Tips & Materialen

Hier vind je alle praktische informatie en materialen om van je schrijfactie een succes te maken.

1. Schrijfactie afronden
  2. Hoe promoot ik de schrijfactie
  3. Videomateriaal
  4. (Digitaal) actiemateriaal
  5. Hoe organiseer ik een schrijfactie

1. Afronding van je schrijfactie

Het versturen van de brieven en kaarten

De brieven verstuur je direct naar de autoriteiten van de desbetreffende landen. De adressen worden genoemd in de voorbeeldbrieven. Je mag meerdere brieven voor één adres in één envelop versturen.
Om portokosten te besparen, verstuur je de kaarten in één envelop naar Amnesty Nederland. Het adres daarvan staat ook op de voorbeeldbrieven. Een uitgebreide instructie vind je in de Handleiding brieven en kaarten verzenden.

Waarom sturen we niet ook alle brieven naar jullie kantoor?

Write for Rights is voor Amnesty een geweldige, maar ook dure actie. Het organiseren, het produceren en versturen van alle materialen en de promotie van de schrijfactie kosten jaarlijks veel geld. Om deelnemers niet al te zeer op kosten te jagen, hebben we ervoor gekozen om het versturen van alle groetenkaarten naar het buitenland zelf te betalen. Wij vragen deelnemers aan onze actie een eigen bijdrage te leveren door de brieven op eigen kosten naar de autoriteiten te sturen. Zo kunnen we er samen een mooie actie van maken.

Het aantal geschreven brieven doorgeven

Om inzicht te krijgen in hoeveel impact we maken met z’n allen, willen we graag weten hoeveel brieven en kaarten er in het hele land geschreven zijn. Geef het totale aantal daarom graag zo snel mogelijk na je schrijfactie aan ons door op het telformulier

2. Hoe promoot ik de schrijfactie?

Instructievideo: hoe promoot je jouw schrijfactie

Deze video geeft je tips en inspiratie om je eigen Write for Rights event te promoten.

Eventkaart

Zet jouw schrijfactie op de eventkaart zodat geïnteresseerden weten dat ze bij jouw schrijfactie kunnen aansluiten.

Facebook promotie

Maak een Facebook-event aan en maak Amnesty medeorganisator. Bij grotere evenementen kan een aanvraag ingediend worden via writeforrights@amnesty.nl voor een kleine, regionale advertentiecampagne op Facebook. Het beschikbare budget is beperkt en op = op. Alleen grote events komen hiervoor in aanmerking.

Perskit: voor het benaderen van lokale pers

De perskit bevat een kant en klaar persbericht en gratis advertentiestoppers.

Kant en klaar persbericht

Lokale nieuwsmedia ontvangen graag persberichten over lokale evenementen en activiteiten. Als jij een duidelijk persbericht stuurt over jouw lokale Write for Rights, is de kans groot dat dit geplaatst wordt. Wij hebben de basistekst van het persbericht al voor je gemaakt; je hoeft alleen de specificaties van jouw evenement toe te voegen. Hier kun je het persbericht downloaden en invullen met eigen gegevens.

Gratis advertentie/sociale media kit

”Stopperadvertenties” worden door lokale kranten soms gratis geplaatst om lege plekken op pagina’s mee op te vullen. Je kunt je contact bij lokale media vragen of je deze vrijblijvend mag aanleveren. De stoppers zijn geldig t/m 10-12. (Let op: contacten met landelijke media lopen via het landelijk secretariaat.)

Voor sociale media kunnen dezelfde advertenties worden gebruikt. De beelden kunnen gebruikt worden voor bijvoorbeeld Facebook en Instagram berichten.

Via deze WeTransfer link kun je de advertenties downloaden voor drukwerk: https://we.tl/t-1Nt4XSxsQm

Via deze WeTransfer link kun je de advertenties downloaden voor sociale media: https://we.tl/t-HUj9XNYih7

3. Videomateriaal

Je kunt deze video’s gebruiken om je event te promoten op sociale media of om je deelnemers te inspireren. Wil je de video’s liever als bestand ontvangen en downloaden op je desktop/laptop? Via deze WeTransfer link kunnen jullie de succesvideo’s downloaden: https://we.tl/t-vSsT7IZuZg

Er zijn voor de personen voor wie we dit jaar brieven en kaarten schrijven video’s gemaakt. Deze kun je hieronder downloaden via een WeTransfer link.

Maung Sawyeddollah https://go.wetransfer.com/t-wRuGgQo5f2
Rita Karasartova https://we.tl/t-egJZ8HZaaW
Rocky Myers https://we.tl/t-bQcvskVWTq
Ahmed Mansoor https://we.tl/t-Gs7dNGaVnD
Ana Maria Santos Cruz https://we.tl/t-HnDi1XkJtV
Justyna Wydrzyńska https://we.tl/t-ONxotFn1cF
Thulani Maseko https://we.tl/t-nCouIacUXy
Uncle Paul en Uncle Pabai https://we.tl/t-GducVWz9Wj
Thapelo Mohapi https://we.tl/t-CRrhFQARAv

4. (Digitaal) actiemateriaal

Alle materialen kun je hier kosteloos bestellen.

De meeste materialen zijn digitaal beschikbaar. Deze kun je hier downloaden en eventueel printen.

bestel materialen

Speech voor organisatoren

Deze speech kun je gebruiken om voor te dragen tijdens je evenement.

PowerPoint-presentatie Write for Rights

Als je de deelnemers van je event wil laten zien voor wie we dit jaar schrijven, kun je deze PowerPoint-presentatie gebruiken

5. Hoe organiseer ik een Write for Rights-schrijfactie

Ontdek hoe simpel het is om een Write for Rights-schrijfactie te organiseren. Bekijk deze instructievideo die je stap voor stap uitlegt hoe jij je eigen schrijfactie organiseert. Of bekijk de Handleiding Write for Rights organiseren.

Wil je liever een online evenement organiseren? Bekijk dan de instructievideo: Hoe organiseer je een online Write for Rights

Vragen?

Bekijk hier de veelgestelde vragen over Write for Rights. Heb je toch een andere vraag? Laat het ons weten via writeforrights@amnesty.nl of 020-7733500
Veelgestelde vragen