Qatar: Nepalese maatschappelijke groeperingen veroordelen FIFA's voortdurende afwijzing van compensatie van arbeidsmigranten
© NagarLachhu

FIFA moet op jaarlijks congres met duidelijk plan komen voor compensatie arbeiders in Qatar

De Noorse voetbalbond roept de wereldvoetbalbond FIFA op om de mensenrechtenschendingen aan te pakken in verband met het Wereldkampioenschap voetbal dat in 2022 in Qatar plaatsvond. Amnesty Nederland gaat ervanuit dat de KNVB de Noorse oproep steunt.

Toenemende druk op FIFA

‘Nu zoveel arbeidsmigranten in Qatar nog steeds geen compensatie hebben ontvangen voor de uitbuiting tijdens de bouw van faciliteiten voor het WK 2022, is het bemoedigend dat FIFA-leden de wereldvoetbalbond vragen dit probleem op de agenda te zetten en om oplossingen te bespreken’, zegt Steve Cockburn van Amnesty International.

Nog steeds geen compensatie

Ondanks de breed gedeelde zorgen onder voetbalbonden, spelers en sponsors, zorgt de FIFA er nog steeds niet voor dat arbeidsmigranten worden gecompenseerd. Veel van hen kregen te laat of helemaal niet betaald, moesten hoge illegale wervingskosten betalen, raakten gewond of en overleden zelfs in verband met de organisatie van het toernooi in Qatar.

FIFA neemt geen verantwoordelijkheid

Het is de hoogste tijd dat de FIFA verantwoordelijk wordt gehouden voor haar toezeggingen op het gebied van mensenrechten. De bond moet reageren met een duidelijk actieplan dat gerechtigheid zal bieden aan de arbeidsmigranten en hun gezinnen.

Aan de vooravond van het toernooi kondigde de FIFA de oprichting aan van het 2022 World Cup Legacy Fund, maar het blijft onduidelijk hoe dit zal worden gebruikt en hoe het wordt ingezet om uitbuiting te verhelpen. Voor een betekenisvol gebaar zouden de arbeiders en hun gezinnen rechtstreeks moeten profiteren  van dit fonds.

De FIFA probeert tot nu toe geprobeerd de verantwoordelijkheid voor mensenrechten af ​​te wentelen, door te vertrouwen op Qatars eigen compensatieprocedures. Die bieden echter in hun huidige vorm niet in staat zijn toereikende compensatie te geven, en zeker niet aan arbeidsmigranten die het land al hebben verlaten of aan families die dierbaren hebben verloren.

Dit is een kans voor FIFA-president Gianni Infantino om eindelijk orde op zaken te stellen voor de arbeidsmigranten die het toernooi mogelijk hebben gemaakt.

Achtergrond

De Noorse voetbalbond diende een voorstel in om oplossingen voor mensenrechtenschendingen te bespreken op het volgende FIFA-congres, dat op 16 maart plaatsvindt in Kigali, Rwanda. Dit werd aanvaard door de FIFA-raad, het uitvoerend orgaan.

Lees meer over Amnesty’s standpunt voor een compensatiefonds.

Lees meer over de mensenrechtensituatie in Qatar.