Decode Oil Spills: help online mee olielekken in kaart te brengen

De Nigerdelta in Nigeria is één van de meest vervuilde gebieden ter wereld. Olieproductie en de daarmee gepaard gaande olielekken hebben het water en land van dit gebied en de levens van honderdduizenden mensen verwoest. Rijke oliebedrijven als Shell en ENI komen er al jaren mee weg. Amnesty zet nu digitale activisten in om deze bedrijven ter verantwoording te roepen.

“Om zijn verantwoordelijkheid te ontlopen, doet Shell beweringen die aantoonbaar onjuist zijn. Maar met de hulp van digitale activisten van over de hele wereld gaan we de waarheid boven tafel halen,” zegt Milena Marin van Amnesty International.

Online mensenrechtenschendingen in kaart brengen

Iedereen met een mobiele telefoon of een laptop kan meedoen aan het Decode Oil Spills-project. In de Nigerdelta zijn er jaarlijks honderden olielekken. Sinds 2007 zijn heeft Shell meer dan 1.700 lekken veroorzaakt, en het kleinere oliebedrijf ENI zelfs meer dan 3.000. Er is veel openbare informatie over deze vervuiling, maar zoveel dat Amnesty-onderzoekers het niet allemaal zonder hulp kunnen analyseren.

Veel van de informatie is slechts beschikbaar in gescande en handgeschreven documenten, waardoor het niet mogelijk is veel gegevens in één keer te verzamelen. Daarnaast is gebleken dat Shell in het verleden valse verklaringen heeft afgelegd over olielekken.

Zo zouden ze zijn veroorzaakt door dieven of mensen die de pijpleidingen kapot maakten, in plaats van door slecht onderhoud aan de pijpen. Bij diefstal en sabotage hoeft Shell de lokale bewoners namelijk geen compensatie te betalen.

Daarom vraagt Amnesty de hulp van online decoders. Vrijwilligers kunnen met hun smartphone, tablet of laptop helpen met het vaststellen van de oorzaak en de locaties van olielekken, door foto’s en documenten te analyseren. Geïnteresseerden kunnen zich via de speciale website aanmelden en meedoen. Iedere klus kost de vrijwilliger gemiddeld een minuut van zijn of haar tijd. De informatie wordt door Amnesty International gebruikt om de vervuilende bedrijven ter verantwoording te roepen.

Decoders-platform

Het is niet de eerste keer dat Amnesty het Decoders-platform inzet. Het werd in juni 2016 gelanceerd. Sindsdien hebben zo’n 45.000 digitale vrijwilligers uit 150 landen drie projecten afgerond, waarbij data werd bekeken en gestructureerd. Het laatste project had betrekking op mensenrechtenschendingen in Darfur, Sudan, waarbij satellietbeelden van verwoeste dorpen werden geanalyseerd.

Esther Kiobel vs. Shell

Op 28 juni werd bekend dat Shell in Nederland voor de rechter wordt gedaagd door onder andere Esther Kiobel, de weduwe van Barinem Kiobel. Vanwege zijn kritische houding jegens de overheid in Nigeria en Shell werd hij samen met acht andere mannen van de zogenaamde Ogoni Nine in 1995 opgepakt. Na een showproces werden zij veroordeeld en opgehangen. Esther Kiobel strijdt sindsdien voor gerechtigheid voor de moord op haar man.

Lees het Engelse persbericht.

Meer over dit onderwerp