – column van Eduard Nazarski

Cultuur

Van Homs naar Heilbronn Als begin 2011 de revolutie in Syrië op het punt van uitbreken staat, heeft Suleiman Tlass…

Mei 2018

• Wordt Vervolgd, mei 2018

In dit nummer

In het meinummer van Wordt Vervolgd onder meer een reportage over Venezolaanse vluchtelingen die massaal de grens met Colombia oversteken,…

• ‘Venezuela is een rijk land. Maar de regering heeft alles kapot-gemaakt’

Artikel

De aanhoudende crisis in Venezuela heeft een massale vluchtelingenstroom op gang gebracht, met name naar buurland Colombia.

• Khin Zaw Win, thuis in Yangon: ‘Zonder optimisme had ik de gevangenis niet overleefd.’

Khin Zaw Win: ‘Myanmar loopt het risico uiteen te vallen’

Interview

Hij bemoeide zich nooit direct met politieke zaken, toch zat Khin Zaw Win als onderzoeker naar de politieke situatie in Myanmar elf jaar gevangen.

• Directeur Amnesty Venezuela: ‘Als je bezig bent met overleven, heb je weinig tijd voor activisme’

Interview

Ruim een jaar geleden raakte de crisis in Venezuela in een stroomversnelling. Honderdduizenden kwamen op de been in Caracas, en nog eens miljoenen elders.

Schandvlekken – column van Arnon Grunberg

• Meningen – hoofdredactioneel door Arend Hulshof

• Een onontkoombare beweging – column van Eduard Nazarski

Spielbergje spelen – column van Linda Polman

Cultuur

Gevangen in de islam Waarom plegen radicale moslims aanslagen? Volgens de gematigde, progressieve moslimfamilie van de Pakistaans-Canadese schrijver Ali Rizvi…

April 2018

• Wordt Vervolgd, april 2018

In dit nummer

Het aprilnummer staat geheel in het teken van het 50-jarig bestaan van Amnesty Nederland. Met o.a. een interview met crisisonderzoeker…

• Eduard Nazarski: ‘We kunnen niet alleen maar zeggen wat er fout is’

Interview

Eduard Nazarski, sinds 2006 directeur van Amnesty Nederland, blikt terug op de Nederlandse Amnesty-geschiedenis. En kijkt vooruit.

• Kees van Kooten: ‘Vroeger was het kwaad duidelijker aan te wijzen’

Interview

Kees van Kooten was in 1983 samen met Freek de Jonge en Wim de Bie de drijvende kracht achter twee benefietavonden voor Amnesty in Carré. Hij blikt terug.

• 'Marteleiland' in het Gooimeer, 1985

Martelcampagnes zetten Amnesty op de kaart

Artikel

Drie grote antimartelcampagnes organiseerde Amnesty International de afgelopen decennia. Met grote gevolgen op vele fronten.

• Anna Neistat

‘Wat je als individu kan veranderen? Nou, heel veel dus’

Interview

Het leven van Anna Neistat, hoofd van Amnesty’s onderzoeksafdeling, staat vanaf haar 25ste in het teken van de mensenrechten.

De opstand van de kiezer – column van Arnon Grunberg

• 50/50 – hoofdredactioneel door Arend Hulshof

Cultuur

Zwart in Nederland en België De Europese zwarte literatuur komt er in de lage landen maar bekaaid vanaf, schrijven Vamba…

Een mep met de Libelle – column van Linda Polman

Maart 2018

• Bhopal (India) heeft een ernstig gebrek aan sanitaire voorzieningen.

Wordt Vervolgd, maart 2018

In dit nummer

In het maartnummer van Wordt Vervolgd een beeldverhaal over het schrijnende gebrek aan sanitaire voorzieningen in India, Vietnam en Haiti…

• Pakyi en Tamandua ontmoeten hulpverlener Jair Candor (rechts)

Piripkura: De laatste twee

Artikel

Piripkura is een bijna ongelooflijke documentaire over de laatste twee leden van een afgezonderd levende Braziliaanse indianenstam.

• KijkenLezen

Cultuur

Het laatste woord Tijdens de beruchte Stalin-processen in de jaren twintig en dertig‚ die werden gehouden om Stalins macht te…

Reductionisme

Column Arnon Grunberg

• Muiznieks (derde van links) in een migrantenkamp in de Spaanse enclave Melilla in Marokko.

Nils Muizniks: ‘Het alternatief voor het huidige systeem is chaos’

Interview

Scheidend mensenrechtencommissaris Nils Muiznieks maakt zich zorgen over het afnemend draagvlak voor mensenrechten in Europa.

• Kat-en-muisspel

Februari 2018

• Stephen King: ‘Mijn nieuwste horrorverhaal: een man genaamd Trump stelde zich kandidaat voor het presidentschap. Sommigen wilden dat hij won’

Er was eens… de waarheid

Artikel

Salman Rushdie‚ Stephen King en andere Amerikaanse schrijvers komen in verzet tegen Trump. Zijn verhalenvertellers daar de nieuwe dissidenten?

• Meisje in Kameroen

Wordt Vervolgd, februari 2018

In dit nummer

In het februarinummer van Wordt Vervolgd het laatste interview met Ruben Rozendaal, een van de verdachten van het Decembermoordenproces in…

• ‘In een flits belandde mijn toekomst in de prullenbak’

Artikel

Als de overheid vermoedt dat je gevaarlijk of risicovol bent‚ mag ze je vrijheid inperken. Hoe vergaat het degenen die hier onverwacht mee te maken krijgen?

• Ruben Rozendaal

Ruben Rozendaal: ‘Als ik heen mag gaan‚ laat me verlost heengaan’

Interview

Tegen Ruben Rozendaal, verdachte van het Decembermoordenproces, werd tien jaar cel geeist. Voor zijn zelfmoord gaf hij nog één interview.

Rechtvaardigheid

• Inwoners van Aleppo op de vlucht

De stilte rond Syrië

• Arend Hulshof