Write for Rights op Amnesty's hoofdkantoor in Amsterdam

Write for Rights op School

Ieder jaar schrijven zo’n 50.000 leerlingen en studenten tussen 20 november en de kerstvakantie brieven tegen onrecht. Dat verandert écht levens. Doe ook mee met jouw school.

© Copyright Pierre Crom

Organiseer je eigen schrijfactie op school

Samen met jouw leerlingen sturen we wereldwijd miljoenen brieven aan machthebbers om onrecht aan te kaarten. Een schrijfactie op school organiseren is niet moeilijk. Je kunt het zo groot of klein maken als jij wilt, met je klas of de hele school. Amnesty helpt je met materialen, adviezen en meer. We kunnen zelfs een gastdocent regelen om de les in de klas of online te geven.

Ja, ik doe mee met mijn school
© Copyright Pierre Crom

Write for Rights in de klas, of liever via Teams? Kan allemaal!

Het onderwijs ziet er dit jaar anders uit dan voorgaande jaren. Lockdown of geen lockdown, wij zorgen ervoor dat zoveel mogelijk leerlingen en studenten brieven kunnen schrijven tegen onrecht. Wij denken graag met je mee hoe jouw school op een passende en veilige manier kan meedoen aan Write for Rights. En onze trouwe gastdocenten helpen graag. Via Teams of fysiek in de klas.

Wat zijn de mogelijkheden?

Onze gastdocenten staan te popelen…

De afdeling Educatie van Amnesty heeft meer dan 500 enthousiaste gastdocenten die Write for Rights-gastlessen kunnen verzorgen op basisscholen en in het voortgezet onderwijs. Als zij welkom zijn in de klas, komen ze graag langs voor een les op jullie school. Kan dat niet? Geen probleem. Een aantal van hen wordt ook klaargestoomd om de lessen online via Teams te geven.

Ik ben gastdocent
Nasu Abdulaziz

Onze brieven hebben effect: vraag het maar aan Nasu!

Op de scholen is vorig jaar extra veel aandacht geweest voor het verhaal van Nasu (25) uit Nigeria. Leerlingen en studenten schreven brieven en kaarten en tekenden de petitie voor Nasu, omdat de huizen van hem en dertigduizend anderen waren gesloopt. Tijdens Write for Rights 2019 werden meer dan 400.000 verstuurd naar de Nigeriaanse overheid. Er zijn inmiddels gesprekken om onderdak te verzorgen voor Nasu’s gemeenschap. Meer resultaten van vorige Write for Rights-acties lees je hier

Nasu: ‘Ik ben enorm blij met alle brieven. Het betekent dat mensen zich zorgen maken over mij en alles wat hier gebeurd is!

Het verhaal van activist Moses Akatugba

Tijdens de kick-off van Write for Rights 2019 hadden we een bijzondere gast: Moses Akatugba uit Nigeria. Tijdens Write for Rights 2014 schreven we wereldwijd voor hem. Met succes: na 10 jaar onschuldig in de gevangenis te hebben gezeten en te zijn gemarteld, kreeg hij gratie en kwam vrij. Moses deelde zijn verhaal op scholen in Nederland. Iedereen was enorm onder de indruk en gemotiveerd om in actie te komen!  Samen maken we Write for Rights groter dan ooit, en maken we een verschil zoals we dat ook voor Moses hebben gedaan.

Zamel met jouw school zoveel mogelijk geld in voor Write for Rights op School!

Naast alle brieven en kaarten die worden geschreven, zouden we het geweldig vinden als jij met je school in actie komt om dit jaar iets extra te doen: geld inzamelen! Met dit geld doen we iets heel moois. We kunnen ons dan onverminderd blijven inzetten om mensen te helpen die onze steun hard nodig hebben. Wij helpen je graag om van jouw Write for Rights op School een sponsoractie te maken.

Lees hier meer info

Kom met je leerlingen in actie tegen onrecht over de hele wereld

Write for Rights op School

DOE MEE