Kom met jouw klas in actie voor de Oeigoeren

Chinese Ambassade, ga met ons in gesprek!

Wist je dat er een miljoen Oeigoeren opgesloten zitten in Chinese heropvoedingskampen? Gezinnen worden uit elkaar gerukt, mensen op grote schaal gehersenspoeld, mishandeld en gemarteld.

Tim Hofman van het BNNVARA-programma ‘Pak De Macht’ laat zien hoe ver de macht van de Chinese autoriteiten reikt. En dat is niet mals… Tijd om hier iets aan te doen! Bekijk onze speciale lesopzet, ga met jouw klas in gesprek over mensenrechtenschendingen in China en teken de petitie. Met jullie steun zetten we de Chinese ambassade onder druk en maken we het verschil!

De Chinese overheid onderdrukt groepen mensen als Oeigoeren en Kazachen met behulp van geavanceerde surveillancetechnologie.
© Amnesty International

Voor alle leerkrachten op de basisschool

Amnesty International biedt een toegankelijke lesopzet waarmee jij jouw leerlingen meeneemt naar China en hun uitlegt welke mensen- en kinderrechten van de Oeigoeren worden geschonden. De les gaat uitvoerig in op kinderen die van hun ouders gescheiden worden. De lesopzet bestaat uit fysiek materiaal van ons lespakket De KinderrechtenReis, maar kan ook online toegepast worden via het digiboard. Reken maar dat de handen van jouw leerlingen jeuken om in actie te komen, als je klaar bent met deze les!

Voor docenten op Voortgezet Onderwijs en mbo

Misschien hebben ook  jouw leerlingen of studenten het BNNVARA-programma Pak De Macht gezien. In de eerste aflevering duikt Tim Hofman diep in de macht van China in Nederland. Het is te bizar voor woorden dat dit gebeurt in Nederland. Hoog tijd voor Tim Hofman om bij de Chinese ambassadeur opheldering te eisen. Bekijk de aflevering van Pak de Macht met jouw klas, en gebruik daarna de lesopzet om dieper in te gaan op mensenrechtenschendingen vanuit China. Laat jouw leerlingen en studenten nadenken over de vragen die ze aan de ambassadeur van China zouden willen stellen en wie weet staan ze straks in Den Haag!

© Amnesty International

Leerlingen en studenten, Pak De Macht!

Kun je het onrecht dat de Oeigoeren aangedaan wordt, niet verdragen en wil je meer doen?  Stuur de petitie dan naar jouw vrienden, familie en kennissen. Vertel hun wat er gebeurt, want als ze het niet weten, kunnen ze ook niets doen. Je doet het niet alleen, samen maken we een vuist tegen onrecht!

Ga naar de jongerenpetitie

Blijf op de hoogte van alles wat we doen via instagram