Mensenrechten en het coronavirus: hoe zit het?

De coronapandemie grijpt diep in op de levens van mensen wereldwijd. Regeringen nemen vergaande maatregelen om mensen te beschermen tegen het coronavirus. Amnesty zet haar werk onverminderd voort want in veel landen wordt de coronacrisis gebruikt om mensenrechten te schenden. In ons uitgebreide coronadossier lees je alles over het grote belang van mensenrechten tijdens de coronapandemie.

Lees het hele dossier

Laatste nieuws over mensenrechten en corona

• Een Spaanse EHBO-verpleegkundige beschermt zichzelf met vuilniszakken en een geleend masker, omdat er niet genoeg beschermingsmateriaal is (maart 2020).

Minstens 17 duizend coronadoden onder zorgpersoneel maken snelle vaccinatie hoogstnoodzakelijk

Nieuws 5 maart 2021

Amnesty International en internationale vakbondskoepels roepen op tot versnelde vaccinatie van miljoenen zorgmedewerkers wereldwijd.

• Thuis de gevaarlijkste plek voor vrouwen tijdens lockdown in Zuidelijk Afrika

Nieuws 9 februari 2021

Schikbarende toename van het aantal meldingen van huiselijk of seksueel geweld tegen vrouwen in Zuidelijk Afrika in de lockdown-periode.

• Egypte: doden in gevangenissen na marteling en slechte medische zorg

Nieuws 25 januari 2021

Egyptische gevangenisbewaarders onthouden gewetensgevangenen en andere politieke gevangenen stelselmatig toegang tot goede gezondheidszorg.

• De Israëlische nederzetting Kfar Adumim in door Israël bezet Palestijns gebied is een populaire toeristische bestemming.

Israël mag de Palestijnen het coronavaccin niet ontzeggen

Nieuws 7 januari 2021

Israël mag de Palestijnen het coronavaccin niet ontzeggen. Het is verplicht in bezette gebieden te zorgen voor goede gezondheidszorg.

In Thailand wordt de temperatuur gemeten in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus. © Yuttachai Kongprasert/SOPA Images via ZUMA Wire