write for rights

Write for Rights Organiseren

Dit hebben we al bereikt met Write for Rights

Bijna 4,5 miljoen brieven en kaarten werden er in 2020 wereldwijd geschreven tijdens Write for Rights. Overal in ons land namen mensen rond 10 december de tijd om een brief te schrijven voor een ander. Samen schreven zij meer dan 480.000 brieven en kaarten. Voor een deel van de mensen voor wie we actie voerden, hadden al die brieven samen effect. Hoe? Dat lees je hieronder.

Germain Rukuki
© Private

Mensenrechtenverdediger Germain Rukuki kwam vrij

Op 4 juni 2021 bracht een Hof van Beroep in Burundi de gevangenisstraf van Germain Rukuki terug van 32 naar 1 jaar. De mensenrechtenverdediger werd vrijgesproken van de meeste van de verzonnen aanklachten waarvoor hij eerder was veroordeeld. Zijn veroordeling voor ‘rebellie’ bleef wel staan: 1 jaar cel en zo’n 20 euro boete. Germain heeft al 4 jaar vastgezeten in een kleine, propvolle cel. Op 30 juni werd hij vrijgelaten.

Paing Phyo Min

Satiricus Paing Phyo Min kwam vrij

Op 17 april 2021 werden in Myanmar Paing Phyo Min en twee andere leden van de satirische groep the Peacock Generation vrijgelaten. Hun vrijlating maakte deel uit van een generaal pardon. In het voorjaar van 2019 waren Paing Phyo Min en andere leden van de poetry slam-groep gearresteerd na een humoristisch optreden waarbij ze de spot dreven met het leger. Paing Phyo Min werd veroordeeld tot een celstraf van zes jaar vanwege ‘het aanzetten tot deserteren van militairen’ en ‘online laster’. Tijdens Write for Rights 2020 kwamen honderdduizenden mensen wereldwijd in actie voor zijn vrijlating.

Melike Balkan en Özgür Gür
© Akin Celiktas

Vrijspraak voor Melike en Özgür

De acties voor de Turkse lhbti-activisten Melike Balkan en Özgur Gür zorgden ervoor dat zij ongelooflijk veel aandacht kregen voor hun standpunten. De social mediakanalen van hun organisatie METU LGBTI+ Solidarity werd overspoeld met steunbetuigingen en mensen die meededen aan hun acties. En in oktober 2021 volgde het mooiste nieuws: Melike, Özgur en alle anderen die terechtstonden voor hun deelname aan een Pride-bijeenkomst werden vrijgesproken! Een enorme opluchting, want ze hadden 3 jaar cel kunnen krijgen.

Journalist Khaled Drareni komt thuis na zijn vrijlating op 19 februari