Dr. Abdullah al-Hamid en Dr. Moahmmad al-Qahtani zijn oprichters van de Saudi Civil and Political Rights Association (ACPRA). Hier met hun advocaat (midden), Waleed Abu al-Khair, die een andere mensenrechtenverdediger is. Alle 11 oprichtende leden zitten momenteel gevangen.
© Privéfoto

Geuzenpenning voor Saudische ACPRA

De mensenrechtenonderscheiding de Geuzenpenning wordt in 2020 toegekend aan de Saudische mensenrechtenorganisatie ACPRA (Saudische Vereniging voor Politieke en Burgerrechten). ‘Deze prijs is een erkenning voor het belangrijke werk van ACPRA-leden als Mohammed al-Qahtani, Abdullah al-Hamid en Mohammed al-Bajadi, die al jaren in de gevangenis zitten’, zegt Amnesty Nederland-directeur Dagmar Oudshoorn.

Dit is een sterke oproep vanuit Nederland om alle leden en oprichters van ACPRA die in de gevangenis zitten vrij te laten. Daarnaast is de onderscheiding een herinnering aan de Nederlandse regering dat zij er alles aan moet doen om ervoor te zorgen dat alle mensenrechtenverdedigers die nu gevangen zitten in Saudi-Arabië worden vrijgelaten.

Dure PR-campagne

Saudi-Arabië investeert de laatste tijd in dure PR-campagnes om zijn imago op te poetsen. Maar het feit dat alle leden van een mensenrechtenorganisatie als ACPRA nog steeds vastzitten, laat het ware gezicht zien van de Saudische autoriteiten en de vele mensenrechtenschendingen in het land.

Meer over ACPRA

De Saudische Mensenrechtenorganisatie voor Politieke en Burgerrechten ACPRA is een niet-gouvernementele organisatie die in 2009 werd opgericht. ACPRA rapporteerde over mensenrechtenschendingen en stond families bij van gevangenen die zonder aanklacht vastzaten. In maart 2013 werd de organisatie gedwongen gesloten door de rechter. Alle leden en de oprichters zijn gearresteerd en zitten lange gevangenisstraffen uit voor hun mensenrechtenwerk.

Meer over de Geuzenpennig

De Geuzenpenning is bedoeld om hedendaagse vrijheidsstrijders en mensenrechtenactivisten eer te bewijzen én te ondersteunen. De penning wordt sinds 1987 elk jaar in Vlaardingen uitgereikt.

Meer over dit onderwerp