#LetsTalkAboutYES

In Nederland zegt 19 procent van de vrouwen en 3 procent van de mannen te hebben meegemaakt dat iemand hun lichaam binnendrong zonder instemming. De daders worden vaak niet bestraft. Als er geen tekenen zijn van dwang ben je volgens de wet niet verkracht. Amnesty vindt dat de wet moet veranderen. Verkrachtingsslachtoffers verdienen erkenning en betere wettelijke bescherming.

Seks met instemming #letstalkaboutyes man-man
© Toscanabanana

Amnesty’s campagne #LetsTalkAboutYES

Amnesty voert campagne om ervoor te zorgen dat in Nederland de norm is dat seks gebaseerd is op gelijkwaardigheid, vrijwilligheid en instemming. Verkrachting is een mensenrechtenschending. Met de publiekscampagne #LetsTalkAboutYES willen we, met name onder jongeren, de dialoog over seks en instemming op gang brengen.

Daarnaast dringen we aan op een nieuwe verkrachtingswet. Een wet die seks zonder wederzijdse instemming verkrachting noemt en als zodanig strafbaar stelt.

Kom nu in actie!

Binnenkort wordt er onderhandeld over een nieuw regeerakkoord. Dit is daarom hét moment om politici massaal te laten weten: vergeet dit onderwerp niet! Daarom voeren we nú actie. Laat jij politici ook weten dat het hoog tijd is voor een betere verkrachtingswet?

Spreek je uit op onze JA-muur

JA-muur

Kom in actie rond 8 maart

Rond 8 maart, Internationale Vrouwendag, voeren we actie voor een betere verkrachtingswet in Nederland. Via sociale media, flyers en posters roepen we mensen op om hun foto en/of steunbetuiging achter te laten op onze virtuele JA-muur. Met die muur roepen we de politiek op ervoor te zorgen dat er zo snel mogelijk een wet komt die alle seks zonder instemming noemt wat het is: verkrachting. Die oproep doen we nu, want binnenkort wordt er over een nieuw regeerakkoord onderhandeld.

Wil je ook flyers uitdelen? Houd dan tenminste anderhalve meter afstand.

Bestel flyers

Wat we tot nu toe deden

Op 8 maart 2020, Internationale Vrouwendag, trapten we de campagne af met een informatiebijeenkomst en deelname aan de Women’s March in Amsterdam. Daarna gingen groepen activisten in het hele land online en offline aan de slag om het gesprek over wederzijdse instemming met seks aan te gaan. Samen met een actiegroep van vrouwen die een verkrachting meemaakten benadrukten we het belang van goede wetgeving tegenover Kamerleden en minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid. En meer dan 53.000 mensen schreven een kaart aan de minister met de oproep  zijn wetsvoorstel aan te passen. Met succes: in november liet de minister de Kamer weten dat hij teruggaat naar de tekentafel.