© Amnesty International

Belarus: Ales Bialiatski en anderen tot lange celstraffen veroordeeld

De oprichter en voorzitter van het Viasna Human Rights Centre en Nobelprijswinnaar Ales Bialiatski is in Belarus tot 10 jaar gevangenisstraf veroordeeld. Zijn collega’s Valiantsin Stefanovich, vice-voorzitter van Viasna en vice-president van de International Federation of Human Rights, werd tot 9 jaar veroordeeld. De advocaat van Viasna, Uladzimir Labkovich, kreeg 7 jaar cel opgelegd.

‘Dit showproces is gebaseerd op politiek gemotiveerde aanklachten en is een duidelijke wraakpoging voor het mensenrechtenwerk van Viasna’, zegt Marie Struthers van Amnesty International. ‘Hun veroordelingen zijn een verdere slag voor de al ernstig onderdrukte burgerorganisaties en de zorgwekkende staat van de mensenrechten in Belarus. Het is een wraakzuchtige en onrechtvaardige actie die de onmiddellijke aandacht vraagt van de internationale gemeenschap.’

‘Deze moedige mensenrechtenverdedigers hebben nooit de kans op een eerlijke rechtszaak gehad. Ze werden geboeid de rechtszaal ingebracht en tijdens de zitting in een kooi vastgehouden. De rechter voerde het woord in het Russisch in plaats van het Belarussisch, en ze kregen geen tijd het materiaal over de zaak door te nemen. Ze werden bovendien aangeklaagd op basis van verzonnen aanklachten. We kunnen hen niet laten lijden onder de verwerpelijke agenda van de autoriteiten van Belarus. Wij vragen om hun onmiddellijke en onvoorwaardelijke vrijlating.’

Achtergrond

Bialiatski, Stefanovich en Labkovich zijn valselijk aangeklaagd voor ‘het smokkelen van grote geldbedragen en het financieren van groepsactiviteiten die de openbare orde ernstig schenden’. Sinds juli 2021 worden ze vastgehouden, terwijl mede-aangeklaagde Dzmitry Salauyou in afwezigheid tot 8 jaar gevangenis werd veroordeeld.

De aanklager beweert dat ze ten minste 201.000 euro en 54.000 dollar over de grens hebben gesmokkeld, en deze fondsen hebben gebruikt om ‘onwettige’ demonstraties te financieren.

In 2020 vonden er in Belarus massale demonstraties plaats tegen vermeende verkiezingsfraude. Deze protesten waren voornamelijk vreedzaam. Viasna was onmisbaar hierbij omdat de organisatie de vele mensenrechtenschendingen, zoals willekeurige arrestaties en detenties, marteling en oneerlijke rechtszaken, documenteerde.