Magazine over
mensenrechten
  • Dossiers
    • Overzicht
    • Nederland
    • Buitenland
    • Interviews
    • Cultuur
    • Identiteit
    • Klimaat
    • Tech en mensenrechten
    • Vluchtelingen en migratie
  • Columns
    • Overzicht
    • Arnon Grunberg
    • Linda Bilal
    • Dagmar Oudshoorn
  • Fotografie
    • Overzicht
    • Beeldverhalen
    • In één beeld
    • Strijdvaardig
    • De vrijwilliger
  • Rubrieken
    • Overzicht
    • De wereldkaart van
    • Gewetensvragen
    • Voor & Tegen
    • Tech
    • Protestsongs
    • Domme dictators
    • Groeten uit
  • Cartoons
  • Overig
    • Over ons
    • Medewerkers
    • Nieuwsbrief
    • Ontvang het blad
    • Archief
  • Nieuwsbrief
  • Word abonnee
Linda Bilal column
© Jitske Schols
Column
  • Tekst:

    Linda Bilal
  • Datum:

    1 februari 2020
  • Leestijd:

    2 minuten
  • Delen via Facebook
  • Delen via Threads
  • Delen via Bluesky
  • Delen via LinkedIn
  • Delen via Whatsapp
  • Delen via E-mail

‘Wie zich afvraagt of vluchtelingen niet terug moeten keren, krijgt in de film For Sama antwoord’

Twee jaar geleden schreef ik voor het eerst een column voor jullie, beste lezers. Ik voel dat er een vreemde vriendschap tussen ons is ontstaan.

Ik sta op het punt volledig geïntegreerd te zijn. Met succes heb ik vijf van de zes verplichte examens afgerond, over geschiedenis, politiek, Nederlands arbeidsrecht en sociale normen. Daarnaast beheers ik de Nederlandse taalvaardigheden: luisteren, lezen, schrijven en spreken.

Eerlijk gezegd begrijp ik nog steeds niet wat ‘integratie’ betekent, maar ik houd me aan de integratiewetgeving, inclusief de eindeloze formulieren die ik daarvoor moet invullen. Alleen zo kan ik mijn gestolen rechten terugkrijgen.

De geur van zeep

Om het slagen voor mijn laatste examen te vieren, ging ik met een Nederlandse vriend naar For Sama, een documentaire van Waad Al-Kateab, een vriendin uit Aleppo. De film draaide op het IDFA. Bij aankomst hing de geur van zeep uit Aleppo in de lucht. Het moest Waad wel zijn. Destijds had ze me een foto gestuurd van haar pasgeboren dochter Sama. Ik was al in Nederland, Waad nog in het belegerde Aleppo. Via de telefoon hadden we contact en konden we met herinneringen ons lijden verzachten.

De lichten gingen uit en de film begon. Ik zag beschilderde muren met het woord ‘vrijheid’. Waads camera zwierf door Aleppo, alsof ze de nostalgie wilde blussen van degenen die hun geliefde stad hadden moeten verlaten.

De film duurt negentig minuten. Iedere minuut zocht ik naar de weerspiegeling van mijn gezicht in de beelden. De film ging over de tijd dat ik nog in Aleppo was, maar ook over het beleg en over de gedwongen ontheemding van de mensen die er nog wonen.

Iedereen die zich ooit heeft afgevraagd of vluchtelingen niet terug moeten keren, krijgt in de film antwoord. Syrische, Nederlandse of andere bezoekers, velen waren in tranen. Sommigen waren in shock, anderen in ontkenning.

Overlevendencomplex

Mijn tranen stroomden als een rivier. Alle schuldgevoelens die ik heb gevoeld sinds ik mijn stad had verlaten werden weggespoeld. Ik heb dat schuldgevoel nooit kunnen verklaren. Mijn psycholoog noemt het een overlevendencomplex.

Ik huilde om de stad, platgebrand met de bewoners. Ik huilde om een land dat lijdt. Na afloop verliet ik de zaal met een gezwollen gezicht en troebele ogen. Ik vermeed vragen.

Maar ik wil het Sama vertellen, het kleine meisje dat nu aan de oever van de Theems speelt. Ondanks onze verschillende wegen zijn we allemaal vluchtelingen, kleine meid. Ik wil het de hele wereld vertellen. Te beginnen met de vrouw die mij met een vuile blik aankeek nadat ik haar per ongeluk had aangestoten in een lange supermarktrij. Maar ook aan mijn buurvrouw die zo bang is voor het verdwijnen van de Nederlandse identiteit, en aan de immer vooringenomen gemeenteambtenaar. Iedereen zou For Sama moeten gaan kijken.

Linda Bilal column
Linda Bilal

Linda Bilal (1980) is journalist en programmamaker.

Alle columns van Linda>

Ontvang Wordt Vervolgd in je mailbox

Volg Wordt Vervolgd

  • Home
  • Over Wordt Vervolgd

Ingenomen standpunten vertegenwoordigen niet noodzakelijkerwijs die van Amnesty International

Veel gezocht

Nieuwsbrief
Ontvang wekelijks actuele verhalen in je mailbox
Lees meer
Oekraïne, Maidan-revolutie
Dossiers
WV’s belangrijkste verhalen, thematisch gebundeld
Lees meer
Columns en cartoons
Opinie in tekst en beeld
Lees meer
Oost-Jeruzalem, Israël-Palestina
In beeld
Fotoreportages en meer
Lees meer
Cultuurtips
Zie, hoor en lees meer over mensenrechten
Lees meer

0

  • Dossiers
    • Overzicht
    • Nederland
    • Buitenland
    • Interviews
    • Cultuur
    • Identiteit
    • Klimaat
    • Tech en mensenrechten
    • Vluchtelingen en migratie
  • Columns
    • Overzicht
    • Arnon Grunberg
    • Linda Bilal
    • Dagmar Oudshoorn
  • Fotografie
    • Overzicht
    • Beeldverhalen
    • In één beeld
    • Strijdvaardig
    • De vrijwilliger
  • Rubrieken
    • Overzicht
    • De wereldkaart van
    • Gewetensvragen
    • Voor & Tegen
    • Tech
    • Protestsongs
    • Domme dictators
    • Groeten uit
  • Cartoons
  • Overig
    • Over ons
    • Medewerkers
    • Nieuwsbrief
    • Ontvang het blad
    • Archief
  • Nieuwsbrief
  • Word abonnee
Palestijnen evacueren na een Israëlische luchtaanval op de Sousi-moskee in Gaza-Stad, 9 oktober 2023.

Onschuldige burgers kunnen geen kant op

Doneer voor Gaza. Zo maak je het mogelijk dat we kunnen opkomen voor de uitgehongerde inwoners van Gaza en verder onderzoek kunnen doen naar mensenrechtenschendingen. Dit belangrijke werk kunnen we alleen doen dankzij donaties van mensen zoals jij.
Ik doneer

Er is een fout opgetreden in het formulier