Let'stalkaboutYES campagne tegen seks tegen de wil
© AI

Campagnes

Hieronder vind je een overzicht van de actuele campagnes van Amnesty.

Raif Badawi mag nadat hij zijn gevangenisstraf heeft uitgezeten Saudi-Arabië vanwege een reisverbod 10 jaar lang niet verlaten
© Private

Raif Badawi

Badawi’s vrouw Ensaf en zijn twee kinderen Dudi (17) en Miryam (15) zijn een week in Nederland om aandacht te vragen voor het reisverbod van hun vader en echtgenoot. Het verhaal van Badawi is een klassiek ‘Amnesty-verhaal’ over vrijheid van meningsuiting en marteling. Ook is de situatie van Badawi er één van de lange adem, want ondanks dat hij niet meer in de gevangenis zit en zijn lijfstraf is ingetrokken, zit hij nog steeds vast in Saudi-Arabië en kan hij zijn familie niet zien. Amnesty’s achterban heeft wereldwijd jarenlang actiegevoerd en meerdere campagnes gevoerd in landelijke media. Nu laat Amnesty weer op grote schaal van zich horen om het reisverbod in te laten trekken.

Onvrijwillige seks is verkrachting

Let’s Talk About YES

Amnesty voert campagne om ervoor te zorgen dat het in Nederland de norm is dat seks gebaseerd is op gelijkwaardigheid, vrijwilligheid en instemming. Want verkrachting is een mensenrechtenschending. Met de publiekscampagne #LetsTalkAboutYES willen we, met name onder jongeren, de dialoog over seks en instemming op gang brengen.

Omdat hervormingen niet worden nageleefd, worden arbeidsmigranten in Qatar nog steeds uitgebuit.