Kom schrijven in het Amnesty-huis in Amsterdam

Op zondag 10 december openen wij de deuren van ons kantoor in Amsterdam. Schrijf jouw persoonlijke brief op deze bijzondere locatie en geniet ondertussen van een hapje en drankje, inspirerende optredens en gezelligheid.

Kom langs en schrijf mee!

Het Nederlandse hoofdkantoor van Amnesty International in Amsterdam tijdens Write for Rights 2018
© AI

Alles in het teken van schrijven

Wandel je op 10 december door het Amnesty-pand aan de Keizersgracht in Amsterdam, dan kom je overal schrijvende mensen tegen. Met opperste concentratie, pen in de hand, schrijven we op deze dag namelijk zoveel mogelijk brieven. Door het hele gebouw hebben we knusse schrijftafeltjes ingericht waar jij op 10 december jouw brief tegen onrecht kunt schrijven.

Of je nu één brief schrijft of tien, iedere brief telt voor de mensen voor wie we in actie komen. Samen kunnen we zo de wereld van de mensen voor wie we actievoeren een beetje beter maken.

Schrijfactie Write for Rights in Amsterdam op 10 december 2019, Internationale Mensenrechtendag.
© Marieke Wijntjes

• Locatie: kantoor Amnesty, Keizersgracht 177, Amsterdam
  • Tijd: vrije inloop tussen 10.00u – 22.00u
  • Voor wie: brievenschrijvers van alle leeftijden

Ben je van plan om te komen? Fijn als je ons dat laat weten!

Meld je aan, dan blijf je op de hoogte van het laatste nieuws en het programma.

Ja, ik kom langs

Beleef bijzondere live optredens

Tussen het schrijven door kun je genieten van de volgende optredens en workshops:

Sopraan Julia Bronkhorst (12:30)

Julia Bronkhorst zingt Thirst, een lied gebaseerd op het gedicht van Elma van Haren En Flee from the World van de Perzische dichter Hafez. Bronkhorst treedt wereldwijd op met o.a muziek van Nederlandse, Zuid Afrikaanse en Spaanse componisten. Ze is cultureel ondernemer en initiatiefneemster. In 2022 won ze de Cultuurprijs van de gemeente Leidschendam-Voorburg.

Joep Pelt (13:30)

Joep Pelt is een echte ‘gitaar globetrotter’. Muzikaal opgevoed aan de modderige oevers van de Mississippi en de Niger door artiesten als R.L. Burnside en Ali Farka Touré trekt Joep regelmatig de wijde wereld in op zoek naar nieuwe muzikale ingrediënten. Over de jaren is Joep tal van muzikale samenwerkingsprojecten aangegaan met artiesten van uiteenlopende genres. Joep’s eclectisch gitaarspel dient daarbij steevast als smeermiddel tussen verschillende muzikale werelden. Joep heeft een nauwe band met Zuid-Afrika waar hij verschillende samenwerkingsprojecten deed in Soweto.

Profiel X: Wat zou jij doen? (14:00)

Een interactief spel over etnisch profileren waarbij jij als deelnemer gevraagd wordt je in te leven in vier verschillende situaties. Bij elke situatie wordt het gesprek gevoerd over de keuze die je maakt en waarom. Onder begeleiding van Jill Banse.

Workshop over de zeewaterspiegelstijging (15:00)

We schrijven dit jaar onder andere voor Uncle Pabai en Uncle Paul (Australië). Zij verliezen mogelijk hun huis doordat het eiland waarop zij wonen door klimaatverandering onbewoonbaar zal worden. Maar hoe zit dat nou precies? En hoe komt het dat juist dit gebied zo onder invloed staat van de effecten van klimaatverandering? In deze Geo-Gave workshop van Gemma molenaar krijg je antwoord op alle vragen over deze niet zo gave situatie.

Buikdansworkshop (16:30)

In deze workshop leer je de basis achter Fusion Bellydance, een moderne buikdansvorm waarin verschillende dansstijlen terug te vinden zijn. Leer sierlijke slangenarmen, uitgesproken isolaties, heupbewegingen en basis voetenwerk, onder begeleiding van Izora; Fusion Bellydance performer, docent en vaste danser bij de Balkan-band Scheepskameel. Deze workshop is speciaal voor beginners; ervaring is dus niet vereist!

Muzikaal optreden van Roleda Yunus Bilir (17:30)

Roleda Yunus Bilir, afkomstig uit Koerdistan, is een artiest met een passie voor theater, muziek en liedjes schrijven. Hij mixt Koerdische muziek met verschillende andere muziekstijlen. Sinds hij in Nederland is, maakte hij deel uit van verschillende theaterproducties waarin zijn veelzijdige talent zichtbaar was.

Write for Rights op tv

Op 10 december zendt BNNVARA De Avond van de Mensenrechten uit. Kijk op NPO2, 20:15 – 21:25 uur.

In de uitzending veel aandacht voor Write for Rights en Amnesty’s werk voor mensenrechtenthema’s in Nederland.

Presentatie: Tim Hofman, Amber Kortzorg en bijdragen van Sahil Amar Aïssa, Sinan Can en Hedy d’Ancona.

We kijken vanaf Write for Rights Amsterdam natuurlijk live mee, op groot scherm!

En verder…

Een minibioscoop waar je inspirerende video’s kunt bekijken, een stilteruimte om in alle rust te schrijven en nog veel meer!

Oma’s Soep

Wij zorgen voor energie tijdens het schrijven met heerlijke Oma’s soep; een mooi initiatief dat eenzaamheid onder ouderen tegengaat.

Kinderen welkom!

In de kinderhoek kunnen de kleintjes groetenkaartjes kleuren en een spelletje spelen.

DJ-stage The Gardens of Babylon

Deze DJ’s zorgen dat je tussen het schrijven door weer nieuwe energie kunt opdoen:

18:00 – 19:00 Omer Tayar b2b Qussay
19:00 – 20:00 Odette Hayes