De moord op Alireza Fazeli Monfared onderstreept de dringende noodzaak voor de Iraanse autoriteiten om wetten uit te vaardigen en te handhaven om de mensenrechten van lhbti’ers te beschermen.
© Private

Moord op homoseksuele man in Iran laat zien dat de staat geweld tegen lhbti’ers toestaat

De gruwelijke moord op een 20-jarige homoseksuele man werpt een nieuw licht op de manier waarop in Iran wordt gereageerd op seksuele relaties met wederzijdse instemming tussen mensen van hetzelfde geslacht. Er is sprake van systemisch geweld en discriminatie van lesbiennes, homoseksuelen, biseksuelen, transgenders en interseksuele personen (lhbti’ers).

Amnesty International maakte een gedetailleerde analyse ter gelegenheid van de Internationale Dag tegen Homofobie, Bifobie, Intersekse-fobie en Transfobie. De moord op Alireza Fazeli Monfared onderstreept de dringende noodzaak dat de Iraanse autoriteiten wetten uitvaardigen en handhaven om de mensenrechten van lhbti’ers te beschermen.

Gedood door familie

Alireza Fazeli Monfared identificeerde als een niet-binaire homoseksuele man: iemand die zich niet identificeert als man en ook niet als vrouw). Zijn vrienden vertelden Amnesty dat hij op 4 mei 2021 in zijn geboorteplaats Ahvaz door verschillende mannelijke familieleden was ontvoerd. De volgende dag vertelden die familieleden zijn moeder dat ze hem hadden gedood en zijn lichaam onder een boom hadden gedumpt. De autoriteiten bevestigden dat de keel van Monfared was doorgesneden en kondigden een onderzoek aan. Tot op heden is geen van de vermoedelijke daders gearresteerd.

Door staat aangewakkerde homofobie

‘De wrede moord op Monfared laat de gevolgen zien van homofobie die door de staat wordt aangewakkerd’, zegt Diana Eltahawy van Amnesty International. ‘Het toont de dringende noodzaak om wetten in te trekken die relaties met wederzijdse instemming tussen mensen van hetzelfde geslacht en gender-non-conformiteit strafbaar stellen.’ Gender-non-conformiteit betekent dat het gedrag, het uiterlijk en/of de innerlijke beleving van een persoon niet is zoals we het van een vrouw of man standaard verwachten.

‘Deze wetten zorgen voor een klimaat waarin homofobe en transfobe haatmisdrijven worden getolereerd. Zij legitimeren gewelddadige, en zelfs dodelijke, aanvallen op mensen op grond van hun werkelijke of vermeende seksuele geaardheid of genderidentiteit’, zegt Eltahawy.

Amnesty’s oproep

De schaamteloze minachting van de Iraanse autoriteiten voor de levens en de veiligheid van lhbti’ers en het heersende klimaat van straffeloosheid voor dergelijke misdrijven is ronduit schandalig.

We dringen er bij de Iraanse autoriteiten op aan om snel, onafhankelijk, onpartijdig en effectief onderzoek te doen naar de moord op Alireza Fazeli Monfared. Daarnaast roepen we op tot dringende maatregelen om lhbti’ers te beschermen tegen discriminatie, pesterijen, aanrandingen en andere overtredingen door zowel de staat als door individuen.

Achtergrond

Amnesty sprak met mensen die Monfared langer kenden, onder wie zijn partner en een goede vriend. Volgens hen had hij al jarenlang te maken met homofobe en transfobe intimidatie en doodsbedreigingen door verschillende mannelijke familieleden. Die ontving hij omdat hij niet voldeed aan de binaire sociaal-culturele genderstereotypen en ‘normen’ in Iran. Volgens deze bronnen meldde hij deze incidenten nooit bij de politie uit angst voor geweld en vervolging door de autoriteiten.

Lhbti’ers worden in Iran geconfronteerd met wijdverbreide discriminatie, leven in constante angst voor intimidatie, arrestatie en strafrechtelijke vervolging, en zijn kwetsbaar voor geweld en vervolging op basis van hun werkelijke of vermeende seksuele geaardheid en genderidentiteit.

Volgens het Islamitische Wetboek van Strafrecht van Iran wordt seksueel gedrag tussen mensen van hetzelfde geslacht bestraft met lijfstraffen en de doodstraf. Ook als dit gebeurt met wederzijds goedvinden,

Lees meer over lhbti-rechten.