Onvrijwillige seks is verkrachting

Let's Talk About YES

#LetsTalkAboutYES

In Nederland zegt één op de acht vrouwen te zijn verkracht, en 2,3 procent van de mannen. De daders worden vaak niet bestraft. Als er geen tekenen zijn van dwang of geweld ben je volgens de wet niet verkracht. Amnesty vindt dat de wet moet veranderen. Verkrachtingsslachtoffers verdienen erkenning en betere wettelijke bescherming.

Kom in actie
Seks met instemming #letstalkaboutyes man-man
© Toscanabanana

Amnesty’s campagne #LetsTalkAboutYES

Amnesty komt al jaren op voor de rechten van vrouwen en voert nu campagne om ervoor te zorgen dat in Nederland de norm is dat seks gebaseerd is op gelijkwaardigheid, vrijwilligheid en instemming. Verkrachting is een mensenrechtenschending. Met de publiekscampagne #LetsTalkAboutYES willen we, met name onder jongeren, de dialoog over seks en instemming op gang brengen.

Daarnaast dringen we aan op een nieuwe verkrachtingswet. Een wet die seks zonder wederzijdse instemming verkrachting noemt en strafbaar stelt.

Wat kun jij doen?

Nederland moet ervan doordrongen raken dat onvrijwillige seks verkrachting is. Met een nieuwe wet op komst, is dit hét moment om in actie te komen.

Je kunt op verschillende manieren samen met ons in actie komen om het verschil te maken. Dat kan online, als campagneactivist of door mee te doen aan een van onze acties of online bijeenkomsten.

Kom in actie