Bulgaarse oproerpolitie bij een prikkeldraadhek aan de Bulgaars-Turkse grens (2014). De Bulgaren bouwden het hek in een reactie op het stijgende aantal asielzoekers en vluchtelingen, die voornamelijk uit Syrië afkomstig waren.
© REUTERS / Stoyan Nenov

Mensenrechten in Europa

Ook in Europa staan de mensenrechten onder druk

Ook in Europa is respect voor de mensenrechten minder vanzelfsprekend geworden. Meer dan ooit krijgen mensenrechtenverdedigers te maken met intimidatie en lastercampagnes. Nieuwe wetten maken hen monddood. De persvrijheid wordt aan banden gelegd.

Onder druk van terroristische dreiging en het vluchtelingenvraagstuk nemen EU-landen wetten aan die op gespannen voet staan met de mensenrechten, en de rechtsstaat uithollen. Zo verbood Frankrijk onder het mom van terrorismebestrijding veel demonstraties. In Griekenland kwamen duizenden vluchtelingen vast te zitten in ellendige omstandigheden, terwijl ze recht op bescherming hebben. En in landen als Polen en Hongarije worden de onafhankelijke media tegengewerkt, partijdige rechters aangesteld en mensenrechtenverdedigers met haatcampagnes tegengewerkt.

Cijfers zeggen soms meer dan woorden…

Gedwongen sterilisaties

In 18 Europese landen worden transgenders gedwongen gesteriliseerd.

Omgekomen vluchtelingen

In 2017 kwamen ten minste 3.119 vluchtelingen en migranten om het leven op de Middellandse Zee.

Demonstraties verboden

Iedereen heeft het recht om te demonstreren. Maar in Frankrijk werden meer dan 150 demonstraties verboden (november 2015 – mei 2017).

Mensenrechten zijn in Europa niet meer zo vanzelfsprekend…

De belangrijkste issues die spelen in Europa…

Mensenrechtenverdedigers in Hongarije hebben onze solidariteit hard nodig…

De verhalen van...

Mensrechtenverdedigers in Hongarije werken onder grote druk sinds de Fideszpartij van premier Orbán aan de macht is. Bekijk hun verhalen.

Bekijk de verhalen uit Hongarije

Mensenrechten in Hongarije en Polen

In deze special extra aandacht voor de mensenrechtensituatie in Hongarije en Polen. Wil je meer weten over deze landen? Lees de dossiers.

Dossier Hongarije Dossier Polen