Write for Rights organiseren

Ieder jaar in de maand december komen we tijdens Write for Rights in actie tegen onrecht. Doe ook mee en organiseer een schrijfactie. Het kan écht iemands leven veranderen.

Write for Rights
© Amnesty International

Help je mee?

Organiseer jij dit jaar ook een schrijfactie? Samen sturen we van over de hele wereld miljoenen brieven aan machthebbers. Om de druk op te voeren, zodat zij onrecht aanpakken. Ook sturen we kaarten naar slachtoffers, om hen moed in te praten.

Een schrijfactie organiseren is niet moeilijk. Nodig mensen uit bij je thuis, regel een locatie of deel thuisschrijfpakketten uit. Wij helpen je met materialen, de promotie en adviezen. Wil je vanwege corona liever online een actie organiseren? Ook dat kan. Lockdown of geen lockdown, wij zorgen ervoor dat iedereen een brief tegen onrecht kan schrijven.

Ja, ik organiseer een schrijfactie
Still instructiefimpje online schrijfactie Write for Rights
© Amnesty International

Organiseer je schrijfactie online!

In het filmpje hiernaast laten we zien hoe makkelijk en leuk het is om online samen brieven te schrijven. We leggen je stap voor stap uit hoe je een online schrijfactie organiseert.

Kom naar onze speciale Zoomtraining

Wil je een online schrijfactie organiseren via Zoom? Kom dan op maandag 9 november naar onze speciale online Zoomtraining! Je leert er hoe je een Zoombijeenkomst organiseert en wat je kunt doen om die zo leuk mogelijk te maken. Meld je aan.

Heb je nog hulp nodig hebben bij de organisatie van je online schrijfactie? Onze stagiairs staan klaar om je te helpen! Mail naar writeforrights@amnesty.nl.

Magai Matiop Ngong

Onze brieven hebben effect

Magai Matiop Ngong uit Zuid-Sudan was pas vijftien toen een afgeketste kogel per ongeluk zijn neef doodde. Toch veroordeelde de rechter hem tot de galg voor moord. Tijdens Write for Rights 2019 kwamen meer dan 765.000 mensen voor Magai in actie. Dat had effect. Het leidde in Zuid-Sudan tot veel discussie over de doodstraf, vooral over de doodstraf voor minderjarigen. En in juli 2020 werd Magai’s doodvonnis vernietigd. Het Hooggerechtshof zoekt nu naar een passende straf.

Meer resultaten van vorige Write for Rights-acties lees je hier.

Waar kan ik terecht met vragen?

Bij het team van Write for Rights: writeforrights@amnesty.nl, 020 7733 500.

Nieuws van Write for Rights

• Magai Matiop Ngong in de gevangenis van Juba, Zuid-Sudan

Amnesty blij met intrekken doodvonnis tiener in Zuid-Sudan

Goed nieuws 30 juli 2020

Amnesty International is blij dat de autoriteiten van Zuid-Sudan het doodvonnis van Magai Matiop Ngong hebben vernietigd.

• Politie beschermt demonstraties voor vrouwenrechten Oekraïne

Goed nieuws 14 maart 2019

Oekraïne: politie beschermt demonstraties voor vrouwenrechten op Internationale Vrouwendag in zeven steden. De demonstraties verliepen zonder incidenten.

• Nawal Benaissa, Marokko

Marokko: veroordeling leider Rif-protesten bevestigd

Nieuws 18 januari 2019

In Marokko heeft het Hof van Beroep de veroordeling van Nawal Benaissa bevestigd. Benaissa was een van de leiders van de protesten in het Rifgebied.

• Gulzar Diushenova

Kirgizië: goed nieuws voor mensen met een handicap

Goed nieuws 21 december 2018

Het parlement van Kirgizië heeft de eerste stap gezet richting de ratificatie van de VN-conventie inzake rechten van personen met een handicap.