Bedankt voor jullie inzet!

Dit jaar schreef een recordaantal van 57.500 leerlingen en studenten mee tijdens Write for Rights op School!

In Honduras is Jhony Salgado vrijgesproken. Hij zou in juli 2022 terechtstaan op beschuldiging van het bezit van een illegaal vuurwapen en het oneigenlijke gebruik van een politieschild

Write for Rights, waarom ook alweer?

Rond 10 december voerden we bij Amnesty massaal actie voor mensen die groot onrecht is aangedaan. Dat deden we niet alleen in Nederland, maar wereldwijd. Ook veel scholen deden mee. In 2022 schreven meer dan 55.000 leerlingen voor vijf mensen die onterecht vastzitten, bedreigd worden omdat ze voor hun mening uitkomen, of gediscrimineerd worden om wie ze zijn. Ook tekenden ze een petitie voor transrechten in Paraguay.

Deze brieven hebben effect! In 2021 vroegen we om de vrijlating van milieuactivist Bernardo uit Guatemala. Nu is Bernardo vrij en weer bij zijn familie.

Lees de succesverhalen

Voor deze mensen komen we in actie

Dit jaar hebben de mensen voor wie we schrijven één ding gemeen: ze zijn opgepakt omdat ze vreedzaam gebruikmaakten van hun recht om te demonstreren. Ze hebben niets misdaan, maar worden toch gestraft. Samen zetten we met brieven hun autoriteiten onder druk om hen vrij te laten of gerechtigheid te geven. En met kaarten aan de mensen zelf ben je een grote steun voor hen. We zijn ervan overtuigd dat een grote stapel brieven voor hen het verschil kan maken.

Voor wie?

© © Bart Kouwenberg

Samen maken we er een succes van

Je kunt Write for Rights op School zo groot of klein maken als jij wilt. Organiseer een schrijfactie in de klas en wijdt er een lesuur aan. Of maak een groots event in de aula. Het is ook mogelijk om een hele dag of zelfs een week de mensenrechten op school centraal te stellen. Wij zorgen voor een gratis lespakket waarin alles zit wat je nodig hebt: een lesbrief met een PowerPoint-presentatie plús pennen, voorbeeldteksten, groetenkaarten en zo meer. En van de vijf mensen voor wie we schrijven zijn video’s beschikbaar.

De lesbrief, voor een toegankelijke les of juist een verdieping

In de lesbrief vind je de introductie van de schrijfactie. De les is geschikt voor de bovenbouw van het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en het mbo. Neem de leerlingen in 45 minuten mee in de verhalen van de mensen voor wie we actievoeren aan de hand van een quiz, video’s en andere aansprekende activiteiten. Dit jaar hebben we ook weer verdiepingslessen. Reken maar dat het de leerlingen motiveert om zich in te zetten voor Write for Rights.

Download de lesbrief Download het educatiemateriaal

Write for Rights bij Klokhuis

De start van Write for Rights was op 20 november, de Dag van de Rechten van het Kind. Die dag was er een speciale Klokhuis-uitzending over het recht om te demonstreren, het thema van Write for Rights 2022. Ook werd het verhaal toegelicht van Luis Manual uit Mexico. Luis Manuel is een van de leiders van de San Isidro-beweging: een groep kunstenaars, journalisten en activisten die opkomen voor het recht op vrije meningsuiting.

Bekijk de video
W4R online