Tijdens Black Lives Matter-demonstraties spreken mensen zich uit tegen racisme.
© Amnesty International / Jarek Godlewski

Dag tegen Racisme en Discriminatie

We zijn allemaal gelijk en hebben allemaal dezelfde rechten. Ongeacht onze etnische achtergrond, nationaliteit, sociale klasse, godsdienst, opvattingen, sekse, taal, seksuele oriëntatie, genderidentiteit, leeftijd, gezondheid of wat dan ook. Toch is er nog racisme in de wereld en wordt er gediscrimineerd. Discriminatie zorgt voor ongelijkheid en uitsluiting van individuen en groepen. Het treft migranten, minderheden, vrouwen, leden van inheemse gemeenschappen en mensen met een beperking, een andere huidskleur, een ander geloof of een andere seksuele voorkeur.

Op 21 maart is het de Internationale Dag Tegen Racisme en Discriminatie. Deze dag is uitgeroepen in 1960 door de Verenigde Naties. Er is namelijk nog veel racisme en er wordt nog steeds gediscrimineerd.

Aankomende zondag is een vreedzame demonstratie om racisme en discriminatie tegen te gaan. De demonstratie vindt plaats in Amsterdam. Er wordt streng rekening gehouden met de maatregelen en iedereen is welkom!

Workshop Een kwestie van kleur
Dit is Isabel Jones. Ze zet zich in als peereducator. Ze wil middels gastlessen, studenten en docenten bewustmaken over het feit, dat wij als mens verschillen, maar onze rechten niet. Studenten komen dichter tot elkaar door simpelweg naar elkaar te luisteren. “Racisme stopt waar wij samen komen met wederzijds respect. Dit kun je niet alleen doen, dit moeten wij samen doen.”

Boek nu de workshop Profiel X: Leren of ProfiLeren en wie weet staat Isabel straks in jouw klas!