Let'stalkaboutYES campagne tegen seks tegen de wil
© AI

Campagnes

Hieronder vind je een overzicht van de actuele campagnes van Amnesty.

China is gastland van de Olympische en Paralympische Winterspelen 2022

China en de Olympische Spelen

In 2022 organiseert China de Olympische Winterspelen. De Chinese regering wil graag haar imago oppoetsen met de organisatie van dit grootse sportevenement dat verbroedering wil bevorderen. Het is zeer zorgwekkend dat de regering tegelijkertijd een immens systeem toepast van verstikkende controle over wat mensen kunnen zeggen en mogen zien. Burgerjournalist Zhang Zhan, de Oeigoer Ilham Tohti, mensenrechtenverdediger Li Qiaochu, advocaat Gao Zhisheng, de Tibetaanse monnik Rinchen Tsultrim en vele anderen zitten vast omdat zij voor hun mening uitkwamen.

Onvrijwillige seks is verkrachting

Let’s Talk About YES

Amnesty voert campagne om ervoor te zorgen dat het in Nederland de norm is dat seks gebaseerd is op gelijkwaardigheid, vrijwilligheid en instemming. Want verkrachting is een mensenrechtenschending. Met de publiekscampagne #LetsTalkAboutYES willen we, met name onder jongeren, de dialoog over seks en instemming op gang brengen.

Omdat hervormingen niet worden nageleefd, worden arbeidsmigranten in Qatar nog steeds uitgebuit.