Narges Mohammadi

Onze Successen

Amnesty maakt schendingen van mensenrechten zichtbaar en zet daders onder druk. Onze acties hebben geregeld succes: mensen komen vrij, doodvonnissen worden omgezet, discriminerende wetten worden aangepast, marteling stopt, daders worden berecht.

Ignace Sossou
© Privéfoto

Deze mensen kwamen vrij

Overal ter wereld worden mensenrechtenverdedigers onterecht gevangengezet. Omdat ze kritiek hadden op hun regering, omdat ze vreedzaam demonstreerden, omdat ze opkwamen voor rechten van vrouwen, etnische minderheden of het milieu. Amnesty voert campagne voor hun vrijlating. Met succes. Ook in 2020 kwamen diverse gewetensgevangenen weer op vrije voeten.

Doodstraf in Amerika: executieruimte in Texas.
© AP GraphicsBank

Wetten werden gewijzigd

In verschillende landen werden in 2020 wetten gewijzigd, waardoor de rechten van mensen beter beschermd worden. Zo werd de doodstraf afgeschaft in Tsjaad en de Amerikaanse staat Colorado, zal onvrijwillige seks in Nederland en in Spanje worden bestraft als verkrachting, mogen homo’s en lesbiennes in Noord-Ierland voortaan met elkaar trouwen, en stemde het Slowaakse parlement tegen een strengere abortuswet.

Directeur Dagmar Oudshoorn en andere medewerkers van Amnesty Nederland demonstreren op 24 september 2020 bij de Iraanse ambassade in Den Haag voor de vrijlating van Nasrin Sotoudeh.