Mensenrechtenverdediger Hanan Badr el-Din uit Egypte richtte samen met anderen de Vereniging van Families van Slachtoffers van Gedwongen Verdwijningen op.
© Privéfoto

Egypte laat activiste vrij

De Egyptische mensenrechtenverdediger Hanan Badr el-Din kwam op 25 april 2019 vrij. Ze zat bijna twee jaar vast zonder ooit een proces te hebben gehad.

Hanan Badr el-Din zet zich met haar organisatie in voor de nabestaanden van mensen die zijn verdwenen, vaak door toedoen van de veiligheidstroepen. Op 6 mei 2017 bezocht ze in een gevangenis net buiten de Egyptische hoofdstad Caïro een man die eerder was verdwenen, maar weer was opgedoken in de gevangenis.

Ze hoopte van hem informatie te krijgen over het lot van haar man, die in 2013 verdween. Tijdens het bezoek werd ze gearresteerd. Badr el-Din werd ten onrechte beschuldigd van lidmaatschap van de in Egypte verboden Moslimbroederschap, die door de overheid als terroristische organisatie wordt gezien.

Op zoek naar haar man

El-Dins man verdween in juli 2013, toen er in Caïro protesten waren tegen de staatsgreep van president El-Sisi. Ze zag hem op televisie gewond in een ziekenhuis liggen. Toen ze daar aankwam was hij verdwenen. Ze is nog altijd naar hem op zoek. Hanan richtte samen met anderen de Vereniging van Families van Slachtoffers van Gedwongen Verdwijningen op.

Amnesty voerde in 2017 massaal actie voor haar als onderdeel van de jaarlijkse Write for Rights-schrijfactie.

Meer over dit onderwerp