Over de hele wereld nemen mensen enorme risico’s omdat ze onze rechten verdedigen. Ze worden lastiggevallen, gemarteld, gevangengezet en zelfs gedood – alleen maar omdat ze hun nek uitsteken voor anderen. Zonder hun moed zou onze wereld minder rechtvaardig zijn. We moeten in de bres springen voor mensenrechtenverdedigers, waar ook ter wereld. Zodat zij in veiligheid hun werk kunnen doen.

281

mensenrechtenverdedigers gedood in 2016

63

landen waar lastercampagnes worden ingezet om activisten in een kwaad daglicht te stellen

+ 3.500

mensenrechtenverdedigers vermoord sinds 1998

De Cambodjaanse mensenrechtenverdedigster Tep Vanny tijdens een demonstratie. Foto: Thomas Cristofoletti/Ruom
© Thomas Cristofoletti/Ruom

Kom in actie voor mensenrechtenactivist Tep Vanny!

De Cambodjaanse Tep Vanny (37) verdedigde de rechten van duizenden families die aan het Boeung Kak-meer in Phnom Penh woonden.  Zij werden de laatste jaren gedwongen uit hun huis gezet nadat  de autoriteiten toestemming gaven aan bedrijven om het gebied te ontwikkelen. Tep Vanny en andere activisten kwamen in opstand tegen de aangekondigde huisuitzettingen. Sinds augustus 2016 zit ze op basis van verzonnen aanklachten. Roep de Cambodjaanse autoriteiten op Tep Vanny onmiddellijk vrij te laten.

Iedereen kan mensenrechten verdedigen

Leraren, studenten, politici, arbeiders, journalisten, advocaten en vele anderen kunnen een activist zijn. Ook jij, of een vriend of familielid kunnen mensenrechten verdedigen.

Het is belangrijk dat we ons uitspreken. We kunnen twitteren. We kunnen protesteren. We kunnen brieven schrijven. We kunnen getuigen zijn. Samen kunnen we mensenrechtenverdedigers steunen om onrecht te bestrijden en te werken aan een rechtvaardige wereld.

Als ze je niet doden, dan ruïneren ze je leven wel.

Kom op voor mensenrechtenverdedigers!

Smaad, surveillance en tegenspraak tegengaan

Mensen die zich uit durven spreken tegen onrecht, liggen onder vuur. Regeringen, bedrijven, gewapende groeperingen, groepen die haat zaaien en oproepen tot discriminatie en anderen proberen hen het zwijgen op te leggen.

Activisten worden weggezet als criminelen. Ze worden bestempeld als terroristen, landverraders, fraudeurs en zelfs als ‘buitenlandse agent’ oftewel spion. Daarna gaat de aanval op hen verder. Met lastercampagnes wordt hun reputatie verder aangetast, zij worden achter de tralies gezet of met geweld wordt hen het zwijgen opgelegd.

Ook worden vakbonden ontbonden en kranten verboden. Sociale media worden geblokkeerd. Online activiteiten worden op onwettige wijze gecontroleerd. En vreedzame demonstranten worden met geweld bestreden. Opkomen voor de mensenrechten is moeilijk en gevaarlijk geworden.

Daarom zijn mensenrechtenverdedigers belangrijker dan ooit tevoren. Zij hebben de moed op te komen voor vrije meningsuiting. Durven het op te nemen tegen racisme en seksisme. Hebben het lef om marteling te veroordelen en onze machthebbers ter verantwoording te roepen.

We streven naar een wereld waarin mensen zich vrij kunnen uitspreken, zonder aanvallen, bedreigingen, gevangenisstraf of erger. Landen moeten met wetten mensenrechtenverdedigers beschermen. Ze moeten onderdrukkende wetten schrappen, bijvoorbeeld wetten die de vrije meningsuiting inperken.

Landen moeten mensen vrijlaten die alleen maar werden opgepakt omdat ze onrecht bestreden. En ze moeten stoppen om met verzonnen aanklachten mensen die kritisch zijn het zwijgen op te leggen, bijvoorbeeld onder het mom van de nationale veiligheid.

Mensen met invloed, zoals regeringsvertegenwoordigers, mensen die wetten maken of personen die een vooraanstaande rol in het bedrijfsleven spelen, zouden het op moeten nemen voor verdedigers van de mensenrechten. Door op te komen voor deze betrokken en moedige mensen kunnen zij bijdragen aan een rechtvaardige wereld waarin iedereen gelijke rechten heeft en in vrijheid kan leven.

Mensenrechtenactivisten worden aangevallen, gemarteld, gevangengezet en zelfs gedood

Kom in actie voor de Cambodjaanse activist Tep Vanny

Teken de petitie!

Rapporten en nieuws

• Mensenrechtenverdediger Narges Mohammadi uit Iran werd op 8 oktober vervroegd vrijgelaten

Goed nieuws: Narges Mohammadi in Iran vrijgelaten

Goed nieuws 8 oktober 2020

In Iran is mensenrechtenverdediger Narges Mohammadi vervroegd vrijgelaten. Ze was tot 16 jaar cel veroordeeld nadat ze actievoerde tegen de doodstraf.

• Leden van het Catatumbo Comité voor sociale integratie (CISCA) in Norte de Santander, Colombia

Colombia: falend beleid beschermt verdedigers mensenrechten in de praktijk onvoldoende

Nieuws 8 oktober 2020

De Colombiaanse regering faalt bij het beschermen van mensenrechtenverdedigers. Daardoor worden mensen die opkomen voor landrechten bedreigd en vermoord.

• Oumar Sylla

Guinese pro-democratie-activist vrijgelaten

Goed nieuws 10 september 2020

De pro-democratische activist Oumar Sylla uit Guinee was opgepakt omdat hij actievoerde tegen een geplande wijziging van de grondwet.

• Mensenrechtenverdediger Bahey el-Din Hassan uit Egypte

Egypte: 15 jaar cel voor mensenrechtenactivist Bahey el-Din Hassan is schandelijk

Nieuws 26 augustus 2020

De Egyptische mensenrechtenverdediger Bahey el-Din Hassan is veroordeeld voor verzonnen aanklachten. Hij kwam alleen maar op voor de mensenrechten.