In Zimbabwe zijn Cecillia Chimbiri en Joanah Mamombe vrijgesproken. Ze zouden beschuldigingen van seksueel geweld hebben verzonnen, maar daar blijkt geen enkel bewijs voor te zijn.
© © Tsvangirayi Mukwazhi/Amnesty International

Onze successen

Amnesty maakt schendingen van mensenrechten zichtbaar en zet daders onder druk. Onze acties leiden regelmatig tot successen: mensen komen vrij, doodvonnissen worden omgezet, discriminerende wetten worden aangepast, marteling stopt, daders worden berecht.

Vrouwe Justitia met een roze jurk aan en een zwaard in haar hand
© Toscanabanana voor Amnesty International

Actievoeren helpt

Eindelijk heeft Nederland een nieuwe wet die slachtoffers van seksueel geweld beter beschermt. Bekijk de storypage.

Op 15 februari 2023 zijn in Iran Yasaman Aryani en haar moeder Monireh Arabshahi vrijgelaten.
© Private

Deze mensen kwamen vrij

Overal ter wereld worden mensen onterecht gevangengezet. Omdat ze kritiek hadden op hun regering, omdat ze vreedzaam demonstreerden, omdat ze opkwamen voor de rechten van vrouwen of etnische minderheden of voor het milieu. Amnesty voert campagne voor hun vrijlating. Met succes. Ook in 2023 mochten tal van mensen vervroegd de gevangenis verlaten. Een greep uit de resultaten.

Het parlement van Ghana heeft gestemd voor het schrappen van de doodstraf uit twee wetten: de Criminal and Other Offences Act uit 1960 en de Armed Forces Act uit 1962.