Linda Polman
© Patricia Hofmeester

Gave

Kind van 1 jaar oud voorgeleid bij de federale rechter. Die vroeg de peuter of hij begreep waarvan hij beschuldigd werd. Huilend werd het kind de rechtszaal en vervolgens de VS uit gedragen: hij moest opmieteren naar Honduras, waar hij vandaan kwam. Twee jaar terug zou ik van dit bericht nog opgekeken hebben. Inmiddels niet meer. Onze normen veranderen in sneltreinvaart. Wij spreken elkaar in het oktobernummer van Wordt Vervolgd pas weer, beste lezers. Ik durf niet te voorspellen hoe onze vlag er dan inmiddels bij hangt.

Tot de inauguratie van Trump nam ik nog weleens de tijd om rustig te overpeinzen hoe die gekke Adolf Hitler de totale macht wist te grijpen in het hoogst ontwikkelde land in Europa, of zelfs in de hele wereld. Duitsland had destijds de beste universiteiten. Tussen 1901 en 1940 ging een kwart van alle Nobelprijzen voor wetenschap naar Duitsers. Toch lukte het dat haatzaaiende liegbeest om Duitsland, in het hart van de Europese beschaving, te transformeren tot een van de meest sinistere dictaturen die de mensheid gekend heeft.

Trump is zijn aanhangers aan het trainen om met een nieuwe blik naar de wereld te kijken

Nog waanzinniger is de duizelingwekkende snelheid waarmee hij dat voor elkaar kreeg. Tussen 1933, toen Hitler rijkskanselier werd, en 1942, het jaar dat concentratiekampen niet alleen waren gebouwd, maar al zó vol zaten dat Hitlers volgelingen een ‘Endlösung’ door vergassing en massamoord het beste idee vonden, verstreken ternauwernood negen jaartjes. De aanleg van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam met z’n acht haltes duurde meer dan twee keer zo lang.

Trump is zijn aanhangers aan het trainen om ook met een nieuwe blik naar de wereld te kijken. Luister naar de manier waarop hij ze toespreekt. Tijdens een Trump-bijeenkomst eind juni zei hij: ‘Soms zijn onze zogenaamde vrienden en bondgenoten onze grootste vijanden, of niet?’ Zijn volgelingen leren de NAVO, EU, Merkel, journalisten, migranten, crazy handelsverdragen, China, het klimaat, ga maar door, te haten en Poetin te zien als trouwste bondgenoot. Want verder is alles en iedereen erop uit om Trump een poot uit te draaien en zijn missie te saboteren. De opzet is aan het slagen. In juni was er een opiniepeiling: slechts 40 procent van de Republikeinen vond dat de VS in de NAVO moesten blijven. In oktober halen we de nieuwste peilingen erbij.

Ik heb de illusie verlaten dat we Trump maar één termijntje hoeven te verdragen. Hij gaat de volgende verkiezingen ook winnen, want hij bezit de gave om in zijn eentje miljoenen mensen elke kant op te sturen die hij wil. Dat talent hebben we eerder tentoongesteld gezien, en een regering zoals deze van Trump hebben we ook eerder gezien. Zijn ministers gaan hem niet tegenhouden, want waar de achterban gaat, gaan regeringen uiteindelijk ook. Ook nu.