Right to Protest

Demonstranten gezocht voor de Right to Protest netwerken!

Demonstreren is een mensenrecht. Maar het recht om te demonstreren staat wereldwijd onder druk. Ook in Nederland. Demonstranten zoals jij, of mensen die demonstraties organiseren, krijgen te vaak te maken met onnodig belemmerende regels, die bovendien in strijd zijn met de mensenrechten. Daarom voert Amnesty International de campagne Right to Protest. Zodat iedereen, zonder drempels, gebruik kan maken van dit grondrecht!

We zetten in 17 steden lokale Right to Protest netwerken op. Deze netwerken gaan met hun eigen gemeente in gesprek over het demonstratierecht aan de hand van ons Manifest en zetten waar nodig druk op de gemeente om het demonstratierecht te waarborgen. Gemeenten die ons manifest ondertekenen zeggen daarmee toe de regels en de praktijk in lijn te brengen met de mensenrechten. Samen met jou zorgen we dat iedereen in vrijheid, zonder belemmering, gebruik kan maken van het demonstratierecht.

Vind jij dat ook belangrijk? Kom in contact met onze lokale netwerken!

Voor deze campagne is het belangrijk dat demonstranten aangesloten zijn bij lokale netwerken. Mensen met ervaring met demonstreren, die snappen wat er verkeerd gaat en hun eigen demonstratierecht willen beschermen.

De steden waar we actief op zoek zijn: Breda, Delft, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven, Groningen, Haarlem, Hoorn, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Sittard/Geleen, Tilburg, Utrecht, Wageningen en Zaandam.

Wat ga je doen?

• In het netwerk bedenk je samen, met ondersteuning van Amnesty, hoe je het demonstratierecht in jouw stad op de kaart gaat zetten
  • Tijdens netwerkbijeenkomsten, die je meehelpt organiseren, bespreek je wat er mis gaat en bedenk je lokale tactieken
  • Tactieken zoals lokale lobby, goed gebruik maken van lokale media, en misschien wel demonstreren zelf!

Hoe werkt het?

• In 2024 wordt je ondersteund door organizers vanuit Amnesty, om een sterk netwerk op te bouwen wat goed kennis en vaardigheden heeft
  • Na 2024 ben je als netwerk in staat om voor je eigen demonstratierecht op te komen
  • Stap 1 is in contact komen met lokale organizers. Dat kan via het onderstaande formulier. We horen graag van je!

"*" geeft vereiste velden aan

Telefoonnummer (dit gebruiken we om contact met je op te nemen over de campagne en niet voor andere zaken):
opt in
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.