Let's talk about YES campagne tegen seks tegen de wil
© AI

Let’s Talk About YES

Seks tegen de wil = verkrachting

Let’s Talk About YES

In Nederland is meer dan één op de tien vrouwen verkracht. De daders worden veelal niet bestraft. Wanneer er geen tekenen zijn van dwang of geweld ben je volgens de wet niet verkracht. Dit is een probleem omdat 70 procent van de slachtoffers bevriest tijdens een verkrachting en zich niet kan verzetten. Amnesty vindt dat de wet moet veranderen. Verkrachtingsslachtoffers verdienen erkenning en betere wettelijke bescherming.

Amnesty’s campagne

Amnesty komt al jaren op voor de rechten van vrouwen en voert nu campagne om ervoor te zorgen dat in Nederland de norm is dat seks gebaseerd is op gelijkwaardigheid, vrijwilligheid en instemming. Verkrachting is een mensenrechtenschending. Met de publiekscampagne #LetsTalkAboutYES willen we, met name onder jongeren, de dialoog over seks en instemming op gang brengen.

Daarnaast dringen we aan op een nieuwe verkrachtingswet. Een wet die seks zonder wederzijdse instemming noemt wat het is: verkrachting, en als zodanig strafbaar stelt. Die campagne voeren we juist nu, omdat minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid op 12 mei 2020 een wetsvoorstel deed voor een nieuwe wet die dat nog steeds niet doet.

Kom in actie

Nederland moet ervan doordrongen raken dat onvrijwillige seks verkrachting is. Met een nieuwe wet op komst, is dit hét moment om in actie te komen. Dat doen we op drie manieren. We sturen deze zomer kaarten naar de minister, brengen op sociale media een discussie over onvrijwillige seks op gang en organiseren online bijeenkomsten. Doe je mee?

1) Stuur minister Grapperhaus een kaartje

Minister Grapperhaus verzamelt deze zomer reacties op zijn wetsvoorstel. We sturen hem zoveel mogelijk kaarten om hem aan te moedigen de nieuwe wet te verbeteren.

Hét moment om invloed uit te oefenen

Het wetsvoorstel van minister Grapperhaus is niet goed: onvrijwillige seks is daarin weliswaar strafbaar, maar wordt niet erkend als verkrachting. Deze zomer kan iedereen op het voorstel reageren, zodat Grapperhaus het nog kan aanpassen voor hij het naar de Tweede Kamer stuurt.

Dit is dus hét moment om invloed uit te oefenen. Daarom voeren we nu actie. We vragen zoveel mogelijk mensen om de minister kaarten te sturen met de oproep om onvrijwillige seks te noemen wat het is: verkrachting. En het als zodanig strafbaar te stellen.

Kaarten sturen

Vanaf 1 juli kun je online, vanaf onze website, kaarten versturen. Maar al eerder kun je de minister een kaartje per post sturen om hem ervan te overtuigen dat zijn wet echt beter moet. Doe een ansichtkaartje op de bus, of teken er zelf een. Instructies en adresgegevens volgen binnenkort op deze pagina.

2) Breng het online gesprek op gang

Alleen een goede wet is niet genoeg om verkrachting tegen te gaan. Iedereen moet ervan doordrongen worden dat onvrijwillige seks niet oké is. Daarom is het belangrijk te praten over seks en instemming. Help jij mee een nationale dialoog op sociale media op gang te brengen?

Doe mee aan onze actieweek van 29 juni tot 5 juli. Binnenkort vind je er op deze pagina meer informatie over.

3) Kom naar een (online) bijeenkomst

Op 8 maart, Internationale Vrouwendag, bezochten meer dan tachtig mensen onze eerste bijeenkomst over de campagne #LetsTalkAboutYES. Zij leerden van socioloog en feminist Justine van de Beek en sex educator Dennis Snorremans alles over seks met instemming en liepen met zelfgemaakte protestborden mee in de Women’s March. Sindsdien houden we onze bijeenkomsten noodgedwongen online.

Ook naar een (online) bijeenkomst?

Meer weten, meepraten of meewerken aan de campagne? Binnenkort is er weer een online bijeenkomst over de campagne #LetsTalkAboutYES. Houd deze pagina in de gaten.

Seks en instemming

Om seks te hebben moet je weten dat de andere persoon ook seks met jou wil. Dit betekent niet dat je een contract hoeft te ondertekenen. Je moet wél communiceren met je partner om er zeker van te zijn dat je allebei seks wilt. Dat is niet altijd makkelijk, maar oefening baart kunst.

Als algemene regel geldt: Twijfel je? Vraag het. Twijfel je nog steeds? Stop. Als iemand slaapt of buiten bewustzijn is, en niet kan reageren, kan iemand geen instemming geven voor seks. Ook niet als die persoon eerder instemde. Hij of zij kan op dat moment namelijk geen instemming meer geven. Je moet dan stoppen. Simpel toch?

Q&A over onvrijwillige seks en Amnesty's campagne

Lees de Q&A

Zelf slachtoffer?

Ben jij slachtoffer van seksueel geweld en zoek je hulp? Kijk dan op www.centrumseksueelgeweld.nl of www.watkanmijhelpen.nl of bel met het Centrum Seksueel Geweld op: 0800 0188.