Politie in Tbilisi, Georgië, waar massale vreedzame demonstraties plaatsvinden vanwege het wetsvoorstel 'buitenlandse invloed'
© Getty Images

Georgië: Politiegeweld toegenomen na goedkeuring wetsvoorstel ‘buitenlandse invloed’

Het wetsvoorstel ‘buitenlandse invloed’, dat in Georgië al weken tot massale vreedzame protesten leidt, is aangenomen. Amnesty International roept de Georgische autoriteiten op om de wet af te wijzen en onmiddellijk een einde te maken aan het geweld tegen vreedzame demonstranten.

Op 13 mei stemde de Juridische Commissie van het Georgische parlement over de goedkeuring van het wetsvoorstel ‘buitenlandse invloed’. De zitting hierover duurde minder dan twee minuten. Veel parlementsleden konden niet aan de stemming deelnemen omdat het gebouw door de politie was afgezet.

Massale vreedzame protesten
In het weekend voorafgaand aan de stemming protesteerden tienduizenden mensen in de hoofdstad Tbilisi tegen het wetsvoorstel. Op zondagavond 12 mei reageerde de politie met onwettig geweld op vreedzame protesten. Sommige demonstranten raakten daarbij gewond. Minstens twintig demonstranten werden gearresteerd.

Schadelijke gevolgen nieuwe wet
‘Bij het aannemen van de wet is politieke tegenstanders het zwijgen opgelegd met behulp van juridische procedures. Demonstranten zijn genadeloos geslagen en gearresteerd door de politie’ zegt Marie Struthers van Amnesty International. ‘Deze wetgeving is er duidelijk op gericht de mensenrechten te beperken.’

Oproep Amnesty International
Amnesty International roept de Georgische autoriteiten op om te stoppen met hun pogingen om het recht op vrijheid van meningsuiting, vereniging en vreedzame vergadering te onderdrukken. ‘Ze moeten deze repressieve wetgeving onmiddellijk afkeuren. Alle verdachten van mensenrechtenschendingen, inclusief politieagenten die onrechtmatig geweld hebben gepleegd, moeten worden berecht.’