Ik blijf vechten

Franciska Farkas, filmmaker en activist

Mensenrechtenverdedigers in Hongarije hebben onze solidariteit hard nodig. Zij werken onder grote druk sinds de Fideszpartij van premier Orbán aan de macht is. Bekijk hieronder hun verhalen. Orbán beperkt de vrijheid door de wetgeving aan te passen en creëert angst onder de bevolking met grote publiekscampagnes. Bekijk ons dossier Hongarije als je hierover meer wilt weten. We hopen dat jij ook je solidariteit toont met een donatie van € 1,-.

Steun ons werk in Hongarije met € 1,-

Mihály Droppa

Veel mensen zijn bang om zichzelf te zijn of om hun mening te uiten, want als je kritisch bent over de regering kan dat negatieve gevolgen voor je hebben.’

Mihály Droppa, student en mensenrechtenverdediger

Júlia Iván

‘Ik ben bang dat mijn toewijding aan de mensenrechten op een dag tegen mij en mijn dierbaren gebruikt zal worden.

Júlia Iván, directeur Amnesty Hongarije

Noé Horváth

‘Jouw steun geeft ons hoop en de kracht om te blijven vechten voor een wereld waarin iedereen dezelfde mensenrechten heeft.

Noé Horváth, medewerker Amnesty Hongarije en LHBT-activist

Waarom 24.000 mensen?

De Hongaarse regering verplicht met een nieuwe wet maatschappelijke organisaties die meer dan € 24.000,- uit het buitenland ontvangen, zich te laten registreren. Ook moeten ze op al hun publicaties en hun website vemelden dat het een ‘met buitenlands geld gefinancierde organisatie’ is. Dat lijkt onschuldig, maar is het niet. De suggestie wordt gewekt dat er sprake is van buitenlandse inmenging. Dat ondermijnt hun geloofwaardigheid. Daardoor verliezen ze steun, wat ten koste gaat van de kwetsbare mensen voor wie zij opkomen. Amnesty Hongarije wil deze wet aanvechten en wil laten zien dat daarvoor steun is vanuit heel Europa.

Daarom verdienen de Amnesty-medewerkers onze steun. Door in Nederland met 24.000 mensen een bedrag van € 24.000,- op te halen, kunnen zij in actie komen voor de vrijheid en tegen de onderdrukking in Hongarije. Steun ons werk in Hongarije met € 1,- of lees meer over de situatie in Hongarije.

Steun Amnesty Hongarije met € 1,-

Ik help mee