Mensenrechten en het coronavirus: hoe zit het?

De coronapandemie grijpt diep in op de levens van mensen wereldwijd. Regeringen nemen vergaande maatregelen om mensen te beschermen tegen het coronavirus. Amnesty zet haar werk onverminderd voort want in veel landen wordt de coronacrisis gebruikt om mensenrechten te schenden. In ons uitgebreide coronadossier lees je alles over het grote belang van mensenrechten tijdens de coronapandemie.

Lees het hele dossier

Laatste nieuws over mensenrechten en corona

• Een klimaatdemonstrant staat tegenover oproerpolitie tijdens een protest in september 2019 in Parijs.

Frankrijk: duizenden demonstranten onterecht gestraft voor en tijdens de coronacrisis

Nieuws 29 september 2020

Frankrijk onderdrukt protesten onterecht. Duizenden vreedzame demonstranten zijn gearresteerd, beboet en vervolgd - ook vóór corona. Lees ons rapport.

• Guatemala betaalt ontslagen ziekenhuispersoneel uit

Goed nieuws 14 september 2020

Guatemala: ontslagen ziekenhuispersoneel dat corona-patiënten behandelde, krijgt toch achterstallig salaris uitbetaald.

• Een Spaanse EHBO-verpleegkundige beschermt zichzelf met vuilniszakken en een geleend masker, omdat er niet genoeg beschermingsmateriaal is, maart 2020.

Meer dan 7.000 gezondheidswerkers overleden aan corona

Nieuws 3 september 2020

Een nieuwe analyse door Amnesty International laat zien dat wereldwijd ten minste 7.000 gezondheidswerkers overleden zijn aan het coronavirus.

• Activisten extra belaagd onder het mom van corona-aanpak

Critici wereldwijd extra belaagd onder het mom van corona-aanpak

Nieuws 6 augustus 2020

Overheden vallen wereldwijd critici aan onder het mom van corona-maatregelen. Critico worden lastiggevallen, gearresteerd en zelfs vermoord.

In Thailand wordt de temperatuur gemeten in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus. © Yuttachai Kongprasert/SOPA Images via ZUMA Wire