Let'stalkaboutYES campagne tegen seks tegen de wil
© AI

Campagnes

Hieronder vind je een overzicht van de actuele campagnes van Amnesty.

Omdat hervormingen niet worden nageleefd, worden arbeidsmigranten in Qatar nog steeds uitgebuit.
© FIFA via Getty Images

Qatar

In Qatar werken bijna 2 miljoen arbeidsmigranten – 95 procent van de totale bevolking van het land. Ze werken er aan de infrastructuur, in de bouw, in de dienstverlening én aan stadions en andere faciliteiten voor het Wereldkampioenschap Voetbal dat er in 2022 plaatsvindt. De arbeidsmigranten komen vooral uit armere landen in Azië en Afrika. Ondanks hervormingen die Qatar doorvoerde, zijn de arbeidsomstandigheden voor arbeidsmigranten slecht.

Lees meer over de mensenrechtensituatie in Qatar

Onvrijwillige seks is verkrachting

Let’s Talk About YES

Amnesty voert campagne om ervoor te zorgen dat het in Nederland de norm is dat seks gebaseerd is op gelijkwaardigheid, vrijwilligheid en instemming. Want verkrachting is een mensenrechtenschending. Met de publiekscampagne #LetsTalkAboutYES willen we, met name onder jongeren, de dialoog over seks en instemming op gang brengen.

Demonstranten in Polen betuigen steun aan Elzbieta Podlesna, die wordt vervolgd vanwege het verspreiden van afbeeldingen van Maria met een halo in de regenboogkleuren, symbool van de internationale homobeweging.