Arbeidsmigranten aan het werk in Qatar.
© Amnesty International

Amnesty’s oproep

Qatar moet zijn wetten en praktijken in overeenstemming brengen met internationale normen voor de bescherming van de rechten van arbeidsmigranten. Daarom roept Amnesty International Qatar op om een groot aantal maatregelen te nemen.

Geef arbeidsmigranten wettelijke bescherming

• Zorg ervoor dat alle wettelijke hervormingen die tot dusver zijn aangekondigd volledig en effectief worden geïmplementeerd en gehandhaafd.
  • Bouw voort op de afschaffing van de uitreisvergunning en het Geen-bezwaarcertificaat om de afhankelijkheid van arbeidsmigranten van hun werkgevers te verminderen. Dat kan onder meer door arbeidsmigranten toe te staan ​​om hun eigen verblijfsvergunning en gezondheidskaart te verlengen wanneer dat nodig is.
  • Stel ‘weglopen’ niet langer strafbaar (in Qatar wordt weglopen van een baan als een misdrijf beschouwd).
  • Handhaaf het verbod op inbeslagname van paspoorten en bestraf werkgevers die dat wel doen.

Zorg voor loonbescherming

Zorg voor betaling van fatsoenlijke lonen en pak de schulden van de werknemers aan. Dit moet gebeuren door de volgende stappen te zetten:

• Implementeer het Systeem voor loonbescherming effectief en zorg dat huishoudelijk personeel hier ook onder valt.
  • Implementeer het Steun- en Verzekeringsfonds voor Arbeiders systematisch en zorg ervoor dat dit fonds over voldoende middelen beschikt. Ook moet het fonds toegankelijk zijn voor alle werknemers die geen loon hebben ontvangen.
  • Versterk de maatregelen om werknemers te beschermen tegen kwalijke wervingspraktijken.
  • Verhoog het voorgestelde minimumloon voor arbeidsmigranten om ervoor te zorgen dat het toereikend is om de kosten van levensonderhoud te dekken.
  • Verbeter de toegang van arbeidsmigranten tot de rechter en bespoedig het proces door het aantal Arbeidscomités uit te breiden en collectieve claims te aanvaarden.

Een huishoudelijke hulp in de Qatarese hoofdstad Doha begeleidt een kind.