Wil jij je inzetten voor mensenrechten en vind je het leuk om dit samen met anderen te doen? Word dan bijvoorbeeld organizer of sluit je aan bij een campagneteam of Amnesty-groep bij jou in de buurt.

Sluit je aan bij een Amnesty groep.

Amnesty-groepen

Wil je samen met andere vrijwilligers actievoeren en activiteiten organiseren? Bekijk welke Amnesty-groepen er bij jou in de buurt zijn. Sommige groepen hebben een eigen website waarop je alle informatie en contactgegevens van de groep vindt. Heeft de groep bij jou in de buurt geen website? De regiocoördinator brengt je graag met hen in contact.

Amnesty-groepen bij jou in de buurt

Actie voor de Iraanse ambassade in Den Haag waar op straat het aantal handtekeningen onder de petitie tegen de doodstraf werd genoteerd
© © Pierre Crom

Campagneteams

Wil je je langere tijd inzetten voor één onderwerp of persoon? Dat kan als organizer of activistenleider in jouw stad. Tijdens een campagne voeren verschillende teams één of twee jaar lang actie voor hetzelfde onderwerp of dezelfde persoon. Als activistenleider bedenk en voer je samen met jouw team verschillende acties. Als organizer zorg je dat de activistenleiders in jouw stad de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. Amnesty ondersteunt je met trainingen en coaching.

Amnesty op Bevrijdingsdag

We komen op voor Russische activisten die enkel vastzitten omdat ze zich uitspraken tegen de oorlog in Oekraïne. Kom bij ons langs op de Bevrijdingsfestivals of kom zelf in actie.
© © Pierre Crom

Word actief bij een studentengroep

Wil je naast je studie iets zinvols doen voor de mensenrechten? Dat kan in een van de elf studentengroepen. Zij organiseren evenementen, filmavonden, debatten en acties. Zo doe je kennis op over mensenrechten en leer je hoe je een succesvolle actie organiseert. Goed voor je cv en leuk om samen te doen!

Collectecoördinator

Landelijke collecte

Elk jaar doen duizenden vrijwilligers mee aan de collecte. Die collecte is erg belangrijk voor ons. Voor onze onderzoeken en acties nemen we geen geld aan van de overheid of van politieke en religieuze groeperingen. Zo bewaken we onze onafhankelijkheid. Als collectant zamel je een keer per jaar geld in. Wil je meer doen? Dat kan als coördinator van een collecte in jouw woonplaats.

Demonstratie op Zwarte Cross 2015
© Jorn van Eck

Festivalbeest?

Amnesty voert jaarlijks actie op verschillende festivals in het land. Op de festivals halen we duizenden handtekeningen op en laten we mensen kennis maken met het werk van Amnesty. We zijn regelmatig op zoek naar enthousiaste vrijwilligers die op deze festivals kunnen helpen. Ben jij wel alvast benieuwd naar hoe het werk als festivalvrijwilliger eruit ziet? Lees dan dit interview met een enthousiaste vrijwilliger.

Write for Rights evenement Amsterdam 2022, brieven tellen. Elk jaar in december, ter gelegenheid van de Internationale Dag van de Mensenrechten, nemen honderdduizenden mensen over de hele wereld deel aan 's werelds grootste mensenrechtenevenement: Write for Rights.

Schrijf een brief!

Met postzakken vol handgeschreven brieven zetten we autoriteiten onder druk en zorgen we dat onrecht stopt.

Rond 10 december schrijven we tijdens onze jaarlijkse Write for Rights-actie wereldwijd brieven voor mensen die groot onrecht is aangedaan. Wil jij samen met anderen brieven schrijven? Organiseer dan je eigen schrijfactie, gezellig thuis, op je werk of een leuke plek waar mensen samen komen.

Ook op andere momenten in het jaar kun je een brief schrijven tegen onrecht. Het is Amnesty’s oudste en bekendste actiemethode. Dit zijn de actuele schrijfacties waar je direct aan mee kunt doen.

Gastdocent op een basisschool.

Gastdocent

Werk je graag met kinderen en jongeren? Word dan gastdocent. Je krijgt eerst een training over mensenrechteneducatie over de praktijk van het lesgeven over mensenrechten. Ons Educatieteam heeft een uitgebreid pakket les- en actiematerialen voor het basis- en voortgezet onderwijs, waarmee je aan de slag kunt. Enthousiast? Geef je op voor de eerstvolgende training. Als gastdocent werf je zelf de scholen waar je een les verzorgt.

Doe de pubquiz

Wie zei ‘ik ben liever dictator dan homo’? Het is een van de vragen van Amnesty’s pittige pubquiz. Organiseer ‘m zelf en daag je vrienden, collega’s, medestudenten of buren uit. Het gratis pakket met de pubquiz, poster, scoreformulieren, banners en een handleiding is eenvoudig te downloaden. Een garantie voor een gezellige avond.

WhatsAmnesty

Wil je als eerste op de hoogte zijn van de acties en activiteiten van Amnesty bij jou in de buurt? Meld je dan aan voor de Amnesty WhatsApp Service op een van de 13 plekken in het land! Je ontvangt berichten over Amnesty’s lokale inzet: wanneer wij bij jou in de buurt actievoeren, wanneer we een lezing, evenement of een schrijfmarathon organiseren, of als we goed nieuws te melden hebben omdat iemand is vrijgekomen. Je ontvangt maximaal twee berichten per maand.

WhatsAmnesty bij jou in de buurt

Ga met elkaar in gesprek over mensenrechten in Nederland

Het lijkt zo vanzelfsprekend: discrimineren doe je niet. We mogen zeggen wat we vinden. We mogen de godsdienst belijden die we zelf willen. En iedereen heeft recht op privacy. In Nederland hebben we onze zaken goed op orde. Mensenrechtenschendingen gebeuren vooral ver weg. Althans, zo lijkt het, want bij nadere beschouwing blijken mensenrechten ook in Nederland onder druk te staan. De komende tijd willen we in het land in gesprek gaan over mensenrechten.

Lees meer over de Human Rights Talk

Neem contact op

Heb je vragen? Of wil je graag iets doen bij Amnesty, maar weet je nog niet wat bij je past? Neem dan contact op met actieservice@amnesty.nl.

Vind hier de juiste contactpersoon