Qatar, gastland van het WK voetbal 2022

In Qatar werken bijna 2 miljoen arbeidsmigranten – 95 procent van de totale bevolking van het land. Ze werken er aan de infrastructuur, in de bouw, in de dienstverlening én aan stadions en andere faciliteiten voor het Wereldkampioenschap Voetbal dat er in 2022 plaatsvindt. De arbeidsmigranten komen vooral uit armere landen in Azië en Afrika. Ondanks hervormingen die Qatar doorvoerde, zijn de arbeidsomstandigheden voor arbeidsmigranten slecht.

Teken de petitie!

Omdat hervormingen niet worden nageleefd, worden arbeidsmigranten in Qatar nog steeds uitgebuit.
© FIFA via Getty Images

Roep Qatar en de FIFA op om het juiste te doen: compenseer de arbeidsmigranten die het WK mogelijk maakten.

GERECHTIGHEID VOOR UITGEBUITE ARBEIDERS

Teken de petitie
  • Amnesty Nederland vroeg tijdens de kwalificatiewedstrijden van het Nederrlands elftal aandacht voor de uitbuiting van arbeidsmigranten in Qatar

FIFA moet arbeidsmigranten compenseren

De FIFA moet 440 miljoen dollar dat de deelnemers aan het WK 2022 ontvangen, reserveren om de uitgebuite arbeidsmigranten te compenseren.

• Arbeidsmigranten op The Pearl, een reeks artificiële eilanden ten noorden van de Qatarese hoofdstad Doha, met luxe appartementen, villa's, restaurants en winkels.

Qatar, arbeidsmigranten en het WK voetbal

De arbeidsomstandigheden van arbeidsmigranten in Qatar zijn vaak slecht. Ze werken er aan stadions en andere faciliteiten voor het WK voetbal 2022.

• Bouwwerkzaamheden in het centrum van Doha, de hoofdstad van Qatar.

Wat zijn de problemen?

Amnesty International onderzocht de situatie van arbeidsmigranten in Qatar. Dat bracht een groot aantal problemen aan het licht.

• Een arbeidsmigrant krijgt in de Indonesische hoofdstad Jakarta training in huishoudelijk werk. In Qatar en andere landen in het Midden-Oosten is een groot deel van het huishoudelijk personeel afkomstig uit Azië en Afrika.

Kafala-systeem deels ontmanteld

Arbeidsmigranten in Qatar zijn onderworpen aan de willekeur van het kafala-systeem met lokale sponsors. Ze zijn hierdoor de speelbal van de werkgever.

• Nepalese arbeidsmigranten in hun slaapzaal.

Betaling van loon

Nog steeds krijgen arbeidsmigranten in Qatar hun loon te laat of zelfs helemaal niet. Voor de vele werknemers met schulden is dit een extra groot probleem.

• Vrouwen in de Filipijnse hoofdstad Manila volgen een training voor huishoudelijk werk in het Midden-Oosten.

Huishoudelijk personeel

Huishoudelijk personeel in Qatar heeft te maken met slopende arbeidsomstandigheden en is vaak het slachtoffer van lichamelijk en seksueel geweld.

• Demonstratie tegen de schending van de rechten van arbeidsmigranten in Qatar, waar in 2022 het WK voetbal plaatsvindt.

Het recht om zich te verenigen

Het oprichten van een vakbond of er lid van zijn is een fundamenteel recht van werknemers. Toch mogen arbeidsmigranten in Qatar dat nog steeds niet.

• Artists impression van het Al Bayt-voetbalstadion in Qatar waar in 2022 gespeeld wordt tijdens het WK voetbal.

Arbeidsmigranten, het WK en de FIFA

Wereldvoetbalbond FIFA neemt de mensenrechtenschendingen in verband met het WK voetbal 2022 in Qatar nog altijd niet serieus genoeg.

• Voetbal

Wil Amnesty een boycot van het WK?

Amnesty roept niet op tot een boycot van het WK voetbal dat in 2022 in Qatar plaatsvindt. Amnesty vindt dat andere partijen hun eigen afweging moeten maken.

• Familie en dorpsbewoners treuren bij de kist van Balkisun Mandal Khatwe uit Nepal die in Qatar werkte en daar overleed

Onderzoek nodig naar doodsoorzaken overleden arbeidsmigranten

Arbeidsmigranten ondergaan voordat ze naar Qatar afreizen een medische test. Desondanks sterven er elk jaar honderden van hen.

• Arbeidsmigranten aan het werk in Qatar.

Amnesty’s oproep

Qatar moet zijn wetten en praktijken in overeenstemming te brengen met internationale normen voor de bescherming van de rechten van arbeidsmigranten.

• Doha, de hoofdstad van Qatar

Tijdlijn

Qatar nam op papier verschillende stappen om de positie van arbeidsmigranten te verbeteren. Maar de werkelijkheid blijft een stuk grimmiger.

GERECHTIGHEID VOOR UITGEBUITE ARBEIDERS

Teken de petitie