Write for Rights 2022 - jaarlijkse schrijfactie van Amnesty International

Write for Rights

Samen schrijven we tegen onrecht

Ieder jaar rond 10 december, de Dag van de Rechten van de Mens, schrijven we massaal brieven tegen onrecht. Dit jaar komen we in actie voor tien mensen die vervolgd werden en gevangenzitten, alleen omdat ze voor hun mening uitkwamen en meededen aan een demonstratie. Organiseer ook een schrijfactie en help onrecht stoppen.

meld je aan Dit hebben we bereikt Praktische informatie

Write for Rights 2019
© Amnesty International

Wat is Write for Rights?

Rond 10 december vinden er overal in het land Write for Rights-schrijfacties plaats. Op al die events schrijven mensen zoveel mogelijk brieven aan machthebbers die mensen oneerlijk behandelen. Want hoe meer brieven, hoe groter de kans dat we samen onrecht kunnen stoppen. Organiseer jij ook een Write for Rights-schrijfactie? Het is niet moeilijk. Nodig mensen uit bij je thuis of regel een gezellige schrijflocatie. Wij helpen je met gratis materialen, promotie en advies. Je kunt ook een online Write for Rights organiseren. Schrijf je liever alleen? Bestel dan een thuisschrijfpakket. Kies wat bij jou past.

Voor deze mensen komen we in actie

Dit jaar hebben de mensen voor wie we schrijven één ding gemeen: ze zijn opgepakt omdat ze vreedzaam gebruikmaakten van hun recht om te demonstreren. Ze hebben niets misdaan, maar worden toch gestraft. Samen zetten we met brieven hun autoriteiten onder druk om hen vrij te laten of gerechtigheid te geven. En met kaarten aan de mensen zelf ben je een grote steun voor hen. We zijn ervan overtuigd dat een grote stapel brieven voor hen het verschil kan maken.

Benieuwd naar de verhalen van de mensen voor wie in actie komen?

De milieuactivist Bernardo Caal Xol uit Quatemala werd na 4 jaar cel vervroegd vrijgelaten