Amnesty's crisisonderzoeker Brian Castner doet onderzoek naar schendingen van de mensenrechten in Oekraïne

Onderzoek van schendingen van mensenrechten

Onderzoek naar schendingen van mensenrechten wordt gedaan door intergouvernementele organisaties (zoals de VN), ngo’s (mensenrechtenorganisaties) en door wetenschappelijke instituten.

Middelen voor het onderzoeken van schendingen van mensenrechten zijn onder meer monitors, forensisch onderzoek, het interviewen van vluchtelingen en rapportage. Bij onderzoek wordt ook veel gebruik gemaakt van berichten uit de media en van informatie van plaatselijke mensenrechtenverdedigers.

Schendingen van mensenrechten: onderzoeksmissies

Omdat onderzoeksmissies in de regel afhankelijk zijn van zekere medewerking van de autoriteiten, gaan naar verhouding veel missies naar landen die goed toegankelijk zijn. Risico’s van missies zijn onder meer dat geïnterviewde personen te duchten hebben voor represailles, dat de overheid belangrijke feiten weet te verhullen, dat het verslag soms gebaseerd is op oppervlakkige indrukken of dat de overheid die wordt onderzocht de missie gebruikt om haar eigen status te verhogen.

Wetenschappelijk en medisch onderzoek

Wetenschappelijk onderzoek naar schendingen van mensenrechten, onder meer naar de oorzaken en context, wordt gedaan door universiteiten en onafhankelijke deskundigen. De stichting iMMO doet medisch onderzoek naar de traumata van asielzoekers, met het oog op de beoordeling in de asielprocedure.

Meer over dit onderwerp