Write for Rights op School komt dit jaar in actie voor mensen in vijf landen. Een grote stapel brieven kan hun levens veranderen.

Bernardo Caal Xol (Guatemala)

Bernardo Caal Xol verzette zich tegen de bouw van twee waterkrachtcentrales die de heilige rivier van zijn volk bedreigde. Hun bos was er al voor gekapt en de centrales zouden ervoor zorgen dat de Q’eqchi Maya’s het water van hun rivier niet meer konden gebruiken. Bernardo en zijn volk protesteerden hiertegen. Dat vond de regering niet leuk. Bernardo werd opgepakt en tot meer dan 7 jaar gevangenisstraf veroordeeld. We schrijven voor Bernardo’s vrijlating.

Sphere (Oekraïne)

Anna Sharyhina en Vira Chernygina richtten in 2006 een ngo op die opkomt voor lhbti- en vrouwenrechten: Sphere. Sphere biedt een veilige plek aan vrouwen en lhbti’ers in Charkov, de op een na grootste stad van Oekraïne. Maar de afgelopen jaren is Sphere tientallen keren aangevallen door anti-lhbti-groepen. Anna en Vira doen hier telkens aangifte van, maar de politie heeft nog nooit iemand ter verantwoording geroepen. Lhbti’ers voelen zich daardoor onveilig. We schrijven voor gerechtigheid.

Janna Jihad (Bezette Palestijnse Gebieden)

Janna Jihad wil een gewone jeugd. Maar de Palestijnse tiener woont op de door Israël bezette Westelijke Jordaanoever, waar ze systematisch wordt gediscrimineerd. Al op haar zevende begon ze het geweld van het Israëlische leger in haar dorp vast te leggen. Haar journalistiek levert haar ongewenste aandacht op. Ze wordt lastiggevallen en met de dood bedreigd. We vragen de Israëlische autoriteiten Janna en de andere Palestijnse kinderen te beschermen tegen discriminatie en geweld.

Mikita Zalatarou (Belarus)

Mikita Zalatarou stond op een vriend te wachten toen hij verzeild raakte in een demonstratie waar hij niks mee te maken had. De volgende dag werd de 16-jarige jongen gearresteerd. De politie beschuldigde hem van het gooien van een molotovcocktail naar de oproerpolitie. In gevangenschap werd hij geslagen en kreeg hij elektrische schokken toegediend, terwijl hij epilepsie heeft. Ondanks gebrek aan bewijs werd Mikita veroordeeld tot 5 jaar gevangenschap. We schrijven voor Mikita’s vrijlating.

Ciham Ali (Eritrea)

Ciham Ali werd geboren in Los Angeles, maar groeide op in Eritrea. Toen ze 15 was probeerde ze Eritrea te ontvluchten. Maar ze werd gearresteerd en 9 jaar later weet nog steeds niemand waar zij is. Het lijkt erop dat haar arrestatie te maken heeft met haar vader, die ervan verdacht wordt dat hij een couppoging steunde. Ciham is Amerikaans staatburger, maar de Amerikaanse regering sprak zich nooit uit over haar lot. We schrijven voor Amerikaanse hulp voor Ciham.

Kom met je leerlingen in actie tegen onrecht over de hele wereld

Write for Rights op School

DOE MEE