Oleg Orlov
© Amnesty International

Gevangenisstraf voor Russische activist Oleg Orlov

De prominente mensenrechtenverdediger Oleg Orlov is veroordeeld tot 2 jaar en 6 maanden gevangenisstraf tijdens een hoger beroep tegen zijn eerdere veroordeling en boete.

Natalia Zviagina van Amnesty International reageert op de veroordeling:

‘Oleg Orlov, medevoorzitter van de organisatie Memorial die een Nobel Vredesprijs ontving, is op basis van het nieuwe ‘misdrijf’ van ‘het herhaaldelijk in diskrediet brengen’ van het Russische leger tot 2 jaar en 6 maanden gevangenisstraf in een strafkamp veroordeeld.’

Schijnproces door Russische autoriteiten

‘Deze veroordeling van Orlov is het resultaat van een schijnproces door de Russische autoriteiten om een prominente criticus van de staat te straffen en mensen die de moed hebben zich uit te spreken tegen de oorlog in Oekraïne angst aan te jagen. De vervolging van Orlov maakt deel uit van de onverbiddelijke campagne van onderdrukking van de autoriteiten van mensen die vreedzaam hun kritische stem laten horen.’

Amnesty International beschouwt Oleg Orlov als een gewetensgevangene. Hij moet onmiddellijk en onvoorwaardelijk worden vrijgelaten en al zijn criminele veroordelingen moeten worden ingetrokken. De ‘oorlogscensuur’-wetten druisen in tegen de verplichtingen van Rusland onder internationale mensenrechtenwetgeving. De autoriteiten moeten deze wetten afschaffen, en iedereen die gevangenzit voor het vreedzaam demonstreren tegen de Russische invasie van Oekraïne vrijlaten.

Achtergrond

Op 8 juni begon de districtsrechtbank van Golovinsky in Moskou de strafzaak tegen Orlov. Hij werd aangeklaagd voor ‘het in diskrediet brengen van het Russische leger’. Orlov was medevoorzitter van het Memorial Human Rights Centre, dat in februari 2022 gedwongen werd te sluiten.

Joint statement

Verschillende mensenrechtenorganisaties, waaronder Amnesty International, publiceerden een verklaring uit protest tegen de gevangenisstraf van Oleg Orlov.

Lees hier de laatste woorden van Oleg Orlov tijdens de zitting.