Buttons voor de intreeweek voor studenten van de intreeweek van de Universiteit van Amsterdam
© Pierre Crom

Bijzondere acties en advertenties

Amnesty is natuurlijk bekend van de handtekeningenacties. Maar Amnesty  Nederland bedacht de afgelopen 60 jaar nog talloze andere bijzondere, inventieve acties.

De rode kaart, 1979

Een inventief actiemiddel was de actie met de ‘rode kaart’ van de PTT, in het kader van een actie op de Sovjetunie met de leus ‘Wie zwijgt mag meepraten in de USSR’. Je kon bij de PTT een rood biljet kopen dat je recht gaf op teruggave van betaling als een brief niet op het aangegeven adres werd bezorgd. Alle post naar gevangenen in de werkkampen moest door de PTT onverrichter zake worden geretourneerd. Het leverde veel publiciteit op, een blamage voor de Russische autoriteiten, en Amnesty ook nog eens een flink bedrag. De PTT schafte deze voorziening daarna af.

Een gebaar voor Amnesty, 1983

Aksie De Bevrijdende Lach, benefietoptreden met de VPRO, woensdag 25 mei 1983, Nederland 1, 20:28 – 00:15u.

Poster voor een ledenwerfcampagne met de acteur Johnny Kraaijkamp (1990)

Kees van Kooten en Freek de Jonge dragen gedichten voor uit Zuid-Amerika. Wim de Bie als Hank den Drijver stelt zich voor als actieleider, stuurt Kees en Freek terug om iets leuks te bedenken en de zwarte kleren uit te trekken, want volgens hem moet dit een lachavond worden en niet een avond om in donkere kleren emotionele gedichten voor te dragen. Rinus Ferdinandusse spreekt het publiek toe, onderbroken door Hank den Drijver: ‘Schiet op, het duurt te lang’. Optredens van Kollektief Internationale Nieuwe Scène, het Willem Breuker Kollektief, Fay Lovsky en Mathilde Santing. Kees van Kooten komt een mop vertellen en biedt de clou aan de hoogstbiedende aan, verkoopt de clou voor dertig gulden aan het publiek en wordt onderbroken door Hank den Drijver, als hij de clou aan iedereen bekend wil maken. Den Drijver meent dat er meer geld uit te halen is.

Doe Maar & de Positivoos. Den Drijver gaat de zaal in om de mensen aan te sporen te gaan zitten, zodat de avond kan doorgaan. Rinus Ferdinandusse wordt tijdens zijn laatste mop onderbroken door Kees van Kooten als de Vieze Man tussen het publiek. Hij vertelt dat hij een portefeuille verloren heeft met duizend gulden erin, bestemd voor Amnesty International. ‘Niemand gevonden, zeker?’. Wim de Bie leest een verklaring voor van Amnesty International over al te populaire onderdelen van het programma. Kees van Kooten, Wim de Bie en Freek de Jonge als het Speedy Trio met ‘Wat is het klote om de klos te zijn’. De Bevrijdende Lach. Aftiteling.

Handtekeningenacties

Handtekeningenacties zijn er bij Amnesty altijd geweest. Al in 1980 verzamelde Amnesty zo’n 80.000 handtekeningen van tegenstanders van de doodstraf. Een internationaal record in het verzamelen van handtekeningen (in de tijd dat daarvoor nog geen internet werd gebruikt) kwam tot stand in april 1998. De uitslagen van Amnesty’s handtekeningenactie ter ondersteuning van de Universele Verklaring werden in het tv-programma De Uitdaging gedurende drie achtereenvolgende dagen uitgezonden. In die finale traden onder meer op: Angela Groothuizen, Karin Bloemen, Gordon, Miriam Makeba, Jeroen van Merwijk, Hans van Mierlo, Trijntje Oosterhuis, Mathilde Santing, Frédérique Spigt en Herman van Veen. Aan het eind waren 2.195.381 handtekeningen geteld. Wereldwijd haalde het totaal aantal handtekeningen dat werd aangeboden aan de Verenigde Naties, 13,5 miljoen, het Guiness Book of Records.

Nakend Run for Freedom, 2013

26 juli 2013: ‘Vanmiddag zijn 450 mensen op de Zwarte Cross in Lichtenvoorde uit de kleren gegaan. De 450 naakte deelnemers namen het in de naaktloop op voor de leden van Pussy Riot en andere slachtoffers van de inperking van vrijheden in met name Rusland op te nemen. Deelnemers zijn alleen ‘gekleed’ in een bromfietshelm. Jekaterina Samoetsevitsj van Pussy Riot gaf per video uit Moskou het startschot voor die ‘Naked Run for Freedom’.

Naked Run for Freedom tijdens de Zwarte Cross in Lichtenvoorde in 2013, een actie voor de activisten van Pussy Riot uit Rusland.