Veelgestelde vragen

Over Write for Rights

Wat is Write for Rights?

Elk jaar rond 10 december voeren we bij Amnesty massaal actie voor tien verschillende mensen (of groepen mensen) die groot onrecht is aangedaan. Deze tien personen zitten bijvoorbeeld vast omdat ze voor hun mening uitkwamen, worden gediscrimineerd om wie ze zijn, of worden gemarteld.

Van over heel de wereld schrijven we brieven aan de machthebbers die verantwoordelijk zijn voor het onrecht. We vragen de machthebbers om de gevangenen vrij te laten. Zo laten tegelijk zien dat de hele wereld over hun schouders meekijkt. Ook sturen we kaarten naar mensenrechtenactivisten om hen een hart onder de riem te steken.

Zo’n massale, wereldwijde schrijfactie werkt. Een lawine aan brieven maakt indruk en dwingt wetshandhavers om mensen eerlijker te behandelen. Want niemand wil bekendstaan als onderdrukker, folteraar of tiran.

Voor welke mensen komen we dit jaar in actie?

De tien mensen voor wie we dit jaar in actie komen vind je hier.

Waarom schrijven we juist voor deze mensen?

Amnesty voert jaarlijks actie voor honderden mensen. Hun zaken zijn belangrijk en urgent, en we hebben er voldoende betrouwbare informatie over. Voor Write for Rights kiezen we tien mensen uit voor wie wij wereldwijd speciale aandacht vragen. Zaken waarvan we denken dat die massale aandacht nét dat extra zetje kan geven om verandering te brengen. Vaak helpt die aandacht om hen vrij te krijgen of te zorgen voor bescherming of gerechtigheid. Zie ook de successen van eerdere Write for Rights.

Over het schrijven

Hoe verstuur ik mijn kaarten en brieven

De brieven verstuur je direct naar de autoriteiten van de desbetreffende landen. De kaarten verstuur je in één envelop naar Amnesty Nederland. Een uitgebreide instructie vind je in deze handleiding brieven en kaarten verzenden.

Krijg ik ook antwoord op mijn brieven of kaartjes?

De mensen voor wie we actievoeren krijgen vaak veel post. Voor hen is het ondoenlijk en te duur om iedereen persoonlijk te antwoorden.

Soms krijg je wel antwoord van de autoriteiten. In dat geval ontvangen we graag een kopie van de brief die jij hebt ontvangen (Amnesty International, t.a.v. Write for Rights, Postbus 1968, 1000 BZ Amsterdam).

Mag ik meerdere brieven voor dezelfde persoon schrijven?

Als je meerdere brieven wilt schrijven, heeft het de voorkeur om voor verschillende mensen te schrijven.

In welke taal moet de brief geschreven worden?

Dit hangt af van het land waar de brieven naartoe gestuurd worden. Onze voorbeeldbrieven zijn meestal in het Engels geschreven, maar soms gebruiken we ook Spaans, als dat de taal is van het land waarnaar we schrijven. Als je die talen machtig bent, kun je ook zelf je brief daarin opstellen. Blijf altijd beleefd in je brieven. We hebben ook achtergrondinformatie in het Engels over de tien mensen voor wie we schrijven. Die kun je vanaf half november downloaden bij tips en materialen.

Hebben handgeschreven brieven meer effect dan online brieven?

In deze tijden van grootschalige online acties kunnen we met handgeschreven brieven onze persoonlijke betrokkenheid laten zien. We laten de ontvangers, autoriteiten én de mensen voor wie we in actie komen, weten dat we tijd en aandacht hebben besteed aan de kwestie en dat we ons er echt in hebben verdiept. De massaliteit van online acties maakt vaak grote indruk, maar een handgeschreven brief valt meer op.

Meedoen met Write for Rights

Komt er weer een evenement op het kantoor van Amnesty in Amsterdam?

Op 10 december vindt er weer een schrijfevenement plaats op het kantoor van Amnesty in Amsterdam. Meer informatie over het programma volgt nog.

Waar vind ik alle informatie als ik mee wil doen op school?

Wil je een Write for Rights-schrijfactie organiseren op school? Dan vind je hier alles wat je nodig hebt.

Welke hulp krijg ik van Amnesty als ik zelf iets wil organiseren?

Amnesty zorgt voor materialen, handleidingen en allerlei tips en trucs voor een succesvolle Write for Rights-schrijfactie. Dit vind je allemaal terug op onze tips en materialenpagina. Wij zorgen voor de spullen, en jij voor een plek en voor de mensen die brieven schrijven. Heb je een andere vraag? Neem dan contact op via writeforrights@amnesty.nl

Kan ik op andere dagen dan 10 december een Write for Rights-schrijfactie organiseren?

Ja, dat kan van 20 november tot eind december. Komt een andere dag dan 10 december jou beter uit, dan is dat geen enkel probleem.

Betaalt Amnesty alle kosten die ik maak als ik zelf iets organiseer?

Bijna alles wat je nodig hebt voor een succesvolle schrijfactie, kan je bij ons bestellen. Je krijgt de materialen thuisgestuurd en betaalt daar niets voor. Je krijgt achtergrondinformatie en kunt voorbeeldbrieven, schrijfpapier, pennen, posters en handige stickers bestellen. Overige kosten zijn voor jouw rekening. Maar die hoeven niet hoog te zijn als je jouw actie thuis organiseert of als je een ruimte kosteloos ter beschikking krijgt. Portokosten kun je desgewenst tot maximaal 100 euro declareren. Mocht je jouw schrijfactie echt groot willen aanpakken, dan kun je contact met ons opnemen via writeforrights@amnesty.nl. In sommige gevallen kan er wel een vergoeding worden gegeven.

Waar kan ik terecht met vragen?

Bij het team van Write for Rights:

Mail: writeforrights@amnesty.nl

Telefoon: 0207733500