© Pierre Crom

Write for Rights op school

Dit jaar staat de Write for Rights in het teken van jongeren! Jongeren zijn een gemakkelijke prooi als autoriteiten een zaak snel willen ‘afhandelen’. Een massale, wereldwijde schrijfactie werkt dan. Een lawine aan brieven maakt indruk en dwingt autoriteiten om mensen eerlijker te behandelen. We hebben de verhalen van vijf jonge mensen uitgekozen voor de Write for Rights op School.

© Amnesty International

Schrijf voor een huis voor Nasu
(Nigeria)

Nasu Abdulaziz (25) raakte 2 jaar geleden zijn huis kwijt. Het stond in Lagos, Nigeria’s grootste stad. De autoriteiten hadden besloten dat de hele wijk waar hij woonde tegen de vlakte moest, om plaats te maken voor nieuwbouw. Bulldozers sloopten de huizen en de bewoners werden beschoten. Er vielen 9 doden; 15 mensen zijn nog steeds vermist. 30 duizend mensen raakten dakloos. Ze wonen nu onder omgekeerde kano’s, onder bruggen, bij vrienden en familie. We roepen de Nigeriaanse autoriteiten op om een onderzoek in te stellen naar de massale uitzettingen, en om mensen weer onderdak en een volledige schadevergoeding te geven.

© Amnesty International

Schrijf voor gerechtigheid voor José
(Mexico)

José Adrián komt uit Mexico. Hij was net 14 jaar oud toen hij in een opstootje tussen jongeren en de politie terechtkwam. De jongeren hadden de politieauto beschadigd. Maar alleen José werd opgepakt, hoewel hij er niets mee te maken had en vanwege zijn gehoorproblemen niet goed met de politie kon communiceren. De politie sloeg hem en liet zijn ouders, die arm zijn, een boete betalen en opdraaien voor de schade aan de politieauto. We roepen de Mexicaanse autoriteiten op om de betrokken politieagenten te berechten en om José een volledige schadevergoeding te geven.

Yasaman Aryani
© Privéfoto

Schrijf voor de vrijheid van Yasaman
(Iran)

De 23-jarige Iraanse actrice Yasaman deed op Internationale Vrouwendag 2019 iets heel moedigs. Ze deelde bloemen uit aan vrouwelijke treinpassagiers en droeg daarbij geen hoofddoek. Yasaman vecht voor een wereld waarin vrouwen zelf kunnen kiezen welke kleren ze dragen. In Iran kan dat niet. Yasaman kreeg 16 jaar cel, waarvan ze er minstens 10 moet uitzitten. Haar moeder, die ook meedeed aan de actie in de trein, kreeg dezelfde straf. We roepen de Iraanse autoriteiten op om Yasaman onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten.