Saudi-Arabië

Er is een hoop mis met de mensenrechten in Saudi-Arabië. De vrijheid van meningsuiting wordt ernstig beknot, er worden regelmatig executies en lijfstraffen uitgevoerd, er vinden oneerlijke rechtszaken plaats, de sjiitische minderheid wordt stelselmatig gediscrimineerd en vrouwen hebben veel minder rechten dan mannen. Wie zich hierover kritisch uitlaat, wordt zwaar gestraft. Sinds 2017 zwaait kroonprins Mohammed bin Salman in de Golfstaat de scepter. Sindsdien is de onderdrukking van iedereen die er een afwijkende mening op na houdt alleen maar toegenomen.

Elitetroepen van het Saudi-Arabische ministerie van Binnenlandse Zaken
© Fayez Nureldine/AFP/Getty Images
  • De Saudische kroonprins Mohammed bin Salman

Wat is het probleem?

Vrouwen hebben sinds een paar jaar meer rechten in Saudi-Arabië. Maar verder blijft de mensenrechtensituatie er onverminderd slecht.

• Demonstratie voor de vrijlating van blogger Raif Badawi

Vrijheid van meningsuiting, vereniging en demonstratie

De Saudische overheid treedt hard op tegen kritische berichten op social media en vervolgt mensenrechtenverdedigers.

• Jamal Khashoggi, journalist uit Saudi-Arabië, werd in het Saudische consulaat in Istanbul vermoord.

Mensenrechtenverdedigers

Alle belangrijke Saudische mensenrechtenverdedigers zitten lange celstraffen uit, stopten met hun werkzaamheden of ontvluchtten het land.

• In Saudi-Arabië zitten de vreedzame activisten voor vrouwenrechten Loujain al-Hathloul, Nassima al-Sada en Samar Badawi al 2 jaar in de gevangenis. Ze zijn gemarteld en seksueel misbruikt.

Vrouwenrechten

Diverse hervormingen maakten Saudische vrouwen minder afhankelijk van hun mannelijke voogd. Maar ze worden nog steeds achtergesteld.

• Onthoofding in Saudi-Arabië

Doodstraf en andere wrede straffen

In 2020 daalde het aantal executies in Saudi-Arabië sterk. Toch stond het land in de top 5 van landen die de meeste doodvonnissen voltrokken.

• PG (38) uit Nepal verloor zijn been bij een arbeidsongeval in Saudi-Arabië. Zijn werkgever gaf hem geen compensatie.

Arbeidsmigranten

Hoewel de situatie voor arbeidsmigranten in Saudi-Arabië de laatste tijd verbeterd is, zijn hun arbeidsomstandigheden nog steeds slecht.

• Een jongen bekijkt de schade na een mortieraanval op de Jemenitische stad Taiz in februari 2016. Alle partijen in het conflict, waaronder een door Saudi-Arabië geleide coalitie, hebben zich schuldig gemaakt aan ernstige schendingen van internationale humanitaire wetten.

Oorlogsmisdrijven in Jemen

Alle partijen, waaronder Saudi-Arabië, schenden schaamteloos het internationale recht in de burgeroorlog in Jemen.

• Vlaggen van Nederland en Saudi-Arabië

Nederland en Saudi-Arabië

De stille diplomatie van de Nederlandse regering heeft tot nu toe geen enkel positief effect gehad voor de mensenrechten in Saudi-Arabië.

• Demonstratie in de Noorse hoofdstad Oslo voor de bevrijding van de Raif Badawi, die in Saudi-Arabië tot tien jaar cel en duizend zweepslagen veroordeeld is

Wat wil Amnesty?

Amnesty pleit onder meer voor de vrijlating van mensenrechtenverdedigers en de afschaffing van de doodstraf in Saudi-Arabië.

• Demonstratie voor de ambassade van Saudi-Arabië in Den Haag voor de vrijlating van Raif Badawi.

Wat doet Amnesty?

Amnesty zet zich met onder meer petities, onderzoek en lobby in om de mensenrechtensituatie in Saudi-Arabië te verbeteren.