write for rights

Hier lees je alles over Write for Rights

Write for Rights in Zuid-Afrika

Wat is Write for Rights?

Wereldwijd worden mensen onterecht gevangengezet of bedreigd. Bijvoorbeeld omdat ze opkomen voor hun rechten. De Write for Rights-actie is opgezet om dit onrecht te stoppen. Elk jaar in december schrijven mensen overal ter wereld miljoenen brieven voor tien personen die onze hulp nodig hebben. Brieven aan autoriteiten om te vragen om een vrijlating, bescherming of aanpassing van een discriminerende wet. En kaarten aan de tien personen zelf, om hen een hart onder de riem te steken. Door de massale stroom brieven en kaarten vanuit de hele wereld zorgen we voor verandering voor deze mensen.

Write for Rights in Duitsland
© Amnesty International, Photo: Jarek Godlewski

Werkt brieven schrijven echt?

Tijdens Write for Rights kiest Amnesty tien mensen uit voor wie wij wereldwijd speciale aandacht vragen. Vaak helpt de extra aandacht om hen vrij te krijgen of te zorgen voor bescherming of gerechtigheid. Met onze brieven laten we weten dat heel veel mensen tijd en aandacht hebben besteed aan de kwestie. Dat zet autoriteiten aan tot verandering en geeft de mensen voor wie we actievoeren moed.

Zie de successen van eerdere Write for Rights.

Veelgestelde vragen

Betaalt Amnesty alle kosten die ik maak als ik zelf iets organiseer?

Bijna alles wat je nodig hebt voor een succesvolle schrijfactie, kan je bij ons bestellen. Je krijgt de materialen thuisgestuurd en betaalt daar niets voor. Je krijgt achtergrondinformatie en kunt voorbeeldbrieven, schrijfpapier, pennen, posters en handige stickers bestellen. Overige kosten zijn voor jouw rekening. Maar die hoeven niet hoog te zijn als je jouw actie thuis organiseert of als je een ruimte kosteloos ter beschikking krijgt. Portokosten kun je desgewenst tot maximaal 100 euro declareren. Mocht je jouw schrijfactie echt groot willen aanpakken, dan kun je contact met ons opnemen via writeforrights@amnesty.nl. In sommige gevallen kan er wel een vergoeding worden gegeven.

Kan ik op andere dagen dan 10 december een Write for Rights-schrijfactie organiseren?

Ja, dat kan van 20 november tot eind december. Komt een andere dag jou beter uit, dan is dat geen enkel probleem.

Veel mensen schrijven niet alle brieven en kaarten. Wat doe ik met de materialen die over zijn?

Materiaal dat je volgend jaar nog kan gebruiken zoals pennen, blanco kaarten en schrijfblokken kun je bewaren. De rest kun je weggooien.

Waar vind ik alle informatie als ik mee wil doen op school?

Wil je een Write for Righs-schrijfactie organiseren op school? Dan vind je hier alles wat je nodig hebt.

Over brieven schrijven

Waarom schrijven we juist voor deze mensen?

Amnesty voert jaarlijks actie voor honderden mensen. Hun zaken zijn belangrijk en urgent, en we hebben er voldoende betrouwbare informatie over. Voor Write for Rights kiezen we tien mensen uit voor wie wij wereldwijd speciale aandacht vragen. Zaken waarvan we denken dat die massale aandacht nét dat extra zetje kan geven om verandering te brengen. Vaak helpt die aandacht om hen vrij te krijgen of te zorgen voor bescherming of gerechtigheid. Zie ook de successen van eerdere Write for Rights.

Krijg ik ook antwoord op mijn brieven?

De mensen voor wie we actievoeren krijgen vaak veel post. Voor hen is het ondoenlijk en te duur om iedereen persoonlijk te antwoorden.

Soms krijg je antwoord van de autoriteiten. In dat geval ontvangen we graag een kopie van de brief die jij hebt ontvangen (Amnesty International, t.a.v. Write for Rights, Postbus 1968, 1000 BZ Amsterdam).

Mag ik meerdere brieven voor dezelfde persoon schrijven?

Als je meerdere brieven wilt schrijven, heeft het de voorkeur om voor verschillende mensen te schrijven.

In welke taal moet de brief geschreven worden?

Dit hangt af van het land waar de brieven naartoe gestuurd worden. In onze voorbeeldbrieven gebruiken we meestal Engels, maar dit jaar gebruiken we in twee gevallen ook Spaans, omdat dat de taal is van het land waarnaar we schrijven. Als je die talen machtig bent, kun je ook zelf je brief daarin opstellen. Blijf altijd beleefd in je brieven. We hebben ook achtergrondinformatie in het Engels over de tien mensen voor wie we schrijven. Die kun je vanaf half november downloaden bij tips en materialen.

Hebben handgeschreven brieven meer effect dan online brieven?

In deze tijden van grootschalige online acties kunnen we met handgeschreven brieven onze persoonlijke betrokkenheid laten zien. We laten de ontvangers, autoriteiten én de mensen voor wie we in actie komen, weten dat we tijd en aandacht hebben besteed aan de kwestie en dat we ons er echt in hebben verdiept. De massaliteit van online acties maakt vaak grote indruk, een handgeschreven brief valt meer op.

Over de afronding van je schrijfactie

Hoe verstuur ik de brieven voor Write for Rights?

Je kunt de brieven en kaarten versturen naar de adressen die genoemd worden in de voorbeeldbrieven. Om portokosten te besparen, kun je alle kaarten bij elkaar in één envelop naar Amnesty Nederland sturen. Het adres daarvan staat op de voorbeeldbrieven. Alle brieven voor Rung (Thailand) en Bernardo (Guatemala) kan je bij de kaarten in dezelfde envelop stoppen, want ook die gaan naar Amnesty Nederland. De overige brieven sorteer je per adres en verzend je in grote enveloppen direct naar de autoriteiten van de desbetreffende landen. Een uitgebreide instructie vind je in de handleiding Brieven en kaarten verzenden

Waarom sturen we de brieven van Bernardo en Rung naar jullie kantoor?

Omdat het internationale Amnesty-kantoor inschat dat dat effectiever is, verzenden we de brieven voor Bernardo en Rung in één keer naar het desbetreffende land. Hetzelfde geldt voor de groetenkaarten, deze worden gezamenlijk aan de personen voor wie we schrijven of hun familieleden overhandigd. Om die reden kunnen de brieven van Bernardo en Rung samen met de groetenkaarten naar ons kantoor gestuurd worden.

Waarom sturen we niet alle brieven naar jullie kantoor?

Write for Rights is voor Amnesty een geweldige, maar ook dure actie. Het organiseren, het produceren en versturen van alle materialen en de promotie van de schrijfactie kosten jaarlijks veel geld.

Om deelnemers niet al te zeer op kosten te jagen, hebben we ervoor gekozen om het versturen van alle groetenkaarten naar het buitenland zelf te betalen. Dat geldt ook voor de kosten van het versturen van de brieven voor Bernardo en Rung.

Wij vragen deelnemers aan onze actie een eigen bijdrage te leveren door de overige brieven op eigen kosten naar de autoriteiten te sturen. Zo kunnen we er samen een mooie actie van maken.

Hoe kan ik het aantal brieven en kaarten doorgeven?

We zijn erg benieuwd hoeveel kaarten en brieven er dit jaar zijn geschreven. Geef het totale aantal daarom graag zo snel mogelijk na je schrijfactie aan ons door. Je kunt het aantal brieven en kaarten bij elkaar optellen en invullen op dit formulier. Als dank krijg je dan 10 procent korting in de Amnesty-webshop.

Waar kan ik terecht met vragen?

Bij het team van Write for Rights: writeforrights@amnesty.nl.