© Aung Thu / AFP / Getty Images

Onze successen

+1 miljoen

acties in 2019

In Nederland verstuurden we meer dan 1 miljoen e-mails, brieven en handtekeningen tegen onrecht.

Kom ook in actie!

landen stelden het huwelijk open voor mensen van hetzelfde geslacht

En we blijven ons inzetten voor gelijke rechten voor iedereen, altijd en overal.

Lees goed nieuws

landen hebben de doodstraf afgeschaft

Met succes zorgden we ervoor dat in 142 landen de doodstraf is afgeschaft – dat is meer dan tweederde van alle landen ter wereld.

Doneer nu!

ONZE MIJLPALEN

GOED NIEUWS

• Op 5 november 2020 zette de rechtbank in de Russische stad Perm de gevangenisstraf van Aleksandr Shabarchin om in een voorwaardelijke straf van 2 jaar.

Rusland: straf voor satirische video omgezet in voorwaardelijke straf

Goed nieuws 10 november 2020

• Den Haag, 24 september 2020 - Voor de Iraanse Ambassade in Den Haag demonstreert Amnesty International voor de vrijlating van Nasrin Sotoudeh zij is een prominente Iraanse Mensenrechtenadvocaat. In Iran is mensenrechtenadvocaat Nasrin Sotoudeh veroordeeld tot 33 jaar gevangenisstraf en 148 zweepslagen. Eerder al kreeg ze na een oneerlijk proces 5 jaar cel opgelegd. Het is de wreedste straf ooit die Amnesty de laatste jaren heeft gedocumenteerd tegen een mensenrechtenverdediger in Iran. Sotoudeh kreeg de straf onder meer opgelegd vanwege “het aanzetten tot corruptie en prostitutie”, “het openlijk begaan van een zondige activiteit door in de rechtszaal te verschijnen zonder sluier”, en “het verstoren van de openbare orde”. Nasrin Sotoudeh is een prominente Iraanse Mensenrechtenadvocaat. Door haar vreedzame verzet tegen schendingen van mensenrechten beschouwd Amnesty deze activiste als gewetensgevangene. Nasrin ging afgelopen augustus in hongerstaking voor de vrijlating van politieke gevangen. Door de onhygiënische omstandigheden en overpopulatie lopen deze gevangenen gevaar Corona op te lopen. Ze werd afgelopen weekeinde naar een ziekenhuis vervoert omdat haar toestand kritiek werd.

Iran laat Nasrin Sotoudeh tijdelijk vrij

Goed nieuws 9 november 2020

In Iran is Nasrin Sotoudeh tijdelijk vrijgelaten. De mensenrechtenverdediger ging op 11 augustus voor zes weken in hongerstaking en mag thuis herstellen.

• Let'stalkaboutYES campagne tegen seks tegen de wil

Minister Grapperhaus past verkrachtingswet aan!

Goed nieuws 5 november 2020

Minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid wil alle vormen van onvrijwillige seks strafbaar stellen als verkrachting. Hiervoor voerden wij campagne!

• Vrouwen protesteren in Slowakije tegen strengere regels voor abortus

Slowaaks parlement verwerpt nog strengere regels voor abortus

Goed nieuws 29 oktober 2020

Het Slowaakse parlement stemde eind oktober tegen een nieuwe wet die de toegang tot een veilige abortus nog verder zou beperken.