Den Haag Kick Offactie

Samenwerken voor demonstratierecht

Wat kun jij als demonstrant doen als je demonstratierecht wordt ingeperkt? In het kader van de campagne Right to Protest organiseert Amnesty in heel Nederland netwerkbijeenkomsten voor en door demonstranten.

Vier vragen aan Danielle van Biezen, vrijwilliger bij campagneteam Den Haag:

Waarom organiseren jullie deze netwerkbijeenkomsten in het Haagse?

‘Door in gesprek te gaan met verschillende demonstranten zien wij als team Den Haag hoe deze demonstranten tegen dezelfde blokkades aanlopen tijdens het organiseren van een protest. Zo verplaatst de gemeente hun demonstraties of vraagt de politie om hun ID. Door netwerkbijeenkomsten te organiseren voor deze demonstranten hopen wij hen samen te brengen om hun kennis over de theorie en praktijk van het demonstratierecht te versterken. Het zijn ook goede gelegenheden om met elkaar uit te wisselen wat je samen met andere demonstranten zou kunnen doen.’

Welke sociale bewegingen zijn daar bij betrokken?

‘Sociale bewegingen die vaak aansluiten bij de netwerkbijeenkomsten van team Den Haag zijn ervaren demonstranten van Extinction Rebellion en Grootouders voor het Klimaat, maar ook individuele demonstranten die vaker willen demonstreren. Zij willen voornamelijk kennis opdoen van hun demonstratierecht. Alle sociale bewegingen zijn welkom.’

Wat kunnen zij doen als hun demorecht wordt geschonden?

‘Wanneer jouw demonstratierecht wordt geschonden, kun je bijvoorbeeld jouw verhaal delen door in te spreken in de gemeenteraad. Er zijn meerdere raadsleden die actief contact zoeken met demonstranten om hun case ook in de raad te bespreken. Een andere stap die je kunt nemen is naar de rechter stappen. Zo kun je een officiële uitspraak ontvangen over of je in jouw recht staat.’

Als mensen uit Den Haag willen aansluiten bij het netwerk van demonstranten: Waar kunnen ze zich aanmelden?

‘Team Den Haag is te benaderen via e-mail: thehagueforamnesty@gmail.com. Daarnaast zijn wij ook te vinden op Instagram (@TheHagueForAmnesty) en Facebook (The Hague for Amnesty). Op deze kanalen delen wij ook alle aankomende evenementen.’

In heel Nederland zijn lokale teams actief voor demonstratierecht. Wil jij ook meehelpen het demonstratierecht in Nederland beter te waarborgen? Mail dan naar demonstreren@amnesty.nl Dan brengen wij je in contact met een team in jouw regio.