Wright for Rights 2020 is voorbij

Dankzij jullie hebben we met zijn alles meer dan 420.000 brieven geschreven! Dankjewel. In september 2021 starten we weer met Write for Rights. Tot die tijd houden we jullie hier en via mailings op de hoogte hoe het gaat met de mensen voor wie we in actie kwamen.

Onze brieven hebben effect

Magai Matiop Ngong uit Zuid-Sudan was pas vijftien toen een afgeketste kogel per ongeluk zijn neef doodde. Toch veroordeelde de rechter hem tot de galg voor moord. Tijdens Write for Rights 2019 kwamen meer dan 765.000 mensen voor Magai in actie. Dat had effect. Het leidde in Zuid-Sudan tot veel discussie over de doodstraf, vooral over de doodstraf voor minderjarigen. En in juli 2020 werd Magai’s doodvonnis vernietigd. Het Hooggerechtshof zoekt nu naar een passende straf.  Magai liet ons weten: ‘Heel veel dank. Ik heb er geen woorden voor. Jullie hebben geen idee hoe blij ik ben.’

Meer resultaten van vorige Write for Rights-acties lees je hier.

Waar kan ik terecht met vragen?

Bij het team van Write for Rights: writeforrights@amnesty.nl

Nieuws van Write for Rights

• Magai Matiop Ngong in de gevangenis van Juba, Zuid-Sudan

Amnesty blij met intrekken doodvonnis tiener in Zuid-Sudan

Goed nieuws 30 juli 2020

Amnesty International is blij dat de autoriteiten van Zuid-Sudan het doodvonnis van Magai Matiop Ngong hebben vernietigd.

• Politie beschermt demonstraties voor vrouwenrechten Oekraïne

Goed nieuws 14 maart 2019

Oekraïne: politie beschermt demonstraties voor vrouwenrechten op Internationale Vrouwendag in zeven steden. De demonstraties verliepen zonder incidenten.

• Nawal Benaissa, Marokko

Marokko: veroordeling leider Rif-protesten bevestigd

Nieuws 18 januari 2019

In Marokko heeft het Hof van Beroep de veroordeling van Nawal Benaissa bevestigd. Benaissa was een van de leiders van de protesten in het Rifgebied.

• Gulzar Diushenova

Kirgizië: goed nieuws voor mensen met een handicap

Goed nieuws 21 december 2018

Het parlement van Kirgizië heeft de eerste stap gezet richting de ratificatie van de VN-conventie inzake rechten van personen met een handicap.

Write for Rights werd mede mogelijk gemaakt door:
Write for rights 2020 sponsor logos