Twee inwoners van Raqqa te midden van de puinhopen.

Syrië: ‘precisiebombardementen’ op Raqqa eisten grote aantallen slachtoffers

Ook raakten tijdens de bombardementen in 2017 duizenden mensen gewond tijdens aanvallen die door de coalitie ten onrechte werden bestempeld als ‘de meest nauwkeurige bombardementen in de militaire geschiedenis’.

Dat blijkt uit het rapport War of annihilation’: Devastating Toll on Civilians, Raqqa – Syria, waar Amnesty vandaag mee naar buiten komt. Het rapport gaat uitgebreid in op het lot van vier families die in totaal 90 familieleden en buren verloren, bijna alle als gevolg van de bombardementen. Bij een van de vier families vielen 39 doden te betreuren als gevolg van vier verschillende luchtaanvallen door de coalitie.

Amnesty deed onderzoek op 42 locaties in Raqqa en sprak met 112 burgers die het extreme wapengeweld hadden overleefd. De inwoners zaten tijdens de vier maanden durende strijd om Raqqa als ratten in de val. Er woedden hevige straatgevechten tussen IS-strijders en de Syrian Democratic Forces. Laatstgenoemden werden ondersteund door de luchtaanvallen en de artillerie van de coalitie.

In Raqqa en daarbuiten maakte IS zich schuldig aan misdaden tegen de menselijkheid. Het legde mijnen op vluchtroutes en schoot op burgers die probeerden te vluchten. Honderden kwamen daarbij om het leven: sommigen in hun huizen, anderen in schuilplekken, en weer anderen op de vlucht.

Mogelijke oorlogsmisdaden

‘De coalitie beweert dat haar precisiebombardement, waardoor IS uit Raqqa is verdreven, heel weinig burgerslachtoffers heeft gemaakt, maar dat is niet waar,’ zegt Donatella Rovera, senior crisis response adviser bij Amnesty. ‘We hebben in Raqqa verwoestingen geconstateerd die vergelijkbaar zijn met alles wat we in de laatste decennia gezien hebben bij onze onderzoeken naar oorlogsgeweld.’

‘Tijdens hun wrede, vier jaar durende regime in Raqqa heeft IS vele oorlogsmisdaden gepleegd, waaronder het inzetten van menselijke schilden. Maar dat ontsloeg de coalitie niet van haar verplichting om alles in het werk te stellen om burgerslachtoffers te vermijden.’

Amnesty stelt in haar rapport dat de coalitie aanvallen heeft uitgevoerd die disproportioneel en willekeurig waren, en om die reden een schending betekenen van het internationale oorlogsrecht en mogelijk zelfs neerkomen op oorlogsmisdaden.

Door mijnen opgeblazen

Alle vier de families die Amnesty voor het rapport sprak hebben vreselijke dingen meegemaakt. Zo zegt Munira Hashish dat ‘degenen die achterbleven, stierven, en degenen probeerden weg te komen stierven ook. Wij konden het ons niet veroorloven om de smokkelaars te betalen [om te vluchten]; we zaten klem.’ Het lukte Hashish en haar kinderen uiteindelijk om te vluchten door een mijnenveld, ‘door te lopen over het bloed van degenen die vóór ons hadden proberen te vluchten en daarbij opgeblazen waren.’

Amnesty roept de leden van de coalitie op om een onafhankelijk onderzoek te starten naar de beschuldigingen van schendingen en het veroorzaken van burgerslachtoffers.

De onderzoeksmissie naar Syrië voor dit rapport is werk van onze Crisis Response Unit en wordt mede mogelijk gemaakt door de deelnemers aan de Nationale Postcode Loterij.