#LetsTalkAboutYES

In Nederland zegt 19 procent van de vrouwen en 3 procent van de mannen te hebben meegemaakt dat iemand hun lichaam binnendrong zonder instemming. De daders worden vaak niet bestraft. Als er geen tekenen zijn van dwang ben je volgens de wet niet verkracht. Amnesty vindt dat de wet moet veranderen. Verkrachtingsslachtoffers verdienen erkenning en betere wettelijke bescherming.

Seks met instemming #letstalkaboutyes man-man
© Toscanabanana

Amnesty’s campagne #LetsTalkAboutYES

Amnesty voert campagne om ervoor te zorgen dat in Nederland de norm is dat seks gebaseerd is op gelijkwaardigheid, vrijwilligheid en instemming. Verkrachting is een mensenrechtenschending. Met de publiekscampagne #LetsTalkAboutYES willen we, met name onder jongeren, de dialoog over seks en instemming op gang brengen.

Daarnaast dringen we aan op een nieuwe verkrachtingswet. Een wet die seks zonder wederzijdse instemming verkrachting noemt en als zodanig strafbaar stelt.

1 op de 10 vrouwelijke studenten verkracht tijdens studie
© Toscanabanana

Actie aan hoger-onderwijsinstellingen

Amnesty’s campagne #Let’sTalkAboutYES richt zich vanaf juni 2021 speciaal op universiteiten, hogescholen en studentenverenigingen. 11 procent van de vrouwelijke studenten en 1 procent van de mannen heeft namelijk tijdens de studie seksuele penetratie zonder instemming meegemaakt. De meesten weten niet bij wie op de onderwijsinstelling ze kunnen aankloppen. Daarom vragen Amnesty-activisten instellingen hun verantwoordelijkheid te nemen. Zij vragen hen een manifest te ondertekenen waarin ze beloven hun studenten beter te beschermen. Én ze wakkeren het gesprek aan onder studenten, zodat ook zij voortaan eerst vragen naar instemming voor ze seks hebben.

Word je ook activist?

Kom nu in actie!

Minister Grapperhaus dreigt een veelbelovend wetsvoorstel op de plank te laten liggen tot er een nieuw kabinet is. Dit belangrijke voorstel loopt daardoor onnodig vertraging op.  Daarom is het nu hét moment om politici massaal te laten weten: ga hier nú mee verder! Laat jij politici ook weten dat het hoog tijd is voor een betere verkrachtingswet?

Spreek je uit op onze JA-muur

Wat we tot nu toe deden

Op 8 maart 2020, Internationale Vrouwendag, trapten we de campagne af met een informatiebijeenkomst en deelname aan de Women’s March in Amsterdam. Daarna gingen groepen activisten in het hele land online en offline aan de slag om het gesprek over wederzijdse instemming met seks aan te gaan. Samen met een actiegroep van vrouwen die een verkrachting meemaakten, benadrukten we het belang van goede wetgeving tegenover Kamerleden en minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid. En meer dan 53.000 mensen schreven een kaart aan de minister met de oproep  zijn wetsvoorstel aan te passen. Met succes: in november 2020 liet de minister de Kamer weten dat hij terugging naar de tekentafel. Op 8 maart 2021, precies een jaar na de start van onze campagne, kwam hij met een verbeterd voorstel. Nu is de nieuwe Tweede Kamer aan zet.

Sara Verlee is een van de activistenleiders van Amnesty's campagne #LetsTalkAboutYES