60 jaar Amnesty

In 2021 is Amnesty International 60 jaar geworden. In al die jaren hebben we onnoemlijk veel bereikt. Met onderzoek, rapporten, acties, lobby en campagnes oefenen we voortdurend druk uit op machtshebbers die de mensenrechten aan hun laars lappen. Het resultaat? Gewetensgevangenen komen vrij, doodvonnissen worden omgezet, discriminerende wetten worden aangepast, marteling stopt, daders worden berecht. Zo werken we aan een rechtvaardige wereld waarin mensen gelijke rechten hebben en in vrijheid kunnen leven.

De Amnesty-boot tijdens de Canal Parade op de Gay Pride 2018 in Amsterdam
© Pierre Crom
  • Peter Benenson

Het begin

De voorloper van wat later Amnesty International ging heten begon met een artikel in een Britse krant over vergeten gevangenen.

• Luiz Rossi

Amnesty-acties

Als van over de hele wereld protesten binnenstromen, weten autoriteiten dat zij niet onopgemerkt mensenrechten kunnen schenden.

• Amnesty-researcher doet onderzoek in Raqqa nadat het in 2017 maandenlang bestookt is om IS te verdrijven.

Onderzoek

Onderzoek naar mensenrechtenschendingen is het fundament van Amnesty’s werk. Nieuwe technologieën spelen daarbij een belangrijke rol.

• In Singapore wordt de doodstraf voltrokken door middel van ophanging.

De doodstraf

Sinds 1973 zet Amnesty zich in voor afschaffing van de doodstraf. Amnesty is tegen de doodstraf, altijd, overal en voor iedereen.

• De persconferentie na het aannemen van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (Parijs, 1948)

Verdragen

Amnesty heeft in de loop der jaren bijgedragen aan de totstandkoming van een aantal belangrijke mensenrechtenverdragen.

• De Amnesty-boot tijdens de Gay Pride in 2013

Lhbti-rechten

Al in 1979 erkende Amnesty dat ‘de vervolging van personen wegens hun homoseksualiteit een schending is van hun fundamentele rechten’.

• Amnesty demonstreert bij de Chinese ambassade in Den Haag in maart 2020. 1000 poppetjes staan symbool voor 1000 vermiste Oeigoeren.

Onderwerpen op de kaart

Amnesty International heeft de wereld veranderd. We zetten marteling, politieke moorden, verdwijningen en de doodstraf op de agenda.

• Een gastles over mensenrechten op een school

Mensenrechteneducatie

Zoveel mogelijk mensen moeten weten wat mensenrechten zijn en waarom die zo belangrijk zijn. Daarom geeft Amnesty les over mensenrechten.

• Moses Akatugba

Mooie woorden

Geregeld komen mensen vrij nadat Amnesty actie voor hen voerde. Veel ex-gevangenen schrijven hun vrijlating aan onze acties toe.

• Buttons voor de intreeweek voor studenten van de intreeweek van de Universiteit van Amsterdam

Bijzondere acties en advertenties

Amnesty is natuurlijk bekend van de handtekeningenacties. Maar we bedachten nog talloze andere bijzondere, inventieve acties.