Vluchtelingen lopen door een veld in de buurt van een provisorisch vluchtelingenkamp nabij de Grieks-Macedonische grens
© Dimitar Dilkoff / AFP / Getty Images

Wat we doen

Amnesty streeft naar een rechtvaardige wereld waarin iedereen gelijke rechten heeft en in vrijheid kan leven. Daarbij richten we ons op onderstaande grote problemen.

Een vrouw in de Nigerdelta in Nigeria staat bij een olieput die meermaals olie heeft gelekt
© Kadir van Lohuizen / NOOR

Bedrijven en mensenrechten

Bedrijven, en met name multinationals, hebben wereldwijd ongelooflijk veel macht en invloed. Soms met zeer negatieve impact op mensen. Soms met ernstige gevolgen voor mensen: bedrijven maken gebruik van zwakke wetgeving om werknemers op soms gruwelijke wijze uit te buiten, mensen uit hun huis te zetten of hun land te onteigenen. Dit heeft verwoestende effecten op gemeenschappen.

Sandya Eknaligoda en haar twee zonen. Sandya is de vrouw van de in 2010 verdwenen Sri Lankaanse journalist Prageeth Eknaligoda, die kritiek uitte tegen de regering.
© privéfoto

Detentie, marteling en ‘verdwijningen’

Soms vragen mensen zich af waarom we ons bezighouden met de rechten van gevangenen. Iemand die een misdrijf heeft begaan, heeft zijn rechten verloren, is dan de gedachte. Dat klopt niet. Iedereen heeft dezelfde rechten, die je nooit afgenomen kunnen worden. Wat je ook hebt gedaan. Bovendien betekent het feit dat je in de gevangenis zit niet altijd dat je je schuldig hebt gemaakt aan een misdrijf of een eerlijk proces hebt gehad.

De Russische oproerpolitie arresteert homorechtenactivist Daniil Grachev tijdens een Gay Pride-evenement in Sint-Petersburg in juni 2013
© Roma Yandolin / Getty Images

Discriminatie

We hebben allemaal het recht gelijk behandeld te worden, ongeacht ons ras, onze etnische achtergrond, nationaliteit, sociale klasse, godsdienst, opvattingen, sekse, taal, seksuele oriëntatie, genderidentiteit, leeftijd, gezondheid of wat dan ook. Toch lijden mensen in tal van landen omdat ze onterecht worden onderdrukt, in de gevangenis komen, gemarteld worden of zelfs de doodstraf krijgen.

Benodigdheden voor de doodstraf door middel van injecties, zoals uitgevoerd in de Verenigde Staten

Doodstraf

Elke dag vinden er executies plaats. Overheden doden mensen voor uiteenlopende misdrijven – soms zelfs voor handelingen die helemaal niet strafbaar zouden moeten zijn. Amnesty zet zich sinds 1977 in voor afschaffing van de doodstraf. Toen voerden slechts zestien landen geen executies meer uit. Nu hebben 140 landen de doodstraf in de praktijk afgeschaft, bijna tweederde van alle landen ter wereld.

Rookwolken boven Gaza-stad in Palestijns gebied na een Israëlische luchtaanval in juli 2014
© MOHAMMED SABER / EPA

Gewapend conflict en wapencontrole

Oorlogen en gewapende conflicten zorgen altijd voor veel leed. Ze leiden niet alleen tot doden en gewonden. Het zijn ook broedplaatsen voor grootschalige mensenrechtenschendingen, waaronder marteling, verdwijningen en detentie zonder aanklacht. Amnesty kiest geen partij in conflicten. We onderzoeken mensenrechtenschendingen en voeren daar actie tegen, ongeacht wie de dader is of waar het conflict plaatsvindt. En we steunen de slachtoffers en nabestaanden in hun strijd om gerechtigheid.

De voormalige bevelhebber van het Bosnisch-Servische leger Ratko Mladić wordt verhoord door het Joegoslaviëtribunaal in Den Haag in juni 2011. Hij was aangeklaagd voor genocide.