Write for Rights 2022 - jaarlijkse schrijfactie van Amnesty International

Write for Rights

Doe mee met Write for Rights op School!

Ieder jaar schrijven tienduizenden leerlingen en studenten brieven en kaarten om mensen te helpen die het slachtoffer zijn van onrecht. Doe jij dit jaar ook mee met jouw school?

Meld je aan Veelgestelde vragen
In Honduras is Jhony Salgado vrijgesproken. Hij zou in juli 2022 terechtstaan op beschuldiging van het bezit van een illegaal vuurwapen en het oneigenlijke gebruik van een politieschild

Write for Rights, waarom ook alweer?

Vanaf 20 november voeren we bij Amnesty jaarlijks massaal actie voor mensen die groot onrecht is aangedaan. Dat doen we niet alleen in Nederland, maar wereldwijd. Ook veel scholen doen mee. In 2021 schreven zo’n 45.000 leerlingen voor vijf mensen die onterecht vastzitten, bedreigd worden omdat ze voor hun mening uitkomen, of gediscrimineerd worden om wie ze zijn. Ook tekenden ze een petitie om twee lhtbi-activisten uit Oekraïne te steunen. Ze vroegen ook om de vrijlating van milieuactivist Bernardo uit Guatemala. Onze brieven hadden effect! Bernardo is vrij en weer bij zijn familie. Write for Rights heeft echt effect!

Lees de succesverhalen
© © Amnesty / Marieke Wijntjes

Schrijf je alvast in voor Write for Rights op School 2022!

Mis Write for Rights op School niet! Je kunt meedoen tussen 20 november (de Dag van de Rechten van het Kind) en de kerstvakantie. Deze periode komen we met z’n allen massaal in actie voor vijf dappere activisten die onze steun heel hard nodig hebben. (Vanaf september is bekend wie dit zijn.) Je kunt je nu alvast inschrijven voor Write for Rights 2022. We maken ook dit jaar weer verschillende tools en materialen die het (gast)docenten zo makkelijk mogelijk maken om Write for Rights op School te organiseren. Doe dit jaar ook mee, en maak het verschil met jouw school!

JA, mijn school doet mee

Voor deze mensen komen we in actie

Dit jaar hebben de mensen voor wie we schrijven één ding gemeen: ze zijn opgepakt omdat ze vreedzaam gebruikmaakten van hun recht om te demonstreren. Ze hebben niets misdaan, maar worden toch gestraft. Samen zetten we met brieven hun autoriteiten onder druk om hen vrij te laten of gerechtigheid te geven. En met kaarten aan de mensen zelf ben je een grote steun voor hen. We zijn ervan overtuigd dat een grote stapel brieven voor hen het verschil kan maken.

Benieuwd naar de verhalen van de mensen voor wie in actie komen?

© © Bart Kouwenberg

Samen maken we er een succes van

Je kunt Write for Rights op School zo groot of klein maken als jij wilt. Organiseer een schrijfactie in de klas en wijdt er een lesuur aan. Of maak een groots event in de aula. Het is ook mogelijk om een hele dag of zelfs een week de mensenrechten op school centraal te stellen. Wij zorgen voor een gratis lespakket waarin alles zit wat je nodig hebt: een lesbrief met een PowerPoint-presentatie plús pennen, voorbeeldteksten, groetenkaarten en zo meer. En van de vijf mensen voor wie we schrijven zijn video’s beschikbaar.

De lesbrief voor een toegankelijke les of verdieping

In de lesbrief vind je de introductie van de schrijfactie. De les is geschikt voor  de bovenbouw van het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en het mbo. Neem de leerlingen in 45 minuten mee in de verhalen van de mensen voor wie we actievoeren aan de hand van een quiz, video’s en andere aansprekende activiteiten. Dit jaar hebben we ook weer verdiepingslessen. Reken maar het de leerlingen motiveert om zich in te zetten voor Write for Rights.

Je kunt de Write for Rights-actie ook uitbesteden aan een van onze goed getrainde gastdocenten. Met een boeiende les inspireren ze jouw leerlingen om zich in te zetten voor de mensen die dit jaar centraal staan tijdens Write for Rights. Een gastdocent nodig je eenvoudig uit met dit formulier.

Write for Rights bij Klokhuis

De start van Write for Rights is op 20 november, de Dag van de Rechten van het Kind. Die dag is er een speciale Klokhuis-uitzending over het recht om te demonstreren, het thema van Write for Rights 2022. Ook worden de verhalen toegelicht van de vijf mensen voor wie we opkomen. Bijvoorbeeld die van Yren en Mariana, twee trans vrouwen uit Paraguay, die in ons land scholen zullen bezoeken. Zij worden lastiggevallen omdat ze voor hun rechten opkomen. Tijdens Paarse Vrijdag op 9 december, de landelijk lhbti+-dag op scholen, kun je hun verhaal vertellen om aandacht te vragen voor lhbti+-rechten.

W4R online