Write for Rights 2020

Write for Rights – Kom in actie tegen onrecht

Ieder jaar in december komen we samen in actie voor mensen die onterecht worden gevangengezet of bedreigd. Bijvoorbeeld omdat ze opkomen voor hun rechten. Met miljoenen brieven en kaarten protesteren we hiertegen.

Doe ook mee. Snel en makkelijk online, of organiseer zelf een schrijfactie. Het heeft écht effect.

Write for Rights

Organiseer een schrijfactie

Organiseer jij dit jaar net als vele anderen ook een schrijfactie? Dat is niet moeilijk. Je bepaalt zelf hoe je het aanpakt en maakt je evenement zo groot of zo klein als jij wilt. Nodig mensen uit bij je thuis, regel een locatie of deel thuisschrijfpakketten uit. Wij helpen je met materialen, de promotie en adviezen. Wil je vanwege corona liever online een actie organiseren? Ook dat kan.

Ik organiseer een schrijfactie

Op School

Tussen 20 november en de kerstvakantie doen jaarlijks zo’n 50.000 leerlingen en studenten op hun school mee aan Write for Rights. Een schrijfactie op school organiseren is niet moeilijk. Je kunt met je klas meedoen, of met de hele school – je bepaalt zelf hoe groot je het maakt. Amnesty helpt je met materialen, adviezen en meer. We kunnen zelfs een gastdocent regelen om les te geven, in de klas of online.

Ik doe mee met mijn school
Online brieven schrijven voor Write for Rights

Doe mee online

Via de Amnesty-website onderteken je razendsnel een brief. Amnesty print alle brieven en stuurt ze naar de autoriteiten. Met postzakken vol brieven dwingen we machthebbers onrecht aan te pakken. Of stuur gemakkelijk online een kaartje naar een van de mensen voor wie we dit jaar in actie komen. Dit geeft hun moed om door te gaan.

ik doe online mee

Schrijf thuis brieven

Met de hand brieven schrijven kun je natuurlijk ook vanuit je eigen huis. In je eentje, met de buren, je vrienden of de hele familie. Bestel hier het gratis pakket.

In het thuisschrijfpakket vind je voorbeeldbrieven, ansichtkaarten om op te sturen naar de mensen voor wie we actievoeren, een Write for Rights-pen en extra informatie over de actie.

Je kunt het pakket ook hier downloaden.

Write for Rights in een boekwinkel in Eindhoven
© Amnesty International

Zamel geld in met jouw schrijfactie

Hoeveel brieven ga jij dit jaar schrijven? Hoe meer brieven hoe beter natuurlijk. Je kunt vanaf dit jaar ook geld inzamelen met jouw actie. Het geld dat jij ophaalt gebruiken we ons om de kosten van Write for Rights terug te verdienen.