Demonstratie tegen de bombardementen op Aleppo bij de Russische ambassade in Den Haag

Onze organisatie

Dit is Amnesty

Onderzoekers van mensenrechtenschendingen, mensen die rapporten opstellen om schendingen aan de kaak te stellen, lobbyisten die met machthebbers praten, mensen die educatieve programma’s ontwikkelen, creatieve koppen die effectieve acties bedenken, mensen die meedoen aan onze schrijfacties, die handtekeningen onder petities zetten, die de media informeren, die gastlessen verzorgen, die geld inzamelen: samen vormen zij Amnesty International.

Amnesty Zwitserland demonstreert tegen de voorgenomen executie van de Iraanse Sakineh Ashtiani
© Susanne Keller

De internationale organisatie

Amnesty Internationaal is sinds haar oprichting uitgegroeid tot een internationaal georganiseerde beweging met een internationaal secretariaat in Londen, regionale kantoren in Afrika, Azië, Europe, Latijns-Amerika en het Midden-Oosten, en nationale afdelingen in 70 landen over de hele wereld.

Ledenraad

Het hoogste bestuursorgaan van Amnesty International Nederland is de Ledenraad. Leden kunnen zich eens in de drie jaar verkiesbaar stellen voor deze raad. De Ledenraad vertegenwoordigt alle leden van Amnesty Nederland. Twee maal per jaar komen de veertig leden samen.

Bestuur

Ons bestuur bestaat uit zeven tot negen personen. De bestuursleden worden benoemd door de Ledenraad. Het bestuur is eindverantwoordelijk voor de leiding en het uitvoeren van de programma’s en activiteiten.

Eduard Nazarski

Directie

Onze directeur, Eduard Nazarski, is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van het Landelijk Secretariaat. Hij heeft de dagelijkse leiding over de organisatie en vertegenwoordigt de vereniging extern. De directeur wordt benoemd, geschorst en ontslagen door het Bestuur.

Het managementteam van Amnesty International Nederland in 2017

Managementteam

Sinds januari 2015 bestaat ons managementteam uit de directeur en vijf afdelingsmanagers. Dit team overlegt een keer in de twee weken.

Landelijk secretariaat

Op ons kantoor in Amsterdam werken we met ongeveer zestig vrijwilligers, tien stagiaires en ongeveer honderd betaalde medewerkers. Vanuit ons kantoor in Amsterdam voeren we actie, doen we onderzoek naar mensenrechtenschendingen, lobbyen we, zamelen we geld in en doen we nog veel meer.

Demonstratie voor de ambassade van Saudi-Arabië in Den Haag voor de vrijlating van Raif Badawi, die tot tien jaar cel en duizend zweepslagen veroordeeld is

Onze achterban

Amnesty is een beweging van meer dan 7 miljoen mensen wereldwijd. Dit zijn niet alleen mensen die ons werk financieel steunen. Dit zijn ook mensen die actievoeren of vrijwilligerswerk doen. In Nederland steunen meer dan 650.000 mensen ons werk op de ene of andere manier. En dat aantal blijft alleen maar groeien.