Mensenrechtenverdediger Rodrigo Mundaca van de milieuorganisatie MODATIMA uit Chili
© Uffe Weng

Chili: autoriteiten moeten milieuactivisten beschermen

De Chileense autoriteiten moeten maatregelen nemen ter bescherming van de mensenrechtenverdedigers Rodrigo Mundaca, Verónica Vilches en andere leden van milieuorganisatie MODATIMA. Op 7 juni overhandigde Amnesty International in Chili 50.000 handtekeningen aan de regionale procureur-generaal om die oproep kracht bij te zetten.

Naast maatregelen om de leden van MODATIMA te beschermen, roept Amnesty de procureur-generaal op een grondig en onpartijdig onderzoek uit te voeren naar de bedreigingen en aanvallen op de activisten en om de daders te berechten.

Illegale wateronttrekking

MODATIMA zet zich in voor een goede watervoorziening voor plattelandsgemeenschappen in de provincie Petorca in Midden-Chili. Het gebied kampt met waterschaarste, wat door illegale wateronttrekking door lokale politici en ondernemingen is toegenomen. Rodrigo Mundaca kaartte deze praktijken aan. De autoriteiten openden daarop vier strafzaken tegen hem. Dit leidde tot een voorwaardelijke gevangenisstraf van 61 dagen, een boete en de verplichting zich iedere maand bij de politie te melden.

Doodsbedreigingen

Mundaca werd in 2015 aangevallen en kreeg in 2017 een telefonische doodsbedreiging: ‘We gaan je doden, klootzak, we zullen je doden’. Ook Verónica Vilches werd bedreigd en de politie liet haar weten dat er een onderzoek tegen haar liep in verband met het stelen van water. Daarvan heeft Amnesty echter geen aanwijzingen gevonden.

Zuid-Amerika is de gevaarlijkste regio ter wereld voor mensenrechtenverdedigers die zich inzetten voor het leefmilieu en landrechten. Ze worden gecriminaliseerd, gestigmatiseerd en zelfs beschuldigd van terrorisme. Chili vormt hierop geen uitzondering.

Meer over dit onderwerp