© AI Switzerland

Qatar: onderzoek toont grote meerderheid Nederlands publiek voor compensatie arbeidsmigranten WK voetbal

Een opiniepeiling wijst uit dat een grote meerderheid in ons land de oproep steunt aan voetbalbond FIFA om uitgebuite arbeidsmigranten te compenseren. De peiling in Nederland was onderdeel van een wereldwijd onderzoek in opdracht van Amnesty International in vijftien landen.

#

Update

De KNVB heeft via een Europese werkgroep de FIFA gewezen op de noodzaak van compensatie van arbeidsmigranten in Qatar. De KNVB vroeg de FIFA om snel duidelijkheid te geven over de stappen die het gaat zetten om dit compensatiefonds op te richten. De Nederlandse voetbalbond reageerde op de opiniepeiling die in opdracht van Amnesty International in Nederland en veertien andere landen is uitgevoerd.

#

De pol van You Gov, die 17.477 volwassenen ondervroeg in vijftien landen, toont aan dat bijna driekwart (73 procent) van de volwassenen in de onderzochte landen het voorstel steunt dat de FIFA arbeidsmigranten moet compenseren die bij de voorbereidingen van het WK voetbal 2022 in Qatar hebben geleden. Deze steun is nog groter onder mensen van wie wordt aangenomen dat ze ten minste een wedstrijd tijdens het WK gaan kijken (84 procent).

Ook voetbalbonden moeten zich uitspreken

Een ruime meerderheid (67 procent) wil ook dat hun nationale voetbalbonden zich publiekelijk uitspreken over de mensenrechtenkwesties die samenhangen met het WK voetbal 2022 in Qatar, en dat zij steun uitspreken voor compensatie voor arbeidsmigranten.

FIFA aan zet

In Nederland steunt 70 procent van de ondervraagden het voorstel dat FIFA de WK-opbrengsten moet gebruiken om arbeidsmigranten te compenseren. Dit percentage ligt nog een stuk hoger onder mensen van wie wordt aangenomen dat ze ten minste een wedstrijd tijdens het WK gaan kijken (79 procent). Meer dan twee derde (69 procent) van de Nederlandse ondervraagden wil dat de KNVB zich publiekelijk uitspreekt over de mensenrechtenonderwerpen die samenhangen met het WK in Qatar, waaronder compensatie voor arbeidsmigranten.

‘Met nog minder dan 70 dagen te gaan tot het toernooi begint, tikt de klok door. De FIFA heeft nog tijd om actie te nemen’, zegt Dagmar Oudshoorn van Amnesty International Nederland. Supporters willen geen WK dat besmeurd is met mensenrechtenschendingen. De schendingen uit het verleden kunnen niet worden uitgewist, maar een compensatieprogramma is een duidelijke en eenvoudige manier waarop de FIFA en Qatar ten minste enige genoegdoening kunnen geven aan de honderdduizenden arbeiders die dit WK mogelijk hebben gemaakt.’

Compensatiefonds

De onderzoeksresultaten steunen de #PayUpFIFA-campagne die door een coalitie van mensenrechtenorganisaties (waaronder Amnesty International), groepen fans en vakbonden in mei 2022 werd gelanceerd. Deze campagne roept de FIFA op om een fonds op te richten om arbeiders te compenseren en toekomstige schendingen te voorkomen. Ze vragen de FIFA daarvoor een bedrag van minimaal 440 miljoen dollar te reserveren – een bedrag dat gelijk staat aan het WK-prijzengeld. De schatting is dat de FIFA 6 miljard dollar verdient met het WK. Na de lancering van de campagne liet de FIFA aan Amnesty International weten dat ze het voorstel overweegt, maar tot nu toe heeft de wereldvoetbalbond nog geen publieke reactie gegeven.

Amnesty International roept de FIFA en Qatar op om een compensatieprogramma op te stellen waar arbeiders, vakbonden, de ILO (Internationale Arbeidsorganisatie) en ngo’s samen aan werken. Het programma moet een reeks compensatiekosten dekken, zoals vergoedingen voor niet-uitbetaalde lonen, voor de extreem hoge bedragen die duizenden arbeiders betaalden om hun baan te krijgen, en voor compensatie voor verwondingen en arbeiders die zijn overleden. Ook moet het programma initiatieven steunen om arbeidsrechten in de toekomst te beschermen.

Verantwoordelijkheid KNVB

Nationale voetbalbonden, waaronder de KNVB, hebben onder internationale mensenrechtenstandaarden ook de verantwoordelijkheid om roep om compensatie voor arbeidsmigranten te ondersteunen. De nationale bonden van Nederland, België, Denemarken, Engeland, Duitsland en Noorwegen hebben hun steun uitgesproken toen hen hiernaar werd gevraagd door journalisten. Maar nog geen enkele nationale voetbalbond heeft een openbaar statement gemaakt met de oproep aan de FIFA om een compensatieprogramma op te stellen.

‘Het is belangrijk dat de KNVB zowel de FIFA als Qatar duidelijk en publiekelijk oproept om vóór de start van het WK zo’n compensatieprogramma op te zetten’, zegt Dagmar Oudshoorn.

Lees meer over de mensenrechtensituatie in Qatar en het WK voetbal.

Bekijk hier het hele onderzoek van YouGov.

Meer over dit onderwerp