De Afghaanse asielzoeker Hasan Remezonei en zijn gezin op een parkeerplaats in de Indonesische stad Batam. Het aantal asielzoekers in Indonesië groeit; ze komen er vast te zitten, terwijl ze het liefst asiel zouden krijgen in landen als Nieuw-Zeeland en Australië.

• Etnisch profileren

Onze prioriteiten

Etnische minderheden worden in Nederland vaker onderworpen aan politiecontroles dan ‘witte’ Nederlanders, terwijl daar geen objectieve reden voor is.

• Een gezin loopt door de velden in de buurt van een provisorisch opvangkamp bij Idomeni, Griekenland.

Mensen op de vlucht

Onze prioriteiten

Wereldwijd zijn er zo’n 65 miljoen vluchtelingen.Van hen wordt 86 procent opgevangen in de regio. Slechts een klein deel besluit door te reizen naar Europa.

• Vier mannen zonder verblijfsrecht die eerst in de Amsterdamse Vluchtkerk woonden. Hier hebben ze onderdak gevonden in de kelder van het Wereldhuis, ook in Amsterdam.

Mensen zonder verblijfsrecht

Onze prioriteiten

Vreemdelingendetentie: in Nederland worden onschuldige vreemdelingen gevangengezet in afwachting van de behandeling van hun asielverzoek of uitzetting.

• Turkse burgers schreeuwen naar soldaten die betrokken waren bij de arrestatie van vermeende coupplegers, op 16 juli 2016. De couppoging kostte aan meer dan 250 mensen het leven. De daarop uitgeroepen noodtoestand had een dramatische verslechtering van de mensenrechtensituatie in Turkije tot gevolg.

Turkije

Onze prioriteiten

In Turkije verslechterde de mensenrechtensituatie dramatisch na de mislukte coup op 15 juli 2016 en het uitroepen van de noodtoestand enkele dagen daarna.

• Chinese politieagenten duwen journalisten en aanhangers van mensenrechtenadvocaat Pu Zhiqiang opzij bij de rechtbank in Beijing. Hij stond terecht voor zijn kritiek op de Chinese communistische partij.

China

Onze prioriteiten

In China lieten de autoriteiten in 2016 opnieuw sterk blijken dat ze internationale inmenging niet tolereren, vooral niet op het gebied van mensenrechten.

• Het gebouw van de ngo ‘Memorial’ in Moskou is besmeurd met graffiti: ‘Buitenlandse agent. Love USA’ (2012).

Rusland

Onze prioriteiten

In 2016 werd in Rusland een aantal wetten aangenomen die de vrijheid van meningsuiting, vereniging en vergadering nog verder aan banden leggen.

• Een jongen bekijkt de schade na een mortieraanval op de Jemenitische stad Taiz in februari 2016. Alle partijen in het conflict, waaronder een door Saudi-Arabië geleide coalitie, hebben zich schuldig gemaakt aan ernstige schendingen van internationale humanitaire wetten.

Saudi-Arabië

Onze prioriteiten

Saudi-Arabië stond aan het hoofd van een militaire coalitie die bombardementen uitvoerde in Jemen, met duizenden burgerslachtoffers tot gevolg.

• De Molukse activist Johan Teterissa in zijn cel in de Waiheru gevangenis op Ambon.

Indonesië

Onze prioriteiten

In Indonesië zaten in 2016 nog steeds tientallen gewetensgevangenen lange gevangenisstraffen uit, en werden leden van religieuze minderheden vervolgd.

De Vluchtelingen Welkom-demonstratie in Londen op 17 september trok 30 duizend mensen. Het evenement was georganiseerd door Amnesty International en Solidarity with Refugees in samenwerking met meer dan 40 andere organisaties.