Write for Rights Organiseren

Dit zijn de resultaten van Write for Rights 2019

Meer dan 6,6 miljoen brieven werden er in 2019 geschreven tijdens Write for Rights. Een nieuw record! Overal in ons land namen mensen rond 10 december de tijd om een brief te schrijven voor een ander. Voor een deel van de jongeren voor wie we actie voerden hadden al die brieven samen effect. Hoe? Dat lees je hieronder.

Magai Matiop Ngong
© Amnesty International

Doodvonnis Magai is ingetrokken

Magai Matiop Ngong uit Zuid-Sudan was pas 15 toen een afgeketste kogel per ongeluk zijn neef dodelijk verwondde. Toch veroordeelde de rechter hem tot de galg voor moord. Magai had tijdens de rechtszaak geen advocaat. Zowel het internationaal recht als de Zuid-Sudanese grondwet verbieden de doodstraf voor mensen die jonger dan 18 jaar waren toen ze een misdrijf begingen. Tijdens Amnesty’s wereldwijde schrijfactie Write for Rights kwamen in 2019 meer dan 765.000 mensen voor Magai in actie. Dat leidde in Zuid-Sudan tot veel discussie over de doodstraf, vooral voor minderjarigen. En juli 2020 werd Magai’s doodvonnis vernietigd. Het Hooggerechtshof zoekt nu naar een passende straf.

© © Private

Strafvermindering voor Yasaman

De 23-jarige Iraanse actrice Yasaman Aryani deelde op Internationale Vrouwendag 2019 bloemen uit aan vrouwelijke treinpassagiers en droeg daarbij geen hoofddoek. Ze strijdt namelijk voor een wereld waarin vrouwen zelf kunnen kiezen welke kleren ze dragen. In Iran kan dat niet. Yasaman kreeg 16 jaar cel. Tijdens Write for Rights werden maar liefst 1.229.634 brieven, kaarten en e-mailtjes voor haar gestuurd. Begin februari 2020 werd haar straf teruggebracht naar 9 jaar en 7 maanden. Volgens de Iraanse wet betekent dit dat ze daarvan 5,5 jaar moet uitzitten. Amnesty blijft actievoeren voor haar onmiddellijke en onvoorwaardelijke vrijlating.

Nasu Abdulaziz

Nasu: op weg naar nieuwe woningen

Ik ben enorm blij met alle brieven. Het betekent dat mensen zich zorgen maken over mij en alles wat hier gebeurd is!’ Nasu Abdulaziz (25) raakte 3 jaar geleden zijn huis in Lagos, Nigeria kwijt. De autoriteiten sloopten de hele wijk waar hij woonde om plaats te maken voor nieuwbouw. Daarbij werden de bewoners beschoten. Ook Nasu raakte gewond. Er vielen negen doden; vijftien mensen zijn nog steeds vermist. Dertigduizend mensen raakten dakloos. Tijdens Write for Rights stuurden meer dan 400.000 mensen een brief naar de Nigeriaanse overheid. Hoewel er nog geen onderzoek is gestart naar de schietpartij, zijn er inmiddels wel gesprekken om onderdak te verzorgen voor Nasu’s gemeenschap. Amnesty blijft zich samen met Nasu inzetten voor gerechtigheid.

Grassy Narrows
© Allan Lissner

Medische zorg voor Jianne en haar gemeenschap

De tiener Jianne Turtle en leden van de inheemse gemeenschap van Grassy Narrows in Canada kampen al 50 jaar met kwikvergiftiging. Op 2 april 2020 tekende Jianne’s vader, Rudy Turtle, een overeenkomst met de minister van Inheemse Zaken voor de bouw van een verzorgingscentrum voor mensen met kwikvergiftiging. Dat is een goede ontwikkeling, want veel mensen hebben aandoeningen aan hun zenuwstelsel en oogproblemen als gevolg van het kwik. Dat zit in de rivier die door het grondgebied van de gemeenschap stroomt. De Canadese regering beloofde het probleem op te lossen, maar de rivier is nog altijd vervuild.

Uitzicht op schadevergoeding voor José

‘Veel dank aan Amnesty International voor de steun tijdens dit proces. Hierdoor boeken we nu vooruitgang.’ José Adrián uit Mexico was 14 jaar toen hij in een opstootje tussen jongeren en de politie terechtkwam. De jongeren hadden de politieauto beschadigd. Maar alleen José werd opgepakt, hoewel hij er niets mee te maken had en vanwege zijn gehoorproblemen niet goed met de politie kon communiceren. De politie sloeg hem en liet zijn ouders een boete betalen. Na wereldwijde acties heeft José nu een officiële verklaring dat hij geen strafblad heeft. Binnenkort krijgt hij waarschijnlijk ook een studiebeurs en psychische hulp. De daders zijn echter nog niet berecht en de regering heeft ook nog geen excuses aangeboden.

Marinel Ubaldo