write for rights

Write for Rights organiseren

Samen schrijven we tegen onrecht

Ieder jaar rond 10 december schrijven wereldwijd honderdduizenden mensen brieven om mensen te helpen die getroffen worden door groot onrecht. Overal in ons land organiseren mensen zoals jij Write for Rights-schrijfacties. Een schrijfactie organiseren is niet moeilijk. Nodig mensen uit bij je thuis of regel een gezellige schrijflocatie. Je kunt ook een online Write for Rights-actie opzetten of thuisschrijfpakketten uitdelen aan je vrienden en familie. Kies wat bij jou past. En houd daarbij rekening met de actuele coronamaatregelen. Wij helpen je met gratis materialen, promotie en advies.

Schrijfpakketje
© Amnesty International

Bestel je materialen

Alle materialen die je nodig hebt voor jouw schrijfactie, bestel je kosteloos via onze website. Denk aan voorbeeldbrieven, schrijfblokken, pennen, blanco kaartjes, schrijfpakketten, aankondigingsposters, posters en vlaggetjes om je locatie aan te kleden. Bestel zo snel mogelijk. Bij voldoende voorraad heb je alles binnen een week in huis.

Ik bestel materialen

Zet je schrijfactie op de kaart!

Organiseer jij ook een schrijfactie, online of op locatie? Zet dan jouw actie op de kaart. Je kunt erbij aangeven of andere mensen ook welkom zijn. Én met de link die je krijgt, kun je gemakkelijk uitnodigingen versturen en reclame maken voor je schrijfactie.

Bekijk de kaart Zet jouw actie op de kaart

Write for Rights in een boekwinkel in Eindhoven
© Amnesty International

Een schrijfactie organiseren – hoe doe je dat?

We krijgen jaarlijks veel vragen over Write for Rights. Daarom maakten we een handleiding. Daarin leggen we je stap voor stap uit waar je op moet letten bij het organiseren van een schrijfactie. Wil je weten wat voor soort acties er online en offline mogelijk zijn? Ben je benieuwd wat voor soort materialen wij aanbieden? Altijd al willen weten hoe Amnesty Write for Rights promoot en hoe jij je schrijfactie zelf kan promoten? Lees dan snel verder. En mocht je nog vragen hebben, dan kun je altijd bij ons terecht.

Lees de handleiding

Onze brieven hebben effect

Magai Matiop Ngong uit Zuid-Sudan was pas vijftien toen een afgeketste kogel per ongeluk zijn neef doodde. Toch veroordeelde de rechter hem tot de galg voor moord. Tijdens Write for Rights 2019 kwamen meer dan 765.000 mensen voor Magai in actie. Dat had effect. Het leidde in Zuid-Sudan tot veel discussie over de doodstraf, vooral over de doodstraf voor minderjarigen. En in juli 2020 werd Magai’s doodvonnis vernietigd. Het Hooggerechtshof zoekt nu naar een passende straf.  Magai liet ons weten: ‘Heel veel dank. Ik heb er geen woorden voor. Jullie hebben geen idee hoe blij ik ben.’

Waar kan ik terecht met vragen?

Bij het team van Write for Rights: writeforrights@amnesty.nl  of bel 020-7733500.