Mensenrechten en het coronavirus: hoe zit het?

De coronapandemie grijpt diep in op de levens van mensen wereldwijd. Regeringen nemen vergaande maatregelen om mensen te beschermen tegen het coronavirus. Amnesty zet haar werk onverminderd voort want in veel landen wordt de coronacrisis gebruikt om mensenrechten te schenden. In ons uitgebreide coronadossier lees je alles over het grote belang van mensenrechten tijdens de coronapandemie.

Lees het hele dossier

Laatste nieuws over mensenrechten en corona

• EU-India Top: EU-leiders moeten India aanspreken op gezondheidscrisis en aanval op critici

Nieuws 7 mei 2021

Amnesty wil dat de EU bij India aandringt op het centraal stellen van mensenrechten bij de aanpak van de coronacrisis tijdens de EU-India Top in Porto.

• Een verpleegkundige bereidt een corona-vaccin voor in een ziekenhuis in Bangalore, India, januari 2021.

EU moet voorbeeld VS volgen bij delen vaccinrechten

Nieuws 6 mei 2021

Oproep aan Europa: doe afstand van de intellectuele eigendomsrechten voor coronavaccins zodat deze snel op grote schaal gemaakt kunnen worden.

• Cambodja, voorkom humanitaire crisis door extreme corona-maatregelen

Nieuws 30 april 2021

In Cambodja dreigt een humanitaire ramp doordat mensen hun huis niet uit mogen voor voedsel. De autoriteiten moeten dit voorkomen.

• Er zijn zorgen om de gezondheid van de Saudische mensenrechtenverdediger Mohammad al-Qahtani, ACPRA

Saudi-Arabië: vrees voor gezondheid verdediger van mensenrechten Mohammed al-Qahtani

Nieuws 16 april 2021

De familie van de met corona besmette gevangen Saudische activist Al-Qahtani vreest voor zijn gezondheid. Ze krijgen geen contact met hem.

In Thailand wordt de temperatuur gemeten in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus. © Yuttachai Kongprasert/SOPA Images via ZUMA Wire