Benodigdheden voor een executie door middel van injecties, zoals uitgevoerd in de Verenigde Staten

VS: rechter houdt executie tegen

In de Amerikaanse staat Nevada heeft een rechter voorkomen dat een gevangene werd geëxecuteerd. Het zou voor het eerst in 12 jaar zijn dat de staat een doodvonnis voltrekt.

De executie stond voor 11 juli gepland en zou de eerste in Amerika zijn waarbij een combinatie van midazolam (een kalmerend middel), fantanyl (een pijnstiller) en cisatracurium (een verlammend middel) gebruikt zou worden. Midazolam zou het kalmeringsmiddel diazepam vervangen, omdat dat laatste middel over de houdbaarheidsdatum is. Volgens de autoriteiten van Nevada is de cocktail ‘geschikt en effectief voor het beoogde doel’, hoewel midazolam ook is gebruikt bij executies die allesbehalve vlekkeloos verliepen.

Medicijn met smoes aangekocht

Toen bekend werd dat midazolam gebruikt zou worden voor een executie, begon de fabrikant van het middel – Alvogen – een rechtszaak. Volgens Alvogen kochten de autoriteiten het medicijn met een smoes, zonder bekend te maken voor welk doel het werd aangekocht. De fabrikant stelt dat het middel  niet bedoeld is om gebruikt te worden bij executies.

‘Onherstelbare schade’ voorkomen

Negen uur voordat het vonnis zou worden voltrokken, besloot de rechter er een stokje voor te steken, om ‘onomkeerbare schade’ te voorkomen als de autoriteiten ‘Alvogens product midazolam zouden misbruiken voor de executie’. Volgens de rechter zou de fabrikant onherstelbare reputatieschade oplopen, aangezien Alvogen levensverlengende en levensreddende medicijnen maakt.

Op 10 september wordt de rechtszaak voortgezet. Tot die tijd is het verboden Alvogens middel voor een executie te gebruiken.

‘Vrijwilliger’

Sinds het Amerikaanse hooggerechtshof in 1976 nieuwe wetten voor lijfstraffen vaststelde, werden in Nevada twaalf doodvonnissen voltrokken. Daarvan waren elf gevangenen zogenoemde vrijwilligers: zij gingen niet langer in beroep tegen hun vonnis. Ook de gevangene die op 11 juli terechtgesteld zou worden, was een vrijwilliger.

Dit jaar zijn in Amerika twaalf mensen geëxecuteerd, waarmee het totale aantal terechtstellingen sinds 1976 op 1.477 staat.