© ANP

Winnaars van de Nobelprijs voor de Vrede in Wordt Vervolgd

Interviews

• De Filipijnse journaliste Maria Ressa (midden) de dag nadat de recherche het kantoor van Rappler binnenvielen. Ze kwam een dag later, op 14 februari van dit jaar, borgtocht vrij.

Maria Ressa: ‘Als journalist zit je op de eerste rij van de geschiedenis’

Interview

Twee jaar geleden sprak Wordt Vervolgd Maria Ressa, oprichter van het geëngageerde nieuwsplatform Rappler. Haar inzet voor persvrijheid en vrijheid van meningsuiting wordt nu bekroond met de Nobelprijs voor de vrede.

• Thomas Hammarberg op bezoek in Georgië (augustus 2008). ‘Daar heb ik persoonlijk meer dan honderd mensen uit de gevangenis gehaald.’

Thomas Hammarberg: ‘Er is een crisis gaande in Europa’

Interview

Thomas Hammarberg nam in 1977 als voorzitter van Amnesty’s internationale bestuur de Nobelprijs voor de Vrede in ontvangst. Toen Daan Bronkhorst en Arend Hulshof hem in 2011 spraken had hij geen optimistische boodschap.

• Nobelprijswinnaar Liu Xiaobo: ‘Chinese studenten denken nu vooral aan zichzelf’

Interview

De druk moet van het volk komen, wil er echt verandering komen in China, vindt Nobelprijswinnaar Liu Xiaobo. Maar jonge Chinezen zijn meer bezig met carrière en geld, zei de dissident in een van de laatste interviews vóór zijn arrestatie in december 2008.

• Dmitri Moeratov

Dmitri Moeratov: ‘We kunnen niet schieten, we zijn een krant’

Interview

Dmitri Moeratov, hoofdredacteur van de Russische krant Novaja Gazeta, heeft vrijdag de Nobelprijs voor de Vrede gewonnen. Wordt Vervolgd sprak hem in 2010.

• Lech Walesa spreekt werknemers van een Poolse scheepswerf toe (1980)

Lech Walesa: ‘We hebben de pech dat de oude generatie nog steeds in Europa aan het roer staat’

Interview

De voormalige Poolse president en Nobel-prijswinnaar Lech Walesa is de grondlegger van een van de succesvolste burgerbewegingen uit de geschiedenis. Yoeri Albrecht sprak hem in 2009. ‘Er zijn maar een paar mensen nodig om de wereld te kunnen veranderen.’

• Desmond Tutu: ‘De global village heeft dorpsoudsten nodig’

Interview

Aartsbisschop emeritus Desmond Tutu is 76, maar zet zich nog altijd met al zijn energie in voor de mensenrechten. Een vraaggesprek uit 2008 met de Nobelprijswinnaar over vredestichtende oudjes, de kwetsbaarheid van een regenboognatie en zijn ‘enige pin-up’.

• De Dalai Lama: ‘Ik ben nooit volgzaam’

Interview

De spiritueel leider van Tibet blijft verlangen blijft naar zijn geboortegrond. Hij roept de Chinezen op tot spirituele verzoening met de Tibetanen, in de overtuiging dat de volksrepubliek binnen vijf tot tien jaar opener zal worden. Een exclusief gesprek van Willem Offenberg, oud-hoofdredacteur van Wordt Vervolgd, met de Dalai Lama in 2007.