Wordt Vervolgd

Deel:
© Odilo Girod

Wordt Vervolgd is het journalistiek onafhankelijke maandblad over mensenrechten, uitgegeven door Amnesty International. Met onder andere interviews, buitenlandreportages, onderzoeksverhalen, boek- en filmrecensies, fotoreportages, cartoons en columns van Arnon Grunberg

Met deze maand extra veel aandacht voor activisme binnen de kunst: hoe 'artivisten' in Cuba de grenzen van het toelaatbare opzoeken, een interview met de Zuid-Afrikaanse cartoonist Zapiro, hoe Donald Duck in Thailand een bondgenoot werd van kunstenaars, en nog veel meer.
© Odilo Girod
Tekst: Maartje Duin
‘Artivisten’ noemen ze zich‚ de kritische kunstenaars op Cuba die weigeren met de staat mee te werken en daardoor allerlei privileges mislopen. ‘De meeste kunstenaars zijn bedreven geraakt in doen alsof. Maar als je dat lang volhoudt‚ word je wat je nadoet.’ Portret van een scene die de grenzen blijft opzoeken.
© Merlijn Doomernik
Hoofdredactioneel door Arend Hulshof
Ik heb het Poolse volk beledigd. Althans‚ eind juni ontving de redactie van Wordt Vervolgde en e-mail van de Poolse ambassade in Den Haag‚ die me indirect hiervan beschuldigt. In het juninummer had ik een stuk geschreven over kinderen van nazi’s.
© Merlijn Doomernik
Column Grunberg
Donald Trump zal niet de nieuwe president van de VS worden (ik ben bereid daar tienduizend euro op in te zetten) maar dat is een kleine troost. Wat zegt het feit dat Trump presidentskandidaat kon worden over het Amerikaanse electoraat?
Column Nazarski
Wat zou de meest riskante bezigheid zijn? Diepzeeduiken of testpiloot zijn‚ is wat u misschien te binnen schiet. De functie van mensenrechtenverdediger is niet het eerste wat bij veel mensen zal opkomen. Toch vermoed ik dat die ergens in de hoogste risicogroepen scoort.